Senaste nytt

Guidad tur i Rom

Resetokig

Medlem
Google visar väldigt många träffar på guidade turer i Rom så det blir svårt att välja. Har någon här tips på specifik tur?

Hej!
Jag har inget bra svar på frågan egentligen, men rent allmänt så kan man se det mesta i denna fantastiska stad på egen hand. Den är mycket promenadvänlig.
Börja vid Piazza di Spagna (Shopping bra caféer, Spanska trappan m.m.).
Gå sedan ner mot Fontana di trevi.
Därefter fortsätt ni västerut genom gränderna till Pantheon och därefter Piazza Navona.
Strax söder om Piazza Navona ligger Campo de Fiori (marknadsställe. Köp lite ost och charkuterier).
Senare på kvällskvisten bör man ta sig över floden till Trastevere. Mycket trevlig område med restauranger, barer, musik m.m.

Just denna promenad har jag tagit många gånger och ger en mycket bra bild av staden.

Skall man se Coloseum, Forum, Vatikanstaten m.m, bör man köpa nån typ av VIP biljett så att man inte bränner en hel dag i diverse köer. (Gäller framförallt Vatikanstaten).

Det finns även "hop on hop off" bussar.

Rom är en helt fantastisk stad! Se bara till att ha koll på plånboken i tunnelbanan, bussen och vid stora folksamlingar (fontana di trevi m.m).

MVH

Skall man se Coloseum, Forum, Vatikanstaten m.m, bör man köpa nån typ av VIP biljett så att man inte bränner en hel dag i diverse köer. (Gäller framförallt Vatikanstaten).

Precis, det är värt mycket att kolla om det går att köpa biljett i förväg online. Åtminstone för Colosseum går det att göra det. Ingen VIP, utan samma biljett som alla andra, men har man förköpt så går man i en annan kö och man kan lätt spara en timmes köande bara där.

Precis, det är värt mycket att kolla om det går att köpa biljett i förväg online. Åtminstone för Colosseum går det att göra det. Ingen VIP, utan samma biljett som alla andra, men har man förköpt så går man i en annan kö och man kan lätt spara en timmes köande bara där.

Tack för era tips! Tycker ni att man ska skippa guide inne på Colosseum? Vi vill inte bara strosa runt och kolla utan även få in historia och helst slippa en guidad grupp med 30 pers.

Tack för era tips! Tycker ni att man ska skippa guide inne på Colosseum? Vi vill inte bara strosa runt och kolla utan även få in historia och helst slippa en guidad grupp med 30 pers.
Fördelen med guide är att du slipper de hiskeligt långa köerna för att komma in.
Väl inne kan du ju råka komma bort från gruppen

Mitt sätt att få ut det mesta av dessa historiska platser är att först läsa på ordentligt för att sedan på plats i egen takt insupa atmosfären och identifiera det jag lärt mig. På ställen som tex Louvren är det egentligen den enda metoden att få ut tillräckligt av en dag. Annars riskerar det mesta, som egentligen har en fascinerande historia, att förbli helt anonymt.

Vi var till Rom nu i sommar och vi velade lite utanför Colosseum hurvida guide eller inte.

Vi velade så mycket att tillslut prutade försäljaren ner priset själv för den guidade turen. Vi slog till och det ångrade vi inte för fem öre. Vi var 10-15 st och guiden höjde verkligen upplevelsen med fakta kring olika delar och platser.

Jag och sonen hade en svensk guide (sonen sex år då) och det var perfekt. Kunnig och höjde upplevelsen en hel del. Även om jag läser på mycket innan så påtalade hon saker jag inte läst någonstans och som adderade mycket värde. En helt privat guide som kostade runt 200 euro för 2 timmar. Vi hade inga köer alls, utan hon gick bara rakt förbi den långa kön.

Toppen