Senaste nytt

Hjälp från erfarna Japanresenärer önskas

I Kyoto ligger sevärdheterna mycket utspridda och minst 6 timmar går bort i ren transporttid, i fallet Hiroshima försvinner minst 10 timmar på ren transport...inte mycket kvar av dagen.

Som jag skrev tidigare, vanliga japanska turister klarar att besöka två städer på en dag, så om man vill resa på ett japanskt sätt så går det. ;)

Vi åkte kl 6.30 på morgonen och var tillbaka vid 21-tiden - det funkade bra!

Ja, det kan nog funka, om man har planerat dagen i Kyoto väl. Men vi hade aldrig kunnat trycka in det på en dag och då brukar vi bli anklagade för att resa snabbt ;)

Som jag skrev tidigare, vanliga japanska turister klarar att besöka två städer på en dag, så om man vill resa på ett japanskt sätt så går det. ;)

Jag har hört att det finns rundresor à la "Kina runt på 3 dagar" så jag tror dig :)

agehall frågade mig om var är bästa platser i Tokyo att se körsbärsblommor i vår.

Jag hittade denna Google Maps karta. Även om texterna är på japanska kan du se platser.
Rekommenderade platserna är markerade i rosa färg.

東京 お花見マップ (Bästa platser att se körsbärsblommor i Tokyo, på japanska)

Säger bara en sak FUGU:

Ajiman i Roppongi:
3-8-8 Roppongi, Minato-ku, Tokyo

Bord (ett måste) bokas på - 03.3408.2910

Glöm inte cash.

Ett billigare alt är:

Fuguyoshi i Ikebukuro.
Ligger precis vid Ikebukuro stationen.
De tar kort och bokning av bord är bra om man gör. Skulle man få vänta kan man alltid ta en skål med nudlar hos Toshiro san (om han finns kvar) och studera folklivet.

Har googlat lite på sushirestauranger i Tokyo och det verkar finnas många andra som håller nästan samma standard men till ett betydligt lägre pris (och där man kanske får komma in också...): Sawada, Mizutani, Kyubei, Saito och Sushiko verkar vara några som nämns.
Sushi Mizutani är i blåsväder nu då de nekade en bokning av en kines som har bott i Japan över 30 år.
De säger att de har haft problem med bokningar av utländska gäster (inte kineserna specifikt) som inte dök upp.
Därför har de bestämt sig att de tar emot bokningar av utländska gäster endast via hotellets eller kreditkortsbolagets concierge.

寿司店で中国人が予約を拒否されて怒り 「白人は大声で喋ってるのに」 - ライブドアニュース (artikel på japanska)

Drar iväg 14 dagar till Japan nu i slutet på augusti, det det jag fram emot - trots vad jag antar kommer bli en extrem hetta för mig som ovan svensk.

Min generella plan är(typ) följande:

6 dagar i Tokyo på Park Hotel Tokyo
-> Shinkansen till Osaka
Airbnb i Osaka 6 dagar.
-> Shinkansen till Tokyo.
Sista natten på Tokyo station hotel

Från Osaka kommer jag även passa på att göra lite dagsutflykter till eventuellt bland annat Kyoto, Nara med flera. Finns det några andra trevliga städer att besöka som jag kanske missat? Funderar på t.ex Hiroshima också men är lite tudelad angående den staden.

Någon form av spa/onsen-liknande Tokyo, finns det något jag inte får missa? Är lite sugen på att få mig en rejäl massage med lite varmt bad för att få igång blodcirkulationen efter en lång flygresa.

Toppen