Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Om jag får spekulera... Vid incheckningsdisken borde systemet visa samma sak - att jag har rätt till incheckat bagage - för informationen där och på Mina sidor borde läsas från en och samma källa, allt annat vore konstigt. Sedan kan agenten reagera om hen märker att jag flyger i Go Light och om man orkar tjafsa neka att checka in bagaget. Då kan jag visa vad som står på Mina sidor. Det vore intressant att testa, men jag hade planerat att resa bara med handbagage. Jag får se imorgon hur jag ska göra.

Om jag får spekulera... Vid incheckningsdisken borde systemet visa samma sak - att jag har rätt till incheckat bagage - för informationen där och på Mina sidor borde läsas från en och samma källa, allt annat vore konstigt. Sedan kan agenten reagera om hen märker att jag flyger i Go Light och om man orkar tjafsa neka att checka in bagaget. Då kan jag visa vad som står på Mina sidor. Det vore intressant att testa, men jag hade planerat att resa bara med handbagage. Jag får se imorgon hur jag ska göra.

Ett litet tips på vad du kan testa att checka in (och ta som handbagage om det blir käbbel)...

15153052_10153869932256216_828836497_o.jpg
15064877_10153869932291216_50638359_o.jpg
15126003_10153869932236216_559756502_o.jpg

Om jag får spekulera...
Lite längre upp i tråden har detta diskuterats och incheckningsautomaterna klarar av att se att inget gratis bagage ingår så personalens datorer kan nog också göra det. Men det intressanta är ju vad som händer om du loggar in och visar personalen svart på vitt att en gratis väska ska ingå.

Har jag missuppfattat reglerna eller är det SAS IT som did it again?

Jag reste från Grekland idag på en Go Light-biljett med två incheckade bagage. Biljetten var bokad för länge sedan enligt de gamla reglerna, så det är i sin ordning, men jag hade förväntat mig att få argumentera för min sak, kanske betala för bagaget och sedan kräva återbetalning. Jag blev förvånad när allting checkades in utan bråk.

Jag trodde det berodde på att damen vid incheckningsdisken hade benkoll på undantagsregelverket, men det kanske helt enkelt är så att alla Go Light för statuspassagerare visar gratis bagage just nu pga någon bugg. När jag kollade online någon vecka sedan stod det 0 inkluderade bagage.

SK IT did it again. Men, det vore intressant att veta vad som händer om du försöker checka in en väska och ifall de vill ha betalt så bara visar du vad det står när du loggar in.

I took one for the team... Agenten checkade in min väska utan några som helst frågor (förresten, jag hade även kollat i inchecknings automaten och mycket riktigt stod det "inget bagage"). Nu är jag bara ledsen att jag inte frågade vad som han kunde se i systemet och ifall det var "inget bagage" varför han lät mig checka in väskan iallafall.

Lite OT: Nu när jag tänker efter så är några minuter i incheckningsdisken och några minuter vid bagagebandet ett litet pris att betala för att inte behöva tänka på hur stora mina vätskebehållare är, för att inte behöva släpa min kabinväska på flygplatsen och för att inte vara rädd för att det inte skulle finnas plats i overhead bins ifall jag inte orkar kämpa min väg igenom den sällan fungerade prioboardingen. Visst då tar jag risken att bagaget inte kommer fram eller blir skadat, men även då tycker jag att det är värt att checka in bagage.

I took one for the team... Agenten checkade in min väska utan några som helst frågor (förresten, jag hade även kollat i inchecknings automaten och mycket riktigt stod det "inget bagage"). Nu är jag bara ledsen att jag inte frågade vad som han kunde se i systemet och ifall det var "inget bagage" varför han lät mig checka in väskan iallafall.

Lite OT: Nu när jag tänker efter så är några minuter i incheckningsdisken och några minuter vid bagagebandet ett litet pris att betala för att inte behöva tänka på hur stora mina vätskebehållare är, för att inte behöva släpa min kabinväska på flygplatsen och för att inte vara rädd för att det inte skulle finnas plats i overhead bins ifall jag inte orkar kämpa min väg igenom den sällan fungerade prioboardingen. Visst då tar jag risken att bagaget inte kommer fram eller blir skadat, men även då tycker jag att det är värt att checka in bagage.

Ja, det är väl bra att checka in bagage.
Själv har jag dock som oftast väldigt bråttom från flygplatsen, så jag fröredrar att inte vänta på bagaget...speciellt när priotag inte verkar fungera.

Hade önskat att Light hade funnits på alla sträckor. Inte för att jag betalar mina biljetter, men jag blir inte något rikare för att firman får betala mer än nödvändigt.

]M]en jag blir inte något rikare för att firman får betala mer än nödvändigt.
Jag ser det som att du drar ditt strå till stacken för SAS aktiekurs (så du gör säkert några av oss rikare;))!

EDIT: Huh, så det här blev alltså mitt första inlägg efter att ha lurkat i flera år. Inte riktigt den grandiosa entré jag hade föreställt mig - men hej i alla fall! :D

Tjena, en kort fråga, har en bekant som bokat en go light i februari. Han hade då vanligt eurobonus medlemskap dvs inte rätt till något baggage, nu har han gör någonvecka sedan fått silverkort. Finns det någon chans att få gratis väska?

Tjena, en kort fråga, har en bekant som bokat en go light i februari. Han hade då vanligt eurobonus medlemskap dvs inte rätt till något baggage, nu har han gör någonvecka sedan fått silverkort. Finns det någon chans att få gratis väska?
Nej, inte om de följer reglerna. Go Light = inget incheckat bagage, det gäller för oss som är Diamonds också, vill man ha en väska får man köpa till det i så fall.

Toppen