Senaste nytt

Sydney februari 2019

jb2731

Medlem
Hej alla,
Jag och fru jb2731 ska åka till Sydney två veckor i februari 2019. Tar tacksamt emot tips på hotell och vad man inte bör missa att göra! Jag är inte speciellt priskänslig men helst inte över 500 usd/natt.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Ta åtminstone en dagstur ut till Manly, besök Bondi beach och gör eventuellt någon av de "hikes/trails" där ifrån.
Darling harbor Är turistigt men jag gillar att sitta där och filosofera lite och bara ta det lugnt och titta på folk.
Det är rätt korta avstånd i city center så det går att gå till det mesta även om tågen/tunnelbanan kan vara bra att nyttja.

Nu är det snart 10 år sedan jag var där någon längre tid så är inte uppdaterad på vad nytt som finns. Men glöm inte solskyddsfaktor även om det är molnigt.

Hej alla,
Jag och fru jb2731 ska åka till Sydney två veckor i februari 2019. Tar tacksamt emot tips på hotell och vad man inte bör missa att göra! Jag är inte speciellt priskänslig men helst inte över 500 usd/natt.
nån speciell kedja du föredrar?
Du bör kunna hitta bra saker utan problem för den prislappen.
Gå ut til Bondi från stan, kommer igenom fina icke-turistiga områden, små cafeer och bostadsområden. Se det som ett frän pass. tar ca 1h eller nåt sånt aktiv gång. Sedan kan ni fortsätta göra Bondi-Bronte coastal walk. Ta buss eller uber tillbaka.

Manly som Palmen nämner är trevligt, kommer vara mycket folk där dock (liksom på Bondi).

Nån tur ut på havet, kanske en dagstur, eller enstaka övernattning (rekommendation snarare än dagstur) till hunters Valley och testa viner.

Om ni spelar golf finns en hel del.
Världens största IMAX ligger nere i Darling Harbour, kanske kan vara något om det är nån bra film på g och ni gillar det.

Kan också vara intressant att kolla om det finns nån Rugby match eller Aussie rules football för att insupa det lokala.

Spontant kan jag känna att två veckor i Sydney är rätt mycket, planerar ni bara vara där eller resa runt lite?

Boende
Det finns många trevliga hotell i Sydney. Själv gillar jag nyöppnade fräscha hotell och har spanat in Paramount House Hotel till nästa besök (utnämnt till Hotel of the Year 2018 av Gourmet Traveller).

Paramount House Hotel – A Surry Hills Neighbourhood Hotel

Eller om ni vill ha pool finns The Old Clare Hotel. Här ligger även Kensington Street med mycket trevligt som Spice Alley, en "Urban Cellar Door" längst bort på gatan och Automata (mer om det nedan).

The Old Clare Hotel: Boutique Hotel Accommodation in Sydney

Sedan finns ju alltid Ovolo som har "Social hour" med fri bar och tilltugg på eftermiddagarna.

Ovolo Woolloomooloo Boutique & Luxury Design Hotel in Sydney, Australia
Ovolo 1888 Darling Harbour Boutique Design Hotel in Pyrmont, Sydney

Eller bo mitt i smeten på quirky QT Sydney.

Boutique Hotels Sydney | QT Sydney Accommodation | Free WiFi

Och om ni vill dra ut på äventyr ute i bushen.

Sydney – Unyoked

Mat och dryck
Jag gillar själv avsmakningsmenyer med vinpaket, finns t.ex. här.

Sepia Restaurant - Restaurant of the Year 2015 - Sepia Restaurant
Automata
Quay Restaurant Sydney
Seiōbo

Gillar ni asiatisk mat så får ni inte missa Spice Alley på en bakgata bredvid lanewayen Kensington Street strax utanför CBD. 10-talet små restauranger med 300+ sittplatser utmed gatan, mycket trevligt. Som en minivariant av Eat Street i Brisbane. Här betalar man med "tap and go"-kort (inget chip och pin). Har ni symbolen för kontaktlösa betalningar på kortet så ska det fungera. Annars laddar ni ett kort vid ingången och blippar när ni köper mat och dryck (och får tillbaka kvarstående saldo vid utgången). Kontanter fungerar inte. "Tap and go" är f.ö. dominerande i Australien, även om chip och pin också fungerar normalt.

https://scontent-arn2-1.cdninstagra...775_192957714667885_7692590858712907776_n.jpg
Spice Alley

Men hela Kensington Street är trevlig, här finns restauranger och barer så att det räcker några dagar.

Kensington Street, Chippendale
Cellar Door

Att göra
Om hotellet inte har pool och ni vill vara kvar i stan och slappa finns t.ex. Victoria Park Pool.

Victoria Park Pool :: Welcome

En opera i operahuset med middag på Bennelong är nästan ett måste.

https://www.sydneyoperahouse.com
Bennelong Restaurant Sydney Opera House - Peter Gilmore Fine Dining

Bondi Beach må vara Australiens mest kända strand men jag tycker nog att Manly Beach är trevligare. Ta båten i solnedgången tillbaka till Circular Quay. Försök stå långt fram i kön när ni kliver ombord och gå med raska steg och sätt er utomhus på övre däck på första raden i fören. När ni rundar Bradleys Head får ni ett av de bättre fototillfällena av bron och operahuset (om ni zoomar in lite). Men se upp för alla selfiepinnar, precis alla ombord ska ta bilder där :eek:

manlyferry.jpg

Ute vid Bondi Beach är, som föregående talare också sade, Bondi to Bronte Coastal Walk trevligt. Men köper ni fish and chips to go vid Bondi så se upp för alla måsar.

Dessa guidade turer inne i Sydney rekommenderas, gärna i början av er vistelse.

Sydney Free Walking Tours | I'm Free Tours

I övrigt tycker jag ni ska skynda er att titta på Coast Australia avsnitt 2 om Sydney som finns på SVT Play till kl. 23.59 ikväll den 11 augusti 2018.

Den australiska kusten - Avsnitt 2: Sydney | SVT Play

Och som föregående talare också sade, spontant är två veckor i Sydney mycket och använd solkräm. Trevlig resa!

nån speciell kedja du föredrar?
Du bör kunna hitta bra saker utan problem för den prislappen.
Gå ut til Bondi från stan, kommer igenom fina icke-turistiga områden, små cafeer och bostadsområden. Se det som ett frän pass. tar ca 1h eller nåt sånt aktiv gång. Sedan kan ni fortsätta göra Bondi-Bronte coastal walk. Ta buss eller uber tillbaka.

Manly som Palmen nämner är trevligt, kommer vara mycket folk där dock (liksom på Bondi).

Nån tur ut på havet, kanske en dagstur, eller enstaka övernattning (rekommendation snarare än dagstur) till hunters Valley och testa viner.

Om ni spelar golf finns en hel del.
Världens största IMAX ligger nere i Darling Harbour, kanske kan vara något om det är nån bra film på g och ni gillar det.

Kan också vara intressant att kolla om det finns nån Rugby match eller Aussie rules football för att insupa det lokala.

Spontant kan jag känna att två veckor i Sydney är rätt mycket, planerar ni bara vara där eller resa runt lite?
Blir Spire amb. på IHG i höst så dom lägger jag gärna några nätter på men kan absolut tänka mig andra hotell också!
Vi tänker hyra bil och åka runt lite också och funderar även på att ta ett inrikesflyg till något trevligt ställe ett par dagar.
Jag spelar golf men tyvärr inte min fru!!!

Boende
Det finns många trevliga hotell i Sydney. Själv gillar jag nyöppnade fräscha hotell och har spanat in Paramount House Hotel till nästa besök (utnämnt till Hotel of the Year 2018 av Gourmet Traveller).

Paramount House Hotel – A Surry Hills Neighbourhood Hotel

Eller om ni vill ha pool finns The Old Clare Hotel. Här ligger även Kensington Street med mycket trevligt som Spice Alley, en "Urban Cellar Door" längst bort på gatan och Automata (mer om det nedan).

The Old Clare Hotel: Boutique Hotel Accommodation in Sydney

Sedan finns ju alltid Ovolo som har "Social hour" med fri bar och tilltugg på eftermiddagarna.

Ovolo Woolloomooloo Boutique & Luxury Design Hotel in Sydney, Australia
Ovolo 1888 Darling Harbour Boutique Design Hotel in Pyrmont, Sydney

Eller bo mitt i smeten på quirky QT Sydney.

Boutique Hotels Sydney | QT Sydney Accommodation | Free WiFi

Och om ni vill dra ut på äventyr ute i bushen.

Sydney – Unyoked

Mat och dryck
Jag gillar själv avsmakningsmenyer med vinpaket, finns t.ex. här.

Sepia Restaurant - Restaurant of the Year 2015 - Sepia Restaurant
Automata
Quay Restaurant Sydney
Seiōbo

Gillar ni asiatisk mat så får ni inte missa Spice Alley på en bakgata bredvid lanewayen Kensington Street strax utanför CBD. 10-talet små restauranger med 300+ sittplatser utmed gatan, mycket trevligt. Som en minivariant av Eat Street i Brisbane. Här betalar man med "tap and go"-kort (inget chip och pin). Har ni symbolen för kontaktlösa betalningar på kortet så ska det fungera. Annars laddar ni ett kort vid ingången och blippar när ni köper mat och dryck (och får tillbaka kvarstående saldo vid utgången). Kontanter fungerar inte. "Tap and go" är f.ö. dominerande i Australien, även om chip och pin också fungerar normalt.

https://scontent-arn2-1.cdninstagra...775_192957714667885_7692590858712907776_n.jpg
Spice Alley

Men hela Kensington Street är trevlig, här finns restauranger och barer så att det räcker några dagar.

Kensington Street, Chippendale
Cellar Door

Att göra
Om hotellet inte har pool och ni vill vara kvar i stan och slappa finns t.ex. Victoria Park Pool.

Victoria Park Pool :: Welcome

En opera i operahuset med middag på Bennelong är nästan ett måste.

https://www.sydneyoperahouse.com
Bennelong Restaurant Sydney Opera House - Peter Gilmore Fine Dining

Bondi Beach må vara Australiens mest kända strand men jag tycker nog att Manly Beach är trevligare. Ta båten i solnedgången tillbaka till Circular Quay. Försök stå långt fram i kön när ni kliver ombord och gå med raska steg och sätt er utomhus på övre däck på första raden i fören. När ni rundar Bradleys Head får ni ett av de bättre fototillfällena av bron och operahuset (om ni zoomar in lite). Men se upp för alla selfiepinnar, precis alla ombord ska ta bilder där :eek:

Visa bifogad bild 78573

Ute vid Bondi Beach är, som föregående talare också sade, Bondi to Bronte Coastal Walk trevligt. Men köper ni fish and chips to go vid Bondi så se upp för alla måsar.

Dessa guidade turer inne i Sydney rekommenderas, gärna i början av er vistelse.

Sydney Free Walking Tours | I'm Free Tours

I övrigt tycker jag ni ska skynda er att titta på Coast Australia avsnitt 2 om Sydney som finns på SVT Play till kl. 23.59 ikväll den 11 augusti 2018.

Den australiska kusten - Avsnitt 2: Sydney | SVT Play

Och som föregående talare också sade, spontant är två veckor i Sydney mycket och använd solkräm. Trevlig resa!
Tack för alla tips, han precis se avsnittet

Tack för alla tips, han precis se avsnittet
Ingen orsak!

Men jag såg precis på Instagram vad som torde vara den optimala platsen för att fånga "hela" Sydney i en bild.

https://scontent-arn2-1.cdninstagra...645_333535390520893_3858438614014754816_n.jpg

Rune Svendsen (@svendsania) • Instagram photos and videos

Bilden måste vara tagen från Quibaree Park i Lavender Bay. Där får man uppenbarligen Luna Park, bron, operahuset och, om man vrider lite höger, även CBD i en och samma bild. Skriver genast upp det stället på min egen att göra-lista. Komplett med en liten sandstrand och allt.

Toppen