Senaste nytt

Hur fungerar det med SAS Mastercard om man skaffar det åt någon annan?

De där med 20% är väldigt rörligt.
Jag fick 30% utav min årsinkomst utan större problem.
Om hon skaffar eget kort så får ni inte poängen på samma ställe, kan ju skapa lite begränsningar

Okej, det var schysst! Men gissar att du kanske har en väldigt hög inkomst då. Är väl rimligt att ge någon med bra ekonomi mer utrymme..

Kan man inte ge bort poäng, föra över mellan konton gratis en gång per år?

De där med 20% är väldigt rörligt.
Jag fick 30% utav min årsinkomst utan större problem.
Om hon skaffar eget kort så får ni inte poängen på samma ställe, kan ju skapa lite begränsningar

På mitt AMEX platinum fick jag 37% av min årsinkomst. Totalt hos AMEX har jag 50% av min årsinkomst. Hos SEB (SAS MC), den enda jag valt själv, har jag 10%. Jag blir inte klok på hus AMEX beräknar kreditutrymmet...

@Cyril jag förbluffad över att du har koll på och oroas av olika kreditgränser men saknar koll på det underliggande programmet (Eurobonus) och hur dess poäng kan användas/får överföras.

Mitt tips är att oroa dig lite mindre över kreditgränsen, så länge sambon inte har betalningsanmärkning och har ett fast jobb så kommer hon att få kortet utan några som helst problem.

Ägna då hellre lite tid åt att istället förstå vem av er som borde ha huvudkortet och vem som får poäng och varför. Du skaffar ju trots allt kortet för att få ut någon form av belöning/nytta av det. Se då till att du inte lurar dig själv utan att du just får ut den nyttan du tänkt!

Kan man inte ge bort poäng, föra över mellan konton gratis en gång per år?

Nej det kostar att föra över, det är därför man har ett extra kort till sin sambo. Dessutom blir det så mycket enklare för er att ha en gemensam pott på eurobonus kontot när ni ska boka en resa.

Edit; Här vart jag trea på bollen. Men det säger väl en hel del samtidigt. ;)

@Cyril jag förbluffad över att du har koll på och oroas av olika kreditgränser men saknar koll på det underliggande programmet (Eurobonus) och hur dess poäng kan användas/får överföras.

Mitt tips är att oroa dig lite mindre över kreditgränsen, så länge sambon inte har betalningsanmärkning och har ett fast jobb så kommer hon att få kortet utan några som helst problem.

Ägna då hellre lite tid åt att istället förstå vem av er som borde ha huvudkortet och vem som får poäng och varför. Du skaffar ju trots allt kortet för att få ut någon form av belöning/nytta av det. Se då till att du inte lurar dig själv utan att du just får ut den nyttan du tänkt!

Jag är inte super bekant med systemet då det hela är ganska nytt för mig. Har länge haft ett regular AmEx men den här sommaren gått över till dem med EB för att tjäna poäng. Det jag vet, är det jag precis har läst mig till alternativt fått berättat för mig då det är en bekant som pushat på för EB-systemet. Enligt honom så kunde man föra över poäng mellan två konton och då valde jag att tro på det..

Men om så inte är fallet är det bra att det påpekas!

Jag är inte super bekant med systemet då det hela är ganska nytt för mig. Har länge haft ett regular AmEx men den här sommaren gått över till dem med EB för att tjäna poäng. Det jag vet, är det jag precis har läst mig till alternativt fått berättat för mig då det är en bekant som pushat på för EB-systemet. Enligt honom så kunde man föra över poäng mellan två konton och då valde jag att tro på det..

Men om så inte är fallet är det bra att det påpekas!

Om det var så att ni pratade om AMEX och att föra över till någon annans konto då handlar det om korten som har MR poäng, tex Gold och Platinum. Hör samlas alla MR poäng och förs inte automatiskt över till ett kopplat EB konto utan du väljer själv när och till vilket konto du ska växla in poängen till. Det kostar inget att växla in poängen, oavsett vems konto dom går till.

Men när poängen kommit till ett EB konto så finns det inget kostnadsfritt sätt att flytta dessa poäng.

Nu är vi OT, och det finns många trådar om om just detta.

Toppen