Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Om mindre än en månad så får du tillfälle att tycka till om den svenska ekonomiska politiken :)

Nu verkar ju en hel del av valutapolitiken styras av Riksbanken i allmänhet och Riksbankschefen i synnerhet och det är väl inte valutgången som avgör om Ingves sitter kvar eller inte? Såvida man inte röstar in honom i riksdagen så att han tvingas lämna sin plats till förfogande?

Nu verkar ju en hel del av valutapolitiken styras av Riksbanken i allmänhet och Riksbankschefen i synnerhet och det är väl inte valutgången som avgör om Ingves sitter kvar eller inte? Såvida man inte röstar in honom i riksdagen så att han tvingas lämna sin plats till förfogande?
Så enkelt är det inte. Regeringen/riksdagen har ett mycket stort inflytande på den ekonomiska politiken och indirekt därmed valutakursen.
Riksbanken är bara en av extremt många parametrar som påverkar valutan, men politikerna har en mycket större inflytande.
I till exempel Venezuela hade det inte hjälpt att ha en oberoende riksbank. Sen går det såklart att diskutera hur oberoende Sveriges riksbank är.
Men i alla händelser så har politikerna mycket större inflytande än riksbanken (och indirekt därmed valutakursen).

Jobbigt för Turkiet. Men om vi skall vara lite själviska igen; finns det några bra deals att göra just nu map den turkiska liran?

Jobbigt för Turkiet. Men om vi skall vara lite själviska igen; finns det några bra deals att göra just nu map den turkiska liran?
Priser av internationella flygbiljetter från Turkiet påverkas inte av låga TRY för att priserna från Turkiet är baserade i USD, men det kanske finns några inhemska hotell som prissätter sina rumpriser i TRY.

Till Turkiet från Stockholm kan du få priset i TRY. Exempelvis 28/9 till 1/10 för ca 1082 TRY vilket just när detta inlägg skrivs är ca 1446 SEK.

Ändrar man till SEK får man istället priset 1793.

• Gilla
Reactions: Gus
Priser av internationella flygbiljetter från Turkiet påverkas inte av låga TRY för att priserna från Turkiet är baserade i USD, men det kanske finns några inhemska hotell som prissätter sina rumpriser i TRY.
Verkar inte stämma helt. Väljer jag Turkiska sidan med TRY som valuta och engelska som språk kan jag få priset 11119,70 TRY för business class ARN-BKK (ca 14866 SEK när jag kollade kursen nyss). Kör jag med SEK som valuta får jag priset 18428 istället.

Toppen