Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Efter 3 olika agenter med Kristina på slutet så går det fortfarande inte.
Jag ser dom på sas award sida. FRA-ARN finns Eco och bizz.
När dom söker för att ändra min bokning så finns det bara Eco för mig. Den sista agenten mena att det kan vara så att bara vissa award är för sånna som ska vidare, vilket vi ska.
Att det går boka bizz fra-arn ToR men inte arn-fra-xxx. Vi kan bara ändra till Eco med LH.
Dock så en att jag kunde ändra till sas arn-fra i plus. Men vi vill ta senare LH flyg.
Vi har det tidigaste men nu när LH stoppat first till ICN så vill vi inte ha lika lång tid i backup på FRA.

Den ev nya resplanen vi vill ha går att boka men till dagen efter, då med det nya LH flyget.
Aldrig varit med om att jag inte kunnat ändra denna typ av flyg

Det är ju trots allt en stund fram till vårschemat, saker kan ändras. Men det är onekligen en negativ trend på antalet avgångar med LH First.
Fick svar från LH på FB att dom slutar helt med First på ICN 2019
20180807_055955.jpg

Fast vad kundtjänst säger på Facebook är nog att ta med en nypa salt.
Jo vist kan det vara så, de vet vi ju att kundtjänst har full koll... ;)
Men eftersom jag förut såg i juni att dom tänkte sälja från mars 2019 efter uppehållet. Men numera är det helt blankt på Lufthansas sida för 2019 så är detta meddelande från kundtjänst ytterligare något som pekar åt samma håll. Kan ju alltid ändra sig men när två saker, webbokning och kundtjänst pekar åt samma håll så känns det mer som det lutar åt den utgången.

Har LH verkligen publicerat sommartidtabellerna för S19 än? Annars är det ju ingen som vet vad de har tänkt sig...
Ja det går ju att boka Maj/Juni 2019 så tidtabeller finns, men just denna linje har de ju justerat en del historiskt mellan 747-400/380 troligen beroende på hur de ser bokningsläget tenderar att bli så flygplanstypen kan ju ändras.

Ja det går ju att boka Maj/Juni 2019 så tidtabeller finns, men just denna linje har de ju justerat en del historiskt mellan 747-400/380 troligen beroende på hur de ser bokningsläget tenderar att bli så flygplanstypen kan ju ändras.
Fast bolagen brukar ofta låta de gamla tidtabellerna gälla tills de nya publiceras. Så det är inte alls otänkbart att det uppdateras om en månad eller så.

Fast bolagen brukar ofta låta de gamla tidtabellerna gälla tills de nya publiceras. Så det är inte alls otänkbart att det uppdateras om en månad eller så.
Precis.
Man har fått slottider på en flygplats så ändrar man inte tidtabell aktivt om de inte har några planer att öka/minska avgångar eller lägga ner linjen.
Däremot kan det hända att de behåller samma tidtabell men med annan flygplansmodell.

Det där är väldigt skumt. Jag börjar fundera på om Eurobonus har börjat "låsa ner" awards så att det ser ut som married segments trots att operating carrier inte har married segments.

Jag råkade själv ut för att att de skyllde på married segments när jag skulle boka om en award som fått en tidtabellsändring som gjorde att ett byte sprack. Då ville jag helt hoppa över bytet i FRA eftersom det nu fanns platser direkt till ARN men det gick inte med hänvisning till married segments. Det som är skumt är att jag bokade longhaul-segmenten runt en månad innan jag bokade anslutningarna, så jag är 110% säker på att det inte var married segments när det bokades.

Har liknande erfarenhet senaste månaderna. De verkar skylla på married segments på vissa flighter de inte verkar vilja boka (kostnadsskäl antar jag?). Dock har jag hittills lyckats komma runt det genom att ringa igen och prata med en annan agent.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa x 2, ANA x 1, Thai Air x 1
Kabinklass: First dit + Business hem.
Avreseort: ARN
Destination: HND
Enkelresa eller Tur&retur: Tur & retur
Antal poäng (per person): 82 000 (Ink Voucher)
Har det skett en regelförändring här eller är det ett enskilt misstag av handläggaren? Tidigare fick man betala för dyraste klassen i det fall man blandade. Borde alltså kosta 95k.

Toppen