Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Dr. Miles

Expert
Någon som vet om debit-kort i USA normalt sett endast har tryckta siffror likt våra Electron/Maestro-kort har?
Jag vet inte hur debitkort i USA ser ut men när jag hade ICA Maestro kort och det kortet hade bara tryckta siffror, inte präglade siffror.

Jag hade också Skandiabankens Visa Bankkort utan kredit (pengarna dras direkt vid köptillfälle). Men det kortet hade präglade siffror.
Däremot Germanwings uppfattade detta kort som debitkort så slapp jag att betala transaktionsavgift för kreditkort.
 
Det gör tyvärr inte alla Hemköp.
Det verkar som att varje handlare bestämmer vilket kort de ska acceptera.
Då är det så att dom handlar ägda butikerna som kan välja själv medans alla centralt ägda som tex Stockholm City och Torsplan tar emot eftersom det är cetralt bestämt.
Finns intresse kan jag lägga upp lista med alla centralt ägda butiker.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Vad jag vet så är det så. Det kan säkert finnas undantag, men rent praktiskt sett så kräver väl debit-kort online-transaktioner och därmed ska de inte ha präglade siffror eftersom det då går att köra offline med korten.

Oavsett, var sjutton har ni tankat??? Har aldrig haft problem med AmEx på mackar i USA och jag har kört rätt många mil i en hisklig massa delstater.
Kommer inte ihåg vilken kedja det var, men efter det tankar jag bara på de stora.

Tror att de flesta icke amerikanska debet kort går som kreditkort. Testade alla kort jag hade och alla klassades som kredit även mitt bankkort.
 
Vad jag vet så är det så. Det kan säkert finnas undantag, men rent praktiskt sett så kräver väl debit-kort online-transaktioner och därmed ska de inte ha präglade siffror eftersom det då går att köra offline med korten.

Oavsett, var sjutton har ni tankat??? Har aldrig haft problem med AmEx på mackar i USA och jag har kört rätt många mil i en hisklig massa delstater.

Numera finns det även kreditkort med tryckta siffror (dvs inte upphöjda) har jag sett (Edit: i USA)
 

Berglund

Medlem
kassören hävdade prompt att kortet minsann inte var debit på grund av att kortet hade "upphöjda" siffror.

Någon som vet om debit-kort i USA normalt sett endast har tryckta siffror likt våra Electron/Maestro-kort har?

Vad jag vet så är det så. Det kan säkert finnas undantag, men rent praktiskt sett så kräver väl debit-kort online-transaktioner och därmed ska de inte ha präglade siffror eftersom det då går att köra offline med korten.

Det här är fel. Jag har själv ett debit kort (Visa) från en av USAs största och mest välkända banker för oss vanliga konsumenter. Det är ett debitkort kopplat direkt till mitt konto och har mest definitivt präglade, upphöjda, siffror på framsidan. Det går inte att särskilja kredit- och debitkort baserat på hur siffrorna präglas på kortet.

(OT däremot börjar alla Mastercard på 5 och alla Visa på 4, men det är en helt annan historia!)
 
Man ska inte fråga. Man ska prova själv, har flera gånger fått nej fast det har funkat och lika tvärt om. Så inte ofta kassören har full koll :)
Ibland har de inte ens koll på att Amex och American Express är två olika kort...
Besökte Thaiboat på södermalm för någon vecka sedan, frågade i kassan om de tog emot American Express, fick svaret:
-Jadå, det enda vi inte tar emot är Amex.
Ridå. :)
 
Toppen