Senaste nytt

Planerad utmätning mot Vueling på Köpenhamns flygplats

Är det någon med kunskaper inom lag och rätt som kan förklara varför man inte helt enkelt förbjuder flygbolaget att flyga inom danskt territorium tills skulderna (och ränta på dessa) är betalda?
Det rimliga svaret är väl att detta är skulder till enskilda, inte till staten eller till flygplatsen ifråga. Sannolikt saknas då den typen av sanktioner.

Edit: svårt att tänka sig att Danmark skulle förbjuda ett bolag att flyga på Danmark för att de har obetalda leverantörsfakturor t.ex.

Är det någon med kunskaper inom lag och rätt som kan förklara varför man inte helt enkelt förbjuder flygbolaget att flyga inom danskt territorium tills skulderna (och ränta på dessa) är betalda?
Med reservation för att min danska är förfärlig (och då jobbar jag ändå 4 dagar i veckan i CPH..) så förefaller det som att de ersättningsberättigade har utverkat en exekutionstitel - och därmed kan danska kronofogden utmäta Vuelings tillgångar i Danmark. Notera i sammanhanget alltså att planen är leasade och därmed inte utmätbara. Det kan däremot finnas möjlighet att beslagta bränslet... :cool:

Angående din faktiska fråga så kan jag absolut ingenting om flygrätt, men kanske finns det inget utmätbart av värde i licensväg. Om man licens att flyga kommersiell trafik i ett EU-land så kanske det gäller överallt, tex (obs, spekulation). Att förbjuda bolaget att flyga kan inte kronofogden göra, det är en statlig/myndighets-sanktion som inte är aktuell i sammanhanget.

Lär ju förlora en massa på att sluta flyga till Danmark, antar de tar och betalar bara.
De lär ju förlora en massa även på dröjsmålsräntan så om det var ett rationellt beslut att inte betala hittills så ska de ju ha högre avkastning på eget kapital på flygen till Danmark än vad dröjsmålsräntan är.

Alternativt så har de ekonomiska bekymmer och dålig likviditet så de avstår från att betala de skulder som de kan. Det är som att pissa i brallorna vintertid. I början är det varmt men sedan blir det förbannat kallt.

Notera i sammanhanget alltså att planen är leasade och därmed inte utmätbara. Det kan däremot finnas möjlighet att beslagta bränslet... :cool:

Är väl bara att mäta ut drivmedlet, så blir planet effektivt stående.
Lite humoristiskt bara: Tanka i, tanka ur, tanka i, tanka ur....
Jag nämnde just den möjligheten ovan också :) Men - det är inte bara, för beroende på hur flygplanet är leasat och omständigheterna i övrigt är det inte säkert att bränslet tillhör Vuerling. Som ytterligare förvecklingar så kan dessutom motorerna ägas av ytterligare en tredje part, eller att de ägs av Vuerling men är pansatta.

Toppen