Senaste nytt

Inställt flyg idag OSD-ARN, vad gäller vanligtvis?

Bankiren

Medlem
Informationen av Swedavia på Östersunds flygplats var usel, så vi har faktiskt ingen aning om vad som gäller nu. De säger att de väntar på svar från SAS... Kunde inte ens berätta om hur det vanligtvis sköts. Vi skulle flyga OSD-ARN-MMX idag.

Det här ämnet har säkert varit uppe flera gånger, men det är första gången jag drabbas av en inställd flight, så ha lite tålamod med mina "dumma" frågor.

- Är det bara att lämna flygplatsen och ta in på ett hotell? Det är väl inget krav att man ska vara på flygplatsen för att få ta del av ett hotellrum?

- Får vi hotellrummet betalt trots att det är inställt på grund av åska på Arlanda?

- Har vi någon nytta av vårt AmEx Elite i detta fallet?

/D

Du kan alltid kolla här för att se vad som gäller med EU ersättningen och din rätt
Flygkalkylatorn - Konsument Europa

Men sas ska stå för ombokning, hotell, mat och transport om det blir till nästa dag
Jag skulle inte lämna flygplatsen utan ha hotellet klart från bolaget.
Uppsöker du själv så måste du ju själv efterkräva kostnaden för det och ibland kan det vara knepigt

Detta har du rätt till:
  • mat och dryck i skälig omfattning
  • två samtal/mejl
  • boende om förseningen sträcker sig till nästa dag
  • transport till och från boendet.

Uppsöker du själv så måste du ju själv efterkräva kostnaden för det och ibland kan det vara knepigt

Detta har du rätt till:
  • mat och dryck i skälig omfattning
  • två samtal/mejl
  • boende om förseningen sträcker sig till nästa dag
  • transport till och från boendet.

Vi var så otroligt hungriga, så vi behövde lämna flygplatsen för att äta lite. Så nu är frågan om vi alltså måste tillbaka till flygplatsen?

Vi var så otroligt hungriga, så vi behövde lämna flygplatsen för att äta lite. Så nu är frågan om vi alltså måste tillbaka till flygplatsen?
SAS har idag publicerat lite information kring just detta. Så här skriver man om hotell. Med andra ord: (i) flygplatspersonalen, och sedan (ii) fixa själv.

ACCOMMODATION AND TRANSPORT
If you are delayed overnight and in need of accommodation, the ground staff at the airport will do their best to help you. If SAS is not able to provide accommodation for you, we ask you to make your own arrangement. SAS will reimburse for reasonable costs for a clean and comfortable, mid-range room at the present location. The exact definition of what is reasonable is always depending on the individual situation. Please remember, it is your responsibility to limit your costs and don’t forget to save your receipts.

We will reimburse the transport between the hotel and the airport if the flight is delayed until the next day, hence includes an overnight stay. We will also reimburse the cost for return tickets with airport trains, buses or local metro services to and from the airports. Additional costs for taxi will be reimbursed only if above transport is not available. Transportation with private limousines or equivalent will not be reimbursed.

message | SAS

- Får vi hotellrummet betalt trots att det är inställt på grund av åska på Arlanda?

/D

Menar du att skälet till inställt flyg var åska på Arlanda?

Det kan ju aldrig vara ett skäl för att slippa betala ersättning. Det måste vara några andra faktorer också inblandade för att det blir inställt.

Jag har aldrig varit med om att något flyg har ställts in pga åska. Däremot har det försenats, antingen i samband med avgång eller väntan i luften.

Åskan i sig borde inte varit ett skäl till att planet blev inställt (om det nu inte träffades av åskan och gick sönder). Däremot kan stoppet som uppstod på Arlanda i samband med åskan lett till att besättningen skulle gå över tiden och med tanke på att SAS inte verkar ha några besättningar i reserv just nu (eller CityJet om det var de som skulle utfört flighten) och då blir resultatet en inställd flight.

Rätt till omvårdnad utgår alltid oavsett orsak till den inställda flighten. Dock kan övrig EU-ersättning utebli i vissa fall men då jag tror cancelleringen beror på personalbrist snarare än åskskadat plan borde du kunna få EU261-ersättning också. Lycka till

Är det inte så att man inte får tanka flygplanen om risk finns för att bli träffad av blixt? Det går med andra ord bra att starta och landa men bränslepåfyllning måste vänta till dess att det bedöms som säkert.

Är det inte så att man inte får tanka flygplanen om risk finns för att bli träffad av blixt? Det går med andra ord bra att starta och landa men bränslepåfyllning måste vänta till dess att det bedöms som säkert.

Det är min uppfattning också. Och det känns ganska sunt att inte pyssla med tankning om åskan går i närheten av där man är. Gäller väl egentligen bilar också?

Toppen