Senaste nytt

Berlin Tegel, Europas sämsta flygplats?

Borde inte trycket på Tegel minskat när Air Berlin lade ner?

Nja den trafiken har ju i stort sett tagits över av Easyjet, bara lite tyska inrikeslinjer som försvunnit helt.
Förutom allmän flygtrafikökning (bara vad gäller widebody som TXL egentligen inte är dimensionerad för, flyger nu Qatar B777, Turkish A330, Scoot A350, sedan tillkommer de vanliga, Hainan till Peking och United till New York, MIAT till Mongoliet..), beror de senaste årens överbelastning på att Germanwings/Eurowings flyttat all sin trafik från Schönefeld till Tegel, ett av de mest korkade besluten jag har sett, borträknat allt som har med BER att göra.
De hade alltså en helt egen terminal (D) nere i Schönefeld som de övergav för att trängas på TXL. TAP är ett annat bolag som flyttat upp och det finns nog fler som jag glömt.

Kort sagt skulle det gå att åtgärda det värsta övertrycket väldigt snabbt om bara några bolag flyttade till Schönefeld, som definitivt inte går på full kapacitet och som var hur behaglig och lugn som helst senast jag använde den (Aeroflot). Den flygplatsen har dessutom ett sammanhängande airside-område för alla terminaldelar och borde därför vara bättre att byta på.

Nja den trafiken har ju i stort sett tagits över av Easyjet, bara lite tyska inrikeslinjer som försvunnit helt.
Förutom allmän flygtrafikökning (bara vad gäller widebody som TXL egentligen inte är dimensionerad för, flyger nu Qatar B777, Turkish A330, Scoot A350, sedan tillkommer de vanliga, Hainan till Peking och United till New York, MIAT till Mongoliet..), beror de senaste årens överbelastning på att Germanwings/Eurowings flyttat all sin trafik från Schönefeld till Tegel, ett av de mest korkade besluten jag har sett, borträknat allt som har med BER att göra.
De hade alltså en helt egen terminal (D) nere i Schönefeld som de övergav för att trängas på TXL. TAP är ett annat bolag som flyttat upp och det finns nog fler som jag glömt.

Kort sagt skulle det gå att åtgärda det värsta övertrycket väldigt snabbt om bara några bolag flyttade till Schönefeld, som definitivt inte går på full kapacitet och som var hur behaglig och lugn som helst senast jag använde den (Aeroflot). Den flygplatsen har dessutom ett sammanhängande airside-område för alla terminaldelar och borde därför vara bättre att byta på.
Mmm. Men Schönefeld har ju gått från 8,5 till 12,9 miljoner pax från 2015 till 2017. Av denna artikel att döma verkar även Schönefeld ligga mkt nära full kapacitet.

Am Flughafen Schönefeld wird bald neue Ankunftshalle eröffnet - airliners.de

Dock ligger Tegel sjukt nära stan vilket är otroligt skönt...
Bara det gör ju att den är ljusår bättre än Skavsta som någon påstod var bra i jämförelse. Sen finns det ju, om än kanske inte de bästa, iallafall lounger på Tegel.

Tegel... Minns en sen fredagkväll där förra hösten då jag skulle flyga till Köpenhamn, men kom iväg först fyra timmar senare (typ kl 00 istället för 20). Vet inte vilken terminal det var, men fick spendera dessa timmarna i en väldigt liten och grå, hangarliknande lokal precis efter en minimal tax free. SAS hade ingen personal på plats och gav ingen information om varför det var försenat. Personen vid gaten pratade endast tyska och allt var stängt förutom en tidningskiosk.

En hel del av resenärerna som var nästintill i upplösningstillstånd.

Ojoj, det finns många många flygplatser i Europa som är mycket, mycket värre än Tegel. Heraklion skulle jag nog sätta som den absolut värsta. Vilken kaotisk mardröm. Glömmer aldrig när säkerhetsvakten som bemannade metalldetektorn satt och sov på en stol med skärmmössan över ögonen, samtidigt som maskinen oavbrutet pep när passagerare fick igenom. Hoppas verkligen man har gjort något åt den flygplatsen. Över lag tillhör många av de grekiska flygplatserna bottenskiktet.

Innan Baneasa i Bucharest renoverades för några år sedan så var den förmodligen den absolut värsta. Helt orörd sedan kalla kriget, med ett litet café som enda bekvämlighet. Absolut packat med folk och total kaos på alla plan. Monitorerna gick inte att läsa så man fick försöka lista ut själv vilken gate man skulle till och det gick inte att fråga om hjälp då det tydligen var ett krav bland personalen att inte kunna engelska och att vara konstant arga. Utropen i högtalarna skedde också på rumänska. Väskbandet var väl en meter långt och det tog ungefär en eftermiddag att få ut väskorna. Att det var oventilerat, otroligt varmt och smutsigt får väl i sammanhanget ses som en oväsentlighet.

Last edited:
Mmm. Men Schönefeld har ju gått från 8,5 till 12,9 miljoner pax från 2015 till 2017. Av denna artikel att döma verkar även Schönefeld ligga mkt nära full kapacitet.

Am Flughafen Schönefeld wird bald neue Ankunftshalle eröffnet - airliners.de

Ja allt är väl relativt, jämfört med Tegel känns den dock väldigt lugn. Och Tegel ligger ju inte nära under full kapacitet utan konstant på eller över vilket medför att man i princip hela tiden har problem och förseningar nästan oavsett procedur. På mina senaste resor till och från Schönefeld har inget strulat eller försenats alls och bara det vore rätt sensationellt på Tegel.

Ja allt är väl relativt, jämfört med Tegel känns den dock väldigt lugn.
Ja, men det beror nog inte ett dugg på kapacitet utan snarare på utformning där Tegel ju är helt värdelös med diverse små enklaver byggda i olika omgångar som nödlösningar utan någon större eftertanke eller planering. Min poäng var snarare att det nog inte fungerar att flytta över stora volymer till Schönefeld med tanke på hur trafiken på den flygplatsen utvecklats sedan Ryanairs basbeslut.

Känner du till hur det gått för Ryanairs ansökan om slots på Tegel? Har inte riktigt hängt med där.

Ryanair vil gøre Tegel-lufthavnen til lavprisslagmark - CHECK-IN.dk

En timme!!! Vilket sorts statuskort och hög priority har du om du får ditt bagage så snabbt???
Jag har suttit och väntat åtta timmar efter en USA resa. Vi fick till och med gå ut genom dörrarna, köpa hamburgare på Burger King och sedan gå in bakvägen igen, utan ny säkerhetskontroll. Till slut gav vi upp och åkte hem, utan väskor.
Väldigt OT, men varför väntar man åtta timmar? Bara att gå till SAS, säga att man inte kan vänta mer och så skickas bagaget hem till dig. Känns väldigt onödigt att vänta så länge.

Dock ligger Tegel sjukt nära stan vilket är otroligt skönt...
Bara det gör ju att den är ljusår bättre än Skavsta som någon påstod var bra i jämförelse. Sen finns det ju, om än kanske inte de bästa, iallafall lounger på Tegel.
Håller med! Tegels läge är oslagbart. Är inne i byn på ett nafs. Har man otur och hamnar i rusning kan det dock vara rätt segt att komma till/från flygplatsen. Ett tågalternativ hade ju varit att föredra.

Helt ok LH-lounge. Problemet är ju bara att security sker vid A-gates (något bättre på den festliga parkerings-piren, a.k.a D-piren, då det finns parallella spår). Fullservice-principen vid varje gate var nog en hit när det var nytt... (och lägre volymer)

Håller med! Tegels läge är oslagbart. Är inne i byn på ett nafs. Har man otur och hamnar i rusning kan det dock vara rätt segt att komma till/från flygplatsen. Ett tågalternativ hade ju varit att föredra.

Helt ok LH-lounge. Problemet är ju bara att security sker vid A-gates (något bättre på den festliga parkerings-piren, a.k.a D-piren, då det finns parallella spår). Fullservice-principen vid varje gate var nog en hit när det var nytt... (och lägre volymer)

X9-bussen tar ju 5 minuter till närmsta S-bahnstation och de går rätt ofta.

Toppen