NyfikenGrau
Medlem
Borde inte trycket på Tegel minskat när Air Berlin lade ner?
Nja den trafiken har ju i stort sett tagits över av Easyjet, bara lite tyska inrikeslinjer som försvunnit helt.
Förutom allmän flygtrafikökning (bara vad gäller widebody som TXL egentligen inte är dimensionerad för, flyger nu Qatar B777, Turkish A330, Scoot A350, sedan tillkommer de vanliga, Hainan till Peking och United till New York, MIAT till Mongoliet..), beror de senaste årens överbelastning på att Germanwings/Eurowings flyttat all sin trafik från Schönefeld till Tegel, ett av de mest korkade besluten jag har sett, borträknat allt som har med BER att göra.
De hade alltså en helt egen terminal (D) nere i Schönefeld som de övergav för att trängas på TXL. TAP är ett annat bolag som flyttat upp och det finns nog fler som jag glömt.
Kort sagt skulle det gå att åtgärda det värsta övertrycket väldigt snabbt om bara några bolag flyttade till Schönefeld, som definitivt inte går på full kapacitet och som var hur behaglig och lugn som helst senast jag använde den (Aeroflot). Den flygplatsen har dessutom ett sammanhängande airside-område för alla terminaldelar och borde därför vara bättre att byta på.