Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Haha, du har inte mycket tro till människors egna förmåga att tänka.

Men OK. Så arbetsvillkoren hos CAE Parc är alltså marknadskraftiga och konkurrenskraftiga på den lokala marknaden (London respektive Malaga) men flygande personal förväntar sig skandinaviska villkor? Det är alltså personal som kommer från Monarch Airlines och Ryanair vi talar om, varför skulle de helt plötsligt tro på guld och gröna skogar? Tror jag ger upp den här diskussionen.

Jag ger också upp diskussionen. Det var du som initialt promt skulle jämföra villkoren med scandinaviska.

Jag talar om personal i allmänhet, den kan till och med komma från gatan. Om du har några polare från Monarch eller Ryan som du vurmar för så må det vara så men tala gärna om det.

Jämvikt kommer att uppstå på marknaden för det är just en marknad.

Jag är ingen nationalekonom så vad som är korrekt i den vetenskapens terminologi vet jag inte, men på ett mer lekmannamässigt perspektiv kan man man väl inte gärna påstå att SAS Irlands bemanningsföretag erbjuder marknadsmässiga löner om det inte lyckas anställa tillräckligt med besättning på marknaden? Folk som kan ta jobben är det knappast brist på.

Jag ger också upp diskussionen. Det var du som initialt promt skulle jämföra villkoren med scandinaviska.
Min poäng, vilken naturligtvis är helt korrekt, är att arbetsvillkoren inte är marknadsmässiga och/eller konkurrenskraftiga nog för att attrahera tillräckligt med kompetent personal. Detta är tydligt för alla, annars skulle det inte se ut som det gör, passagerarna inte drabbas och denna tråd/diskussion inte finnas. Alla är naturligtvis medvetna om att en skräddare i Dhaka inte har samma, eller ens bör ha samma, arbetsvillkor som en skräddare på Savile Row.

Jag talar om personal i allmänhet, den kan till och med komma från gatan. Om du har några polare från Monarch eller Ryan som du vurmar för så må det vara så men tala gärna om det.
Har du flugit med SAS Ireland?

Jämvikt kommer att uppstå på marknaden för det är just en marknad.
Visst. Men vilken sida måste ge med sig? Hur mycket tappar SAS på att ha tre flygplan stående i en hangar i Hamburg och/eller i kundförluster? Det är den verkliga frågan som du kan fundera på i nationalekonomiska termer.

Jag är ingen nationalekonom så vad som är korrekt i den vetenskapens terminologi vet jag inte, men på ett mer lekmannamässigt perspektiv kan man man väl inte gärna påstå att SAS Irlands bemanningsföretag erbjuder marknadsmässiga löner om det inte lyckas anställa tillräckligt med besättning på marknaden?
Jo, det är @apknug s hela poäng. Logik?

Jag är ingen nationalekonom så vad som är korrekt i den vetenskapens terminologi vet jag inte, men på ett mer lekmannamässigt perspektiv kan man man väl inte gärna påstå att SAS Irlands bemanningsföretag erbjuder marknadsmässiga löner om det inte lyckas anställa tillräckligt med besättning på marknaden? Folk som kan ta jobben är det knappast brist på.
Marknadsmässiga löner kan de mycket väl erbjuda utan att därför lyckas att attrahera arbetskraft.

Arbetstagaren kan välja att arbeta för ett annat varumärke, värdesätta andra mjuka parametrar.

Misslyckats att attrahera nödvändig personal har de men jämvikt kommer att uppstå.

Arbetstagaren kan välja att arbeta för ett annat varumärke, värdesätta andra mjuka parametrar.
Men återigen, de andra varumärkena på den lokala marknaden är Ryanair och easyJet samt liknande företag med liknande arbetsvillkor. För visst var det väl den lokala marknaden som var relevant, eller?

Ska avsluta med ett litet festligt citat från denna artikel, "Ryanair fremstår som en gjeng søte Teletubbies".

"– Det ser ut som om SAS har gitt nøklene til SAS Ireland til Parc, og det er helt ute av kontroll. Du får truende e-poster fra noen obskure, frustrerte Parc-sekretærer, vaktplanene er helt ute av kontroll og selv 5/4 virker ikke som vanlig. Du får et tidlig fly dag én og et sent dag fem, skriver piloten. Vedkommende sikter til en vaktordning med fem dager på jobb fulgt av fire fridager.

– Holdningen til Parc gjør at Ryanair fremstår som en gjeng søte Teletubbies. Jeg har vært i mange flyselskaper, men har aldri måttet håndtere folk som er så uhøflige. Dette, kombinert med den laveste T/C (betingelser og vilkår, red. anm) på markedet, gjør at det å iføre seg denne uniformen kun passer dersom du er desperat eller masochist, mener piloten."

Min poäng, vilken naturligtvis är helt korrekt, är att arbetsvillkoren inte är marknadsmässiga och/eller konkurrenskraftiga nog för att attrahera tillräckligt med kompetent personal. Detta är tydligt för alla, annars skulle det inte se ut som det gör, passagerarna inte drabbas och denna tråd/diskussion inte finnas. Alla är naturligtvis medvetna om att en skräddare i Dhaka inte har samma, eller ens bör ha samma, arbetsvillkor som en skräddare på Savile Row.

Har du flugit med SAS Ireland?

Visst. Men vilken sida måste ge med sig? Hur mycket tappar SAS på att ha tre flygplan stående i en hangar i Hamburg och/eller i kundförluster? Det är den verkliga frågan som du kan fundera på i nationalekonomiska termer.

Jo, det är @apknug s hela poäng. Logik?

Äntligen släpper du lönejämförelsen med sas scandinavien. Jag är dock inte lika säker som du på att det är endast lönenivån / arbetsvillkor som gjort att det inte anställts tillräckligt med peronal på dessa nya baser.

Jag har nog flugit samtliga av SAS underleverantörer vad nu detta har med denna diskussion att göra vet jag ej.

Nu gör ju Richard G den analysen, han gör den dock på marknadsekonomiska vilkor. Sett i backspegeln så hade SAS inte funnits idag om inte kärror hade stått på marken för att försöka få bort anomalierna i branschen.

Men återigen, de andra varumärkena på den lokala marknaden är Ryanair och easyJet samt liknande företag med liknande arbetsvillkor. För visst var det väl den lokala marknaden som var relevant, eller?

Ska avsluta med ett litet festligt citat från denna artikel, "Ryanair fremstår som en gjeng søte Teletubbies".

"– Det ser ut som om SAS har gitt nøklene til SAS Ireland til Parc, og det er helt ute av kontroll. Du får truende e-poster fra noen obskure, frustrerte Parc-sekretærer, vaktplanene er helt ute av kontroll og selv 5/4 virker ikke som vanlig. Du får et tidlig fly dag én og et sent dag fem, skriver piloten. Vedkommende sikter til en vaktordning med fem dager på jobb fulgt av fire fridager.

– Holdningen til Parc gjør at Ryanair fremstår som en gjeng søte Teletubbies. Jeg har vært i mange flyselskaper, men har aldri måttet håndtere folk som er så uhøflige. Dette, kombinert med den laveste T/C (betingelser og vilkår, red. anm) på markedet, gjør at det å iføre seg denne uniformen kun passer dersom du er desperat eller masochist, mener piloten."

Javisst, finns väl inga andra bolag som flyger från London än Ryan Air o Easy jet vad jag vet.

Skall dock bli intressant och se vad marknaden gör i framtiden, nämnda Ryan har pilotbrist och erbjuder tydligen mycket bättre vilkor än Parc.......

Jämnvikt kommer att uppstå den finns tom i forna Sovjetunionen idag.

Äntligen släpper du lönejämförelsen med sas scandinavien.
Det var ingen jämförelse som sådan, alla vet naturligtvis att villkoren är (och ska vara) betydligt sämre om man jobbar för bemanningsföretaget CAE Parc i Dublin än i dyra Skandinavien (därtill kommer ju sociala avgifter i Skandinavien). Det var en relativisering av begreppet "skapligt". Ingen kan nog påstå att villkoren som CC för CAE Parc är "skapliga" i London eller Malaga - vilket ju också är tydligt givet personalbristen.

De har marknadsmässig lön där de är baserade.

Jag är dock inte lika säker som du på att det är endast lönenivån / arbetsvillkor som gjort att det inte anställts tillräckligt med peronal på dessa nya baser.
Men om lönen är marknadsmässig, vilket du ju vet (se ovan citat), vad är det då? Är det de mjuka värdena du talar om i konkurrens med helgonen Ryanair och easyJet? Jag hänger inte riktigt med i vad anledningen är till att tre flygplan står i en hangar i Hamburg och anledningen till att denna tråd finns (se dock nedan i ett försök att spekulera).

Nu gör ju Richard G den analysen, han gör den dock på marknadsekonomiska vilkor. Sett i backspegeln så hade SAS inte funnits idag om inte kärror hade stått på marken för att försöka få bort anomalierna i branschen.
Du verkar utgå ifrån att SAS strategi är (presens) att låta tre flygplan stå i en hangar i Hamburg. Kan det inte vara så att man gjort en missbedömning här? En dålig affär helt enkelt? Samma femma med CityJet och jepparna på JetTime? Eller bara korrekt strategi?

När jag läser artikeln så framkommer det inget missnöje med lönen, vad jag kan förstå.

Således tror jag inte att det är en lönefråga.

På denna marknad där det redan finns två stora välkända aktörer kanske SAS Ireland borde profilera sig annorlunda. På denna specifika marknad är ju SAS väldigt små i jämförelse med dessa båda (easyJet och Ryamair) så varför skulle man vilja jobba hos SAS på exakt samma villkor som hos de andra? Då tror jag att man upplever det som stabilare att jobba hos t ex Ryanair. "Man vet vad man har, men vet inte vad man får".

Efter en koll på CAE Parc hemsida såg jag att de även samarbetar med Emirates. Vi vet ju hur personal på Emirates behandlas..... Konspiratoriskt?

Toppen