Senaste nytt

Förändringar i SAS EuroBonus American Express®

Är ingen expert på kreditupplysningar men hade ett snack med SEB som rattar SAS/MC-kortet när jag sökte om det för en tid sedan. Hade i samma veva precis bytt från Amex Premium till Elite och hade under en övergångsperiod båda krediterna registrerade på min UC. Alltså hade jag en ganska stor summa i totala kreditåtaganden. Fick då rådet av SEB att rensa i gamla krediter och det visade sig att jag hade uppåt 10 år gamla krediter som hängde kvar.

Slutsats: det är ingen fara så länge du inte har krediter som överstiger din årsinkomst och även då behöver det inte vara kört. Däremot är det inte fel att lägga ett par timmar på att rensa ut gamla krediter som du inte använder.

Har som sagt Amex Elite och är mkt nöjd. Är dock en ”dålig” kund eftersom jag alltid betalar mina skulder på första fakturan och betalar således aldrig ränta. Sen är det ju så med Amex att det inte är gångbart överallt men det känner du säkert till. Min lösning, som jag nog delar med andra här är att ha ett SAS/MC-kort som backup :)
Ja krediter ska betalas. Alltid och innan ev ränta startar.
Men att ha fler än ett kreditkort betyder inte att man har massa krediter...

Spelar det nån roll om du har 10.000 x5 olika kort eller 50.000 på ett kort menar du?

Ja krediter ska betalas. Alltid och innan ev ränta startar.
Men att ha fler än ett kreditkort betyder inte att man har massa krediter...

Spelar det nån roll om du har 10.000 x5 olika kort eller 50.000 på ett kort menar du?
I mitt fall handlade det om icke utnyttjade krediter som var betalda sedan länge/ ej utnyttjade. Och det var så jag tolkade SEB-handläggaren jag pratade med - även icke utnyttjade krediter räknas som risk. Just därför onödigt att ha kvar dem.

Mitt intryck var att det är totala summan av beviljade krediter som är intressant, inte fördelningen på flera kort/ konton.

Är det värt att skaffa SAS Amex Elite / Amex Premium?

Överallt läser jag att många tycker det nya är värdelöst och att de kommer hålla hårt i det gamla.
Den stora skillnaden som jag förstått är att det nya är kreditkort (kontra ex betalkort) som syns i UC där bankerna tolkar det som använd kredit vilket sänker din UC score.

Funderar på att skaffa ett SAS Amex Elite eller mer troligtvis Premium då jag inte tror att jag kommer nå upp till 300.000 i spend framöver men är lite osäker eftersom det syns i UC och sänker ens score rent generellt.

Hur fungerar kortet nuförtiden? Är alla problem som varit under 2017 åtgärdade? Förmodar det men tänkte bara höra vad ni har att säga om kortet ni som nu haft det ett tag?

Kanske en dum fråga detta men kan man betala sin hyra med Amex eller något annat kort?
Aldrig tänkt i de banorna men är ju trots allt nästan 10.000 kr i månaden.

(Behöver inga värvningslänkar i dagsläget, när det blir aktuellt postar jag i den tråden, tack)

När man värderar ett kreditkorts bonussystem tror jag att det först och främst är viktigt hur bonusen faller ut, som cashback eller poäng av olika slag. I fallet SAS Amex så är bonusprogrammet ett Frequent flyer program hos SAS/Star alliance.

Värdet av ett sådant kort kommer således bli mycket högt om man flyger mycket med SAS/Star alliance och redan innan kreditkortet drar in mycket poäng. Om du i grunden inte gör detta detta så kommer värdet av kortet att minska betänkligt då det som alltid sällan finns "gratis luncher". Då kan det vara bättre att välja något annat kreditkort hos något företag där du idag köper mycket tjänster tex hotellkedjor eller elektronikkedjor eller vad nu det kan tänkas vara. Är du inte trogen några företag är det troligtvis mest lönsamt med ett rent cashback kort.

Men som sagt, flyger du mycket idag är AmEX kort väldigt bra i mitt tycke och skapar mycket värde.

Kreditkort är det i övrigt i viss mån rådigt att vara lite begränsad med. Ett, två stycken i plånboken och alltid betala räkningen är inga problem men har du upp mot en handfull och stora krediter kommer din kreditbedömning påverkas negativt om du behöver låna pengar.

Med mitt Elite landar kostnaden på 10 öre per poäng när jag använder Billhop (har förhandlat till mig 2% i avgift). Mitt problem är att jag lättare samlar ihop till vouchers än till en stor hög med poäng, och det gör att jag behöver skramla ihop poäng lite här och där. Billhop hjälper mig i alla fall en liten bit på traven.

Om jag köper 100 000 EB-poäng för 10 öre per poäng, då landar en business t/r till USA på 10 000 kronor för 2 personer. Och det tycker jag är en jäkligt bra deal. Däremot är det omöjligt, i alla fall för mig, att "köpa" 100 000 EB-poäng med hjälp av Billhop. :)

För ditt speciafall låter det som en mycket bra deal. Det bär ju på a) AMEX Elite och b) förhandlad ränta.. Amex Elte kan ju vem som helst skaffa men vilken spend behöver du på Billhop för att få den räntan?

För ditt speciafall låter det som en mycket bra deal. Det bär ju på a) AMEX Elite och b) förhandlad ränta.. Amex Elte kan ju vem som helst skaffa men vilken spend behöver du på Billhop för att få den räntan?
Om du med ränta menar avgift så tror jag det räcker med några hundra tusen per år för att få två procent i avgift.

Jag gjorde nyligen ett köp i Euro, men fick inte de 3X Membership Rewards poäng som lovat. Ringde Amex kundservice idag, och de sa dessa 3X MR poäng endast är för Amex Platinum kreditkort. Eftersom jag bara har Platinum betalkort, så är 3X förmånen inte för mig.

Visste aldrig att Amex har två typer av Platinum kort samtidigt! Om jag byter till kreditkortet, då kan jag inte kan bjuda in mig själv och kommer inte få 200.000 sign up bonus. Nu med mitt Platinum betalkort och månatlig 500 avgift, om jag ansöker om ett Platinum kreditkort, slipper jag kortavgift för de första tre månaderna?

Kanske den bästa strategin är att säga upp mitt Platinum betalkort och vänta en eller några månader, och sedan fråga någon om att bjuda in mig till Platinum kreditkort igen. Behöver jag ansöka om PP igen?

De informerade också att det nya Platinum kreditkort inte berättigar till ett extra SAS Eurobonus Amex Premium kort, som mitt gamla betalkort gör. Vad händer med mitt nuvarande SAS Premium-kort nu? Ska de ta ut årlig avgift efter nuvarande avgiftsår löper ut?

Ja det blir 1000 per år för sas amex premium kortet om du byter.

Ska man gå strikt efter regler ska du vänta 6 månader med att beställa nytt platinum för att få signup bonus. En del får det fock tidigare, jag skulle dock aldrig våga värva mig själv, känns väldigt fel.

Priority Pass blir du av med och måste skaffa nytt.

Ska man gå strikt efter regler ska du vänta 6 månader med att beställa nytt platinum för att få signup bonus. En del får det fock tidigare, jag skulle dock aldrig våga värva mig själv, känns väldigt fel.

Dom verkar ha slopat detta med 6 månader totalt när det gäller övergången mellan Platinum betalkort till kreditkort.
Jag hade nyligen ett Platinum betalkort och fick dessa erbjudandet som jag hoppade på. Jag sa sedan upp Betalkortet i samma veva.

Notera, jag fick alltså dessa två mejl som Platinum betalkorts kund.

upload_2018-7-19_16-34-38.png

Skärmklipp2.PNG

Dom verkar ha slopat detta med 6 månader totalt när det gäller övergången mellan Platinum betalkort till kreditkort.
Jag hade nyligen ett Platinum betalkort och fick dessa erbjudandet som jag hoppade på. Jag sa sedan upp Betalkortet i samma veva.

Notera, jag fick alltså dessa två mejl som Platinum betalkorts kund.

Men du fick inte de 200 000 MR poäng som sign up bonus, antar jag...

Toppen