Ja krediter ska betalas. Alltid och innan ev ränta startar.Är ingen expert på kreditupplysningar men hade ett snack med SEB som rattar SAS/MC-kortet när jag sökte om det för en tid sedan. Hade i samma veva precis bytt från Amex Premium till Elite och hade under en övergångsperiod båda krediterna registrerade på min UC. Alltså hade jag en ganska stor summa i totala kreditåtaganden. Fick då rådet av SEB att rensa i gamla krediter och det visade sig att jag hade uppåt 10 år gamla krediter som hängde kvar.
Slutsats: det är ingen fara så länge du inte har krediter som överstiger din årsinkomst och även då behöver det inte vara kört. Däremot är det inte fel att lägga ett par timmar på att rensa ut gamla krediter som du inte använder.
Har som sagt Amex Elite och är mkt nöjd. Är dock en ”dålig” kund eftersom jag alltid betalar mina skulder på första fakturan och betalar således aldrig ränta. Sen är det ju så med Amex att det inte är gångbart överallt men det känner du säkert till. Min lösning, som jag nog delar med andra här är att ha ett SAS/MC-kort som backup![]()
Men att ha fler än ett kreditkort betyder inte att man har massa krediter...
Spelar det nån roll om du har 10.000 x5 olika kort eller 50.000 på ett kort menar du?