Välja mellan EB poäng eller Cash för EU261 kompensation

Hundrafjortontrettiotre skrev:Nu spelar/spelade det ingen roll för min Fly Premium-nivå men poäng jag fick överförda från en vän räknades inKlicka för att utvidga...
Var det nyligen? I början vet jag att de hade problem att diskvalificera inkommande poäng. Bokade man en award, och sedan bokade av den så räknades de återförda poängen mot ökad spend...
 
Canadien skrev:Nej det står inte uttryckligen, men för mig personligen så känns det inte rimligt att poäng som skänks bort av SAS som kompensation ska räknas mot FlyPremiumsaldot. Dessa poäng har ju noll relation till ditt spenderade på kreditkort, flygande eller hyrbilar. Lite som att man skulle få spend på AMEX för även återbetalade kronor. Dvs köp en sak för 20k SEK, ger poäng, sedan klagar du och de för tillbaka 5kSEK - dessa räknas inte mot ytterligare spend, tvärtom de dras bort från spend.Klicka för att utvidga...
Tja, det er jo en erstatning for ulempen du er påført, ikke en tilbakebetaling. Sammenligningen din med å kjøpe og få tilbake holder ikke mål. I tillegg er det mange andre måter å skaffe seg ekstra points som gir økt fly premium nivå, dvs. strømavtaler, avisabonnement etc. som ikke er relatert til kredittkort bruk.
 
Canadien skrev:Nej det står inte uttryckligen, men för mig personligen så känns det inte rimligt att poäng som skänks bort av SAS som kompensation ska räknas mot FlyPremiumsaldot. Dessa poäng har ju noll relation till ditt spenderade på kreditkort, flygande eller hyrbilar. Lite som att man skulle få spend på AMEX för även återbetalade kronor. Dvs köp en sak för 20k SEK, ger poäng, sedan klagar du och de för tillbaka 5kSEK - dessa räknas inte mot ytterligare spend, tvärtom de dras bort från spend.Klicka för att utvidga...


Om man skulle gå på vad som är "rimligt" och inte på vad reglerna säger så är det väldigt mycket i flygbranschen som skulle fungera annorlunda. Att en enkelresa är dyrare än en tur-och-retur är exempelvis inte "rimligt".



Nu står det faktiskt tydligt i reglerna:



Den intjänade poängen i EuroBonus programmet (Bas- och Extrapoäng), de senaste 12 månaderna, bestämmer Fly Premium nivån/saldot

​Vilket måste tolkas som att det inte spelar någon roll hur poängen tjänas in. För säkerhets skull skriver man även:



Poäng överförda från familjemedlemmar eller vänner och de 1000 månatliga poängen, som kan höja din EuroBonus nivå, räknas inte med i saldot


Här listar man undantagen från intjäningen, och eftersom man faktiskt listar dessa måste listan tolkas som komplett. Annars skulle man skrivit "exempelvis" eller liknande.
 
Men är intjänad poäng samma sak som given poäng? De skriver ju ut undantaget när poäng ges av en vän, men tar inte med när det ges av SAS. De skriver ju heller inte att baspoäng från Amex inte ska räknas med i saldot, så då kanske det ska in också?



Men ta det till rätten så får vi svart på vitt.
 
Canadien skrev:Men är intjänad poäng samma sak som given poäng? De skriver ju ut undantaget när poäng ges av en vän, men tar inte med när det ges av SAS. De skriver ju heller inte att baspoäng från Amex inte ska räknas med i saldot, så då kanske det ska in också?Men ta det till rätten så får vi svart på vitt.Klicka för att utvidga...


Du är något på spåren med amexpoängen...



Kanske dags att börja käbbla med SEB igen?
 
Canadien skrev:Men är intjänad poäng samma sak som given poäng? De skriver ju ut undantaget när poäng ges av en vän, men tar inte med när det ges av SAS. De skriver ju heller inte att baspoäng från Amex inte ska räknas med i saldot, så då kanske det ska in också?Men ta det till rätten så får vi svart på vitt.Klicka för att utvidga...
Tror ikke det. Nå er dette med Ekstrapoeng som erstatning ifm. EU261 ganske nytt etter det jeg forstår. Da er det vel greit med en avklaring? For min del blir det cash neste gang, men inntill SAS dokumenterer dette står jeg på mitt. Hva du synes er rimelig eller ikke bryr jeg meg lite om.
 
Canadien skrev:Varför frågar du / skriver om detta på ett forum då? Du lär knappast få SAS officiella ståndpunkt eller en domstols utslag här, utan bara personliga åsikter och erfarenheter.Klicka för att utvidga...


Norsk/svensk språkförbistring är svårt...
 
Canadien skrev:Varför frågar du / skriver om detta på ett forum då? Du lär knappast få SAS officiella ståndpunkt eller en domstols utslag här, utan bara personliga åsikter och erfarenheter.Klicka för att utvidga...
Fordi dette er greit for andre og være klar over. Hva du synes er rimeligt eller ikke er ikke så interessant. Hvis du derimot har egen erfaring (erfarenheter) å bidra med, eller kan vise til hvor dette er dokumentert så ville det vært interessant.
 
agehall skrev:Lämnar ens EU261/2004 utrymme för att bolag ska få ersätta med poäng istället för kontanter?Klicka för att utvidga...


Ja, med passagerarens medgivande får man kompensera med annat än pengar. Utan medgivande ska det betalas kontant eller med banköverföring.
 
agehall skrev:Lämnar ens EU261/2004 utrymme för att bolag ska få ersätta med poäng istället för kontanter?Klicka för att utvidga...
Bara att läsa förordningen. Artikel 7.3:



"The compensation referred to in paragraph 1 shall be paid in cash, by electronic bank transfer, bank orders or bank cheques or, with the signed agreement of the passenger, in travel vouchers and/or other services."
 
Fast om man nu skall börja detaljgranska vad SAS skriver, huruvida poäng som utgetts som kompensation skall medräknad i FlyPremium eller inte:

SAS skriver och pratar om poäng intjänade.

Man tjänar något efter en investering, ett arbete eller någon form av egen insats eller motprestation. Exempelvis en Eurobonusgrundande aktivitet, en transaktion som SAS Eurobonus tjänar pengar på, såsom teckna elavtal, skaffa eller handla med kreditkort, bo på hotell, hyra bil eller varför inte flyga?

Jämför egen insats med en försäkringsersättning, som man får för en skada eller förlust som drabbat dig. Sådan ersättning är skattefri, eftersom den syftar till att kompensera ett bortfall, en förlust. Det är alltså inte någon ”intjäning” utan just en kompensation, för att ta en tillbaka till ursprungsläget före skadans uppkomst, i den mån det går.



Det är alltså poäng som tjänas in som ligger till grund för FlyPremium. Inte som man fått som gåva/ersättning av SAS. Någon som nyligen fått ersättning för trasig skärm, dåligt wifi eller trasig stol i SAS Business som kan säga om dessa kompensationspoäng räknats med i FlyPremium?



Att framhärda i den här frågan är ett bra sätt att se till att ingen annan kommer kunna få välja mellan pengar eller Eurobonuspoäng, om det skulle innebära att nästan ”alla” mer eller mindre skulle kunna nå högsta FlyPremium med en eller två sådana här poängersättningar utöver sin normala spendering. Det blir barockt och tiltar systemet på ett sätt som inte kan vara avsett. Hela anledningen till att man mäter det på intjänade poäng, är just att när man varit med och genom sina insatser, transaktioner, tjänat in tillräckligt med poäng åt Eurobonus - då får man en kickback i form av högre FlyPremiumnivå och får sitta lite bättre på sin nästa awardresa med SAS egna flygplan.
 
Berglund skrev:Fast om man nu skall börja detaljgranska vad SAS skriver, huruvida poäng som utgetts som kompensation skall medräknad i FlyPremium eller inte:SAS skriver och pratar om poäng intjänade.Man tjänar något efter en investering, ett arbete eller någon form av egen insats eller motprestation. Exempelvis en Eurobonusgrundande aktivitet, en transaktion som SAS Eurobonus tjänar pengar på, såsom teckna elavtal, skaffa eller handla med kreditkort, bo på hotell, hyra bil eller varför inte flyga?Jämför egen insats med en försäkringsersättning, som man får för en skada eller förlust som drabbat dig. Sådan ersättning är skattefri, eftersom den syftar till att kompensera ett bortfall, en förlust. Det är alltså inte någon ”intjäning” utan just en kompensation, för att ta en tillbaka till ursprungsläget före skadans uppkomst, i den mån det går.Det är alltså poäng som tjänas in som ligger till grund för FlyPremium. Inte som man fått som gåva/ersättning av SAS. Någon som nyligen fått ersättning för trasig skärm, dåligt wifi eller trasig stol i SAS Business som kan säga om dessa kompensationspoäng räknats med i FlyPremium?Att framhärda i den här frågan är ett bra sätt att se till att ingen annan kommer kunna få välja mellan pengar eller Eurobonuspoäng, om det skulle innebära att nästan ”alla” mer eller mindre skulle kunna nå högsta FlyPremium med en eller två sådana här poängersättningar utöver sin normala spendering. Det blir barockt och tiltar systemet på ett sätt som inte kan vara avsett. Hela anledningen till att man mäter det på intjänade poäng, är just att när man varit med och genom sina insatser, transaktioner, tjänat in tillräckligt med poäng åt Eurobonus - då får man en kickback i form av högre FlyPremiumnivå och får sitta lite bättre på sin nästa awardresa med SAS egna flygplan.Klicka för att utvidga...


Jag håller med om mycket av det du säger, men inte om slutsatsen. Om man börjar ifrågasätta hur Flypremium fungerar så kanske det leder till att riktiga regler publiceras. Det nuvarande reglerna som står på hemsidan ser ut som någonting som en marknadsavdelningspraktikant snott ihop på en lunchrast med ena handen.
 
fcx skrev:Jag håller med om mycket av det du säger, men inte om slutsatsen. Om man börjar ifrågasätta hur Flypremium fungerar så kanske det leder till att riktiga regler publiceras. Det nuvarande reglerna som står på hemsidan ser ut som någonting som en marknadsavdelningspraktikant snott ihop på en lunchrast med ena handen.Klicka för att utvidga...


If it works, dont fix it.



Jag är ganska säker på att SAS it system inte stödjer att skilja på hur du fått in poängen på ditt konto. Men att ifrågasätta det kan inte annat än försämra läget enligt min mening.



Edit: Jag vet av egen erfarenhet att FlyPremium saldot inte minskar även vid korrigering av poängsaldo hos Eurobonus.
 
Back
Top