Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

Hej, helt ny här på forumet och detta är mitt första inlägg. Vill först och främst tacka för mycket intressant och informativ läsning på detta forum! Med er hjälp har jag börjat min poänginsamling mot min första awardresa som ska bli av någon gång nästa år.

Lite off date och jag är osäker om detta hamnar i rätt tråd. Den 2:a Juli skulle jag ha åkt med SK963 till Hong Kong men flyget blev inställt strax efter ordinarie avgångstid efter tidigare annonsering om att vidare information kommer XX-tid, på grund av tekniska problem. Några timmar senare fick jag ett meddelande om att SAS bokat om min resa till kvällen den 3:e Juli via Zurich men då jag skulle vidare från Hong Kong skulle jag komma fram försent med den resan. Efter lite fram och tillbaka med kundtjänst på telefon och på Arlanda lyckades de hitta en resa tidigt på morgonen den 3:e Juli via London med Cathay istället. Vad jag förstår av tidigare inlägg här och vad jag kunnat läsa mig till har jag rätt till 600€ via EU-direktivet + ersättning för hotellnatten jag var tvungen att tillbringa i väntan på morgonflyget så det är inga tveksamheter med det eller hur?

Jag tänkte även passa på att ta hjälp av expertis inom detta ämne då det fortfarande är relativt nytt för mig. Inför min resa så gjorde jag en fulbudgivning för en upgrade till business class på resan till Hong Kong utan större förhoppning om att den skulle gå igenom, till min förvåning fick jag ett mail ca 30h innan avgång om att de accepterat mitt bud och jag blivit uppgraderad till business! Det skulle bli min första flygresa i klass över Economy! Besvikelsen blev så klart stor då flyget blev inställt men desto mer när jag inser att både den första resan de bokade om mig till, via Zurich, var i Economy och samt den resan jag valde via London med Cathay var i Economy. Så nu till min fråga, har jag rätt att få tillbaka den summan jag betalade för upgraden, då jag fick resa i lägre klass än jag betalat för, + de 600€ enligt EU-direktivet som jag har rätt till även om jag inte uppgraderat till business class? Samt hur går jag på bästa sätt tillväga för att kräva ersättning av SAS för detta?

Mvh Birch

Ja, du har rätt till 600€ om det inte var extraordinära omständigheter och om SAS skyller på det så måste de bevisa vilka dessa omständigheter var. De kan inte bara skylla på detta och låtsas som om det regnar. Finns en lång tråd om detta som du kanske redan besökt. Ställ gärna frågan där så får vi det samlat.

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 372 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Du har rätt till att få pengarna/poängen tillbaka för uppgraderingen om SAS ställer in flyget. Läs här:

https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/fly-with-us/faq-sas-upgrade-en-201803.pdf

Här fyller du i ditt 261/2004 claim. Kom ihåg att de kommer fråga efter boardingkort för ersättningsflyget.

SAS - Claim Form

Alltid en bra regel att kolla med källan först då informationen finns lättillgänglig på SAS hemsida innan du postar här på forumet. Nog om det, välkommen till Business Class.:)

Last edited:
Den inställda flighten från Peking resulterade i att kvällens avgång till Shanghai (SK997) fick "Equipment change".
OY-KBM som borde ha flugit SK997 sattes in på SK995 och i stället får kvällens Shanghairesenärer hålla till godo med LN-RKP!

Toppen