Senaste nytt

Austrian Airlines stänger Hong Kong, Colombo och Havanna

Till skillnad från sina kollegor Lufthansa och SWISS, har Austrians flygplan inte så lång tid på marken i Hong Kong. Men trots detta har de dålig lönsamhet på linjen.
Jag undrar om det beror på att det inte finns tillräckligt många som flyger till Hong Kong (och omnejd) med Austrian eller inte.
Med tanke på att Beijing, Shanghai och Tokyo går bra, kan det vara så att de tre städerna är Star Alliance flygbolags hubbar och har bättre anslutningsmöjlighet?

Kod:
1.34.67
OS67
VIE 17:50 - HKG 11:10+1 772
11 hrs 20 mins
18/07/07 - 18/10/27

12.45.7
OS68
HKG 13:15 - VIE 19:15 772
12 hrs 0 mins
18/06/27 - 18/10/26

Med tanke på att Beijing, Shanghai och Tokyo går bra, kan det vara så att de tre städerna är Star Alliance flygbolags hubbar och har bättre anslutningsmöjlighet?
Precis som SAS har de ju inte heller ultimata tider för affärsresenärer som sannolikt föredrar dubbla nattflyg.

Precis som SAS har de ju inte heller ultimata tider för affärsresenärer som sannolikt föredrar dubbla nattflyg.
Fast Austrians tidtabell till Beijing, Shanghai och Tokyo är dagflyg (Shanghai) / kvällsflyg (Beijing, Tokyo) dit och morgonflyg (de flesta flighter från Tokyo är dock eftermiddagsavgång) hem. Men ändå har de bra lönsamhet på de tre linjerna.

Fast Austrians tidtabell till Beijing, Shanghai och Tokyo är dagflyg (Shanghai) / kvällsflyg (Beijing, Tokyo) dit och morgonflyg (de flesta flighter från Tokyo är dock eftermiddagsavgång) hem. Men ändå har de bra lönsamhet på de tre linjerna.
Mmm. Precis som SAS på dessa sträckor. Men där kan man ju som sagt ansluta vidare utan problem, vilket ju inte är samma sak som Hong Kong som då blir en renodlad destination till vilken man sannolikt föredrar nattflyg båda vägarna.

Mmm. Precis som SAS på dessa sträckor. Men där kan man ju som sagt ansluta vidare utan problem, vilket ju inte är samma sak som Hong Kong som då blir en renodlad destination till vilken man sannolikt föredrar nattflyg båda vägarna.
Precis. Det är därför misstänkte jag att dålig lönsamhet skulle bero på ont om anslutningsmöjlighet med Star Alliance i Hong Kong.

För övrigt intressant att se vilken total slakt Austrian står inför på Wiens flygplats när Wizz, Laudamotion och Level börjar flyga under andra halvåret 2018. Det kommer att bli ett riktigt blodbad.

En bidragande orsak är om man på sin egna hemsida inte bryr sig om att sälja sina egna biljetter!!

Ett bra exempel: Från Göteborg till Bangkok kan jag inte köpa av Austrian, men jag kan köpa den av Lufthansa.
Försöker jag återskapa samma resa som multi city så blir boknings klassen så hög att det är billigare att flyga First med LH eller Swiss.

Detta erbjuder Austrian

Skärmbild (24).png

Detta erbjuder Google flights som är fullt bokningsbart via Lufthansa

Skärmbild (23).png

Toppen