Senaste nytt

Ta med egen dryck ombord för konsumtion?

All massproducerad öl är ju väldigt blek. Tänk om vinproducenter lyckats med liknande föra-bankom-ljuset kupp och lanserat någon billig box som probably the best wine in the world. Det finns ju väldigt många som tror att Carlsberg är bra.

• Gilla
Reactions: pep
Det är många framförallt bättre krogar som erbjuder detta, men det rimmar nog inte fullt ut med alkohollagstiftningen. Å andra sidan är det inte den typ av krogar som har problem med slagsmål, fylla osv så det kanske sker i någon sorts tyst samförstånd.

Inte direkt...

Får man ta ut en korkavgift?
Nej, i Sverige är det inte möjligt att ta ut en avgift för att ”korka upp” en flaska alkohol som en
gäst haft med sig och sedan servera alkoholen till gästen.
Eftersom den enda alkoholen som får finnas på ett serveringsställe är den alkohol som tillhör serveringsstället så får restaurangen bara sälja sin egen alkohol och därmed faller möjligheten för så kallad korkavgift.
Serveringstillstånd för alkohol - foretag.stockholm.se

Finns f.ö. även regler för hur den som har serveringstillstånd ska införskaffa dryckerna, alltså inte från privatpersoner

13 § Den som har tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap, får köpa de spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker som behövs för rörelsen endast av partihandlare eller av detaljhandelsbolaget.
Alkohollag (2010:1622) Svensk författningssamling 2010:2010:1622 t.o.m. SFS 2018:580 - Riksdagen

korkavgift? I Danmark er det alment accepteret på kroer og lignende - i hvert fald i provinsen
Carlsberg? Her i Sydøstasien har de fejlet i og med at produktet ikke er godt nok til at blive solgt til merpris. Ydermere kører de med lange holdbarheds-datoer som gør at øllet bliver solgt for gammelt og til tider udrikkeligt (i troperne kan selv dåseøl ikke holde længere end max. 3 måneder). Kun i Malaysia kører det fint og med øl af høj kvalitet (selv om det stadig er en "pjask-øl"). De har indset deres nederlag og markedsfører nu i stedet for Tuborg med stor succes i f.eks. Myanmar

Last edited:
Inte direkt...

Får man ta ut en korkavgift?
Nej, i Sverige är det inte möjligt att ta ut en avgift för att ”korka upp” en flaska alkohol som en
gäst haft med sig och sedan servera alkoholen till gästen.
Eftersom den enda alkoholen som får finnas på ett serveringsställe är den alkohol som tillhör serveringsstället så får restaurangen bara sälja sin egen alkohol och därmed faller möjligheten för så kallad korkavgift.
Serveringstillstånd för alkohol - foretag.stockholm.se

Finns f.ö. även regler för hur den som har serveringstillstånd ska införskaffa dryckerna, alltså inte från privatpersoner

13 § Den som har tillstånd för servering till allmänheten eller stadigvarande tillstånd för servering i slutet sällskap, får köpa de spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker som behövs för rörelsen endast av partihandlare eller av detaljhandelsbolaget.
Alkohollag (2010:1622) Svensk författningssamling 2010:2010:1622 t.o.m. SFS 2018:580 - Riksdagen

Rätt intressant eftersom t ex Winjas i tjockhult inte bara serverar din dricka utan även väljer mat som passar till din dricka.

Kan dock inte svara på om det är "medlemsklubb" eller ej vilket det antagligen är för att komma runt förbudet.

/Michael

Jag kanske är snål men jag har ganska fasta principer när det kommer till att betala mycket pengar för vatten. Ska jag åka ekonomi brukar jag ta med mig vatten. Jag har iofs oftast en vattenflaska i väskan även när jag går på stan så inget jättekonstigt för mig att ha med vatten. Jag dricker nästan ingen alkohol ombord oavsett om det ingår eller inte.

Toppen