Senaste nytt

Ta med egen dryck ombord för konsumtion?

Lite OT här - men existerar det verkligen utanför slutna sällskap? Låter väldig underligt.

Ja, men man måste ha lite planering i förväg. Om man hör av sig några dagar i förväg så går allt allt lösa (och drycken har rätt temperatur vid servering). Det funkar dock inte att bara dyka upp i dörren med en flaska vin och vänta sig att bli serverad den.

Jeg er forundret over at ingen ser ut til å forstå at det er en sammenheng mellom konsum av medbrakt alkohol og unruly passengers. Det er en grunn til at regelverket i Skandinavia er som det er.
Det er en tendens til økende problem med vold og trusler ombord i fly, og i de fleste tilfellene er rusmidler eller alkohol involvert og veldig ofte er det medbrakt alkohol som er konsumert.
Med den logiken så ska ju naturligtvis all form av alkoholintag ombord på flyg förbjudas.

Lite OT här - men existerar det verkligen utanför slutna sällskap? Låter väldig underligt.

Ja brukar fungera utan problem så länge du pratat med källarmästare/ Sommelier innan ankomst.

Ja, men man måste ha lite planering i förväg. Om man hör av sig några dagar i förväg så går allt allt lösa (och drycken har rätt temperatur vid servering). Det funkar dock inte att bara dyka upp i dörren med en flaska vin och vänta sig att bli serverad den.

Det är många framförallt bättre krogar som erbjuder detta, men det rimmar nog inte fullt ut med alkohollagstiftningen. Å andra sidan är det inte den typ av krogar som har problem med slagsmål, fylla osv så det kanske sker i någon sorts tyst samförstånd.

Sidst jeg rejste med Egypt Air bad jeg Cabin Crew om at åbne en flaske vin som jeg havde med. Ingen problem de åbnede med et smil. Jeg havde endog medbragt et vinglas, og de kom og skænkede op for mig. Det skal nævnes jeg havde tre rækker i economy for mig selv så jeg har næppe provokeret andre passagerer. Med en blanding af diskretion, professionalisme, og en smule arrogance går det.

Jeg er forundret over at ingen ser ut til å forstå at det er en sammenheng mellom konsum av medbrakt alkohol og unruly passengers. Det er en grunn til at regelverket i Skandinavia er som det er.
Det er en tendens til økende problem med vold og trusler ombord i fly, og i de fleste tilfellene er rusmidler eller alkohol involvert og veldig ofte er det medbrakt alkohol som er konsumert.
Folk som bryter mot regler kommer alltid vara ett problem. Notera dock att de som tillåtet konsumtion av medhavd alkohol kräver att de serverar den. Du får alltså inte själv ta fram flaskan och börja halsa hursomhelst. Därmed är skillnaden rätt liten mellan att dricka medhavd alkohol och att dricka något som köpts ombord. Om man följer reglerna då.

Aeroflot serverar ingen alkohol i Economy på bla flighterna till Bangkok. Detta pga incidenter med fulla ryssar.

Där smyger folk diskret med medhavt. Har själv köpt med mig några miniflaskor rödvin från Moskva taxfree att konsumera till filmen, Aeroflot använder pappmuggar med Coca cola tryck på så det funkar fint.

Det blir på det hela taget en lugn stämning på de flighterna ibland lassar nån ryss upp ett helrör vodka på bordet men de blir genast tillsagda.

Last edited:
Aeroflot er blevet "tørlagt" på visse ruter e.g. Bangkok og Havana. Men på rejser fra/til eksempel Hanoi, Saigon, Hongkong (og alle andre internationale/-continentale ruter?) har de nu langt bedre vine med end for blot et årti siden. Hvis man skal have andet end blot vin (eller vand) til maden skal man op i Premium Economy eller Business. Eller tage lidt med selv? If you can't beat them, join them !

Malaysia Airlines er ophørt at servere alkohol ombord på flights <3 timer. Jeg tog øl med ombord. I starten brokkede de sig lidt "det må man faktisk ikke, men denne gang lader vi det passere" - men nu er de holdt op og accepterer med et smil og kommer med is. Jeg tror crew skammer sig over at de end ikke kan tilbyde en discountøl.
På Qatar serverede de kun Heineken i mange, mange år. Jeg har brokket mig over det til dem i lige så mange, mange år. Det til trods for at de havde 8-10 vine 2-3 champagner! Så begyndte jeg at tage mine alternative (bedre!) ølmærker med ombord - det gav stor opmærksomhed og forskellige oplevelser med crew - men jeg tror beskeden gik ind: i hvert fald har de nu mindst 3 mærker i business (Peroni, Hoegaarden, og min forkætrede Heineken)

Last edited:
Qatar: i hvert fald har de nu mindst 3 mærker i business (Peroni, Hoegaarden, og min forkætrede Heineken)

Men fortfarande tyvärr bara Heineken i Economy..... Heineken som enligt mig är världens sämsta "premium" öl.

Noterbart är att Emirates serverar tre olika öl i ekonomi. Amstel, Fosters och Heineken.

Last edited:
Toppen