Thai Airways har lenge hatt problemer med inntjening og underskudd. I motsetning til f.eks SAS, som har kjørt store spareprogram og snudd deler av økonomien er Thai Airways preget av en kultur i Thailand hvor man heller overser problemene (no loss of face) enn å ta tak i det.
Det blir heller ikke bedre av at det sitter mange inkompetente personer i nøkkelstillinger, som har fått jobben gjennom nettverk/bekjente. Jeg jobber i Thailand, og det er et stort problem at man heller velger en venn enn å rekruttere eksterne kompetente personer.
Når i tillegg en har en sterkt hierarkisk struktur blir det tatt mange rare beslutninger. Å fjerne premium økonomi ser ut til å være en av dem. I Thailand er det mange ganger slik at har man for få kunder settes prisen opp i stedet for ned...en logikk som det er vanskelig å forstå fra et vestlig synspunkt, men som er kulturelt betinget.
For å si noe positivt har Thai i det siste møtt konkurransen fra Norwegian med rimeligere økonomi-billetter OSL/ARN/CPH-BKK.