Senaste nytt

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020

Ser inte att detta har tagits upp tidigare, intervju med Rickard Gustafson i SvD 30/5, där han resonerar om SAS till Tokyo:

"Under nästa år börjar SAS få sina nya långdistansplan A350. Samtidigt försöker bolaget nu få landningsrättigheter på Tokyoflygplatsen Haneda från 2020.

Tanken är att SAS nuvarande Tokyolinje från Köpenhamn då ska flytta från Tokyoflygplatsen Narita till Haneda.

– Det skulle ge två fördelar. Haneda ligger närmare centrum och dessutom har vår allianspartner ANA alla sina inrikesförbindelser där. Det gör att man då kan nå hela Japan, säger Rickard Gustafson.

Effekten skulle också bli att SAS får en lucka på Narita-flygplatsen. Den kan då användas för att börja med en ny linje från Stockholm till Tokyo.

– Det krävs först ett politiskt beslut i Japan och det är en rätt stor process eftersom det är rätt många stadsdelar som måste säga ja först, säger Rickard Gustafson."

Ligger ju ett antal år framåt i tiden, men intressant ! Vill minnas att en grundförutsättning för rättigheter till Haneda är att bolaget också trafikerar Narita - tror att det har nämnts här på BC
 
Är det verkligen så att man måste trafikera Narita om man vill trafikera Haneda?
Jag tänker lite på LH som numera bara trafikerar Haneda(?).
 
Är det för optimistiskt att hoppas på ANA Tokyo-Stockholm också? :)
Finnair och JAL kör ju typ 3 dagliga Tokyo-Helsingfors!
 
Är det för optimistiskt att hoppas på ANA Tokyo-Stockholm också? :)
Jag vågar att säga: glöm det om vi pratar om kommande 2-3 åren.

Enligt ANAs 2018 plan, de ska koncentrera sig att öppna linjer eller samarbeta med flygbolagen i "white spots" marknader. Dvs Centralasien, Mellanöstern, Afrika och Sydamerika.
2018-2022年度ANAグループ中期経営戦略について|プレスリリース|ANAグループ企業情報

ANA får leverans av följande flygplan under 2018:
・4 st A320neo
・8 st A321neo
・4 st B737-800
・2 st B787-9

Om SAS öppnar Stockholm-Tokyo, chansen är väldigt liten att ANA öppnar Tokyo-Stockholm.
 
Last edited:
Toppen