Senaste nytt

Amex har tagit bort betalkorten

Fick ett mail igår med övertalningsförsök om att byta till nya kreditkortet. Samt lite info om fler försämringar: :(

SAS EuroBonus – ändrad konverteringskurs
Fr.o.m. den 1 oktober 2018 ändras konverteringskursen vid överföring till SAS EuroBonus. 1 EuroBonus Extrapoäng kommer att kosta 12 Membership Rewards-poäng, att jämföra med 11 idag.

Ändrad bonusintjäning på American Express Travel
Fr.o.m. den 1 oktober 2018 slutar vi med bonuskonceptet ”en extra poäng per krona”. I fortsättningen får du istället en poäng per krona på allt du bokar och betalar online på American Express Travel.

Fick ett mail igår med övertalningsförsök om att byta till nya kreditkortet. Samt lite info om fler försämringar: :(

SAS EuroBonus – ändrad konverteringskurs
Fr.o.m. den 1 oktober 2018 ändras konverteringskursen vid överföring till SAS EuroBonus. 1 EuroBonus Extrapoäng kommer att kosta 12 Membership Rewards-poäng, att jämföra med 11 idag.

Ändrad bonusintjäning på American Express Travel
Fr.o.m. den 1 oktober 2018 slutar vi med bonuskonceptet ”en extra poäng per krona”. I fortsättningen får du istället en poäng per krona på allt du bokar och betalar online på American Express Travel.
Vart är "ogilla" knappen?

Fick också ett övertalningsmail nyss med bl a 1 extrapoäng hos utvalda partners vilket såklart försvinner det med i framtiden.

Använder Platinum ytterst sparsamt nuförtiden då huvudspenden går via SAS mastercard, så kommer definitivt behålla betalkortet då det känns bra att ha ett kort utan definitiv limit. Ringt kundtjänst ibland vid för mig extrema debiteringar vilket aldrig har varit ett problem.

Man borde låtit Platinum förbli ett Betalkort..
Amex kommer säkerligen tappa kunder pga detta.

De med ett betalkort, och främst Platinum har ju skaffat det av en anledning, och att dessa nu ska bli omkörda av folk med ett kreditkort som får bättre villkor på poängintjäning och i princip samma villkor i övrigt och samma förmåner kommer nog sticka i ögonen på betalkortainnehavaren. Det gör det på mig.

Dessutom ser kreditkorten exakt likadana ut som betalkorten och kan inte särskiljas mer än på kortnumret. Det blir liksom inte värt 6000/år om någon som kan välja att dela upp sin betalning får bättre förmåner än mig som betalar allting på en gång. It makes no sense.

Man borde låtit Platinum förbli ett Betalkort..
Amex kommer säkerligen tappa kunder pga detta.

De med ett betalkort, och främst Platinum har ju skaffat det av en anledning, och att dessa nu ska bli omkörda av folk med ett kreditkort som får bättre villkor på poängintjäning och i princip samma villkor i övrigt och samma förmåner kommer nog sticka i ögonen på betalkortainnehavaren. Det gör det på mig.

Dessutom ser kreditkorten exakt likadana ut som betalkorten och kan inte särskiljas mer än på kortnumret. Det blir liksom inte värt 6000/år om någon som kan välja att dela upp sin betalning får bättre förmåner än mig som betalar allting på en gång. It makes no sense.
Ett tips, signa upp för kreditkortet. Du får både signup bonus och alla dess förmåner och k an säga upp ditt gamla betalkort. På så sätt får du alla de nya fördelarna också utan att det kostar dig en krona extra.

Det är verkligen svårt att förstå vad Amex är ute efter nuförtiden. Det finns trots allt en begränsning i antalet "förmögna" och/eller höginkomsttagare här i landet. Jag tror faktiskt de förlorar i längden på att anpassa sig till medelsvensson med deras premiumalternativ.

Last edited:
Ett tips, signa upp för kreditkortet. Du får både signup bonus och alla dess förmåner och k an säga upp ditt gamla betalkort. På så sätt får du alla de nya fördelarna också utan att det kostar dig en krona extra.

Jag är inte intresserad av något kreditkort. Trots bonus och fritt första kvartal. Däremot kan de gamla betalkortsanvändarna gärna få fritt kvartal också, eftersom sådana rabatter varit helt omöjliga förut

Menar du att man får bonuspoäng för att byta betalkort till kreditkortsvarianten?

De kan ju bredda sig om de tar bort inkomstkrav så att även de med stora illegala inkomster kan skaffa ett Platinum. Det borde väl vara en lukrativ marknad för Amex att försöka nå. Tiotusentals knarklangare och minimafiosos som kan få ett fint kort att flasha trots nolltaxering.

Toppen