Canadien
Medlem
Dock måste det påpekas att om det skulle finnas en långdistans-narrowbody talar vi inte om några 250 stolar i inclusive tour-arrangemang utan snarare ett antal C-klassditon längst fram och bakom det någon variant av PE och slutligen klassiska economy. Vi talar snarare 170-180 stolar istället för 250 eller 160-164 istället för 210.
Precis, nu har jag inte läst DN-artikeln, men gissar att det är just detta de gjort. Kollat på typisk 2.000nm midhaul med Norwegian och jämfört med typisk longhaul på t ex Singapore Airlines. Detta ger ju då en väldigt felaktig bild eftersom få skulle vilja resa med den komforten på längre sträckor.
Dock kvarstår faktumet att widebodyplanen drar mindre bränsle totalt om de mellanlandar för tankning istället för att utnyttja räckvidden till max. Brytpunkten ser ut att vara sträckor över 6.000nm där förbrukningen drar iväg p g a allt bränsle som måste lastas.
Personligen är jag emot flygskatten, men den borde rimligen varit utformad med miljöbelastning som parameter för hur stor den ska vara, och att då inte ta i beaktande att ett businessäte släpper ut 3x? så mycket som ett i ekonomi är intressant att de inte tagit med. Men bara att tacka och ta emot så länge det håller i sig.