Lite OT:
Jag hade
claimat Thomas Cook i mars och fick 2 st blanka NEJ!
Bl.a. fick jag följande svar:
"...Lagstiftning vid förseningar:
Som ni säkert redan vet så har Europaparlamentet utarbetat en förordning (en EU lag) som skall skydda passagerarna mot förseningar, den kallas för EU261/2004.
Dock kan inte alla flygförseningar undgås och är det en orsak som kan utgöra en säkerhetsrisk, så är flygsällskapet tvungna att prioritera flygsäkerheten högre än risken för en försening.
Europaparlamentet har därför tagit detta i betraktning i förordningens artikel 14. I artikel 14 står det att flygsällskapet inte är förpliktigade till att kompensera passagerare, om förseningen orsakades av omständigheter som man inte hade kunnat undvikas. Flygsällskapet skall dock kunna bevisa att alla rimliga och nödvändiga åtgärder har tagits för att undgå förseningen.
Thomas Cook Airlines Scandinavia anser att vi inte är förpliktigade till att utbetala kompensation vid denna försening, då vi anser att vi har gjort allt som står i vår makt för att minimera förseningen..."
eller
"... Vi beklager at du ikke er enig i vores afgørelse. Vi fatholder dog, og henviser til klagevejledning i tidligere mail"
Då så tänkte jag - då kopplar jag in nån 3:e part och det kommer ta låååång tid.
Min förra case mot BMI tog 1,5 år.
Men, nu 1,5 månad senare får jag svaret att Thomas Cook gick med på att betala ut 4x600€ utan några problem.
Det gick nästan för lätt.
Jag fick kopia av mailet från Thomas Cook där det ton var helt annorlunda och det var inga problem:
Visa bifogad bild 76068
Man blir lite fundersam om ni förstår vad jag menar...
Det kunde gå mkt snabbare och vad jag förstår billigare för Thomas Cook