Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Misstänker att nuvarande flygskatt är något av en testballong. Accepteras denna så lär vi fortsättningsvis se avsevärda flygskattehöjningar.
Faktiskt redan på gång. Grön ungdom förslag på fördubbling vid partikongressen. "Ger man dem lillfingret slukar de hela handen."
Som när momsen ( eller omsen) infördes slutet på 1950-talet. Tror det var under 3%. Bara att jämföra med dagens moms.
Lär gå likadant med flygskatten.

Mer på samma ämne: M-löfte: ”Vi kommer ta bort flygskatten” – Travel News

"Flygskatten slår mot Sveriges konkurrenskraft när direktflygen från Stockholm ut i världen nu blir färre. Det säger M-ledaren Ulf Kristersson efter beskedet om Norwegians två indragna USA-linjer. Beslutet att lägga ner linjerna sågas dock av Dagens Industris analytiker. Samtidigt utfärdar han ett skarpt vallöfte om att slopa skatten."

Marknaden löser många saker, men inte allt och ibland är kanske lösningarna inte de bästa ur det stora perspektivet.

Marknadens lösning i just de här fallen kanske faktiskt inte är att hitta det optimala transportalternativet utan att folk helt enkelt flyttar därifrån till andra delar av landet. Marknaden är nöjd med detta, men ur ett politiskt- och suveränitetsperspektiv så är det viktigt att behålla ett levande Sverige även utanför storstadsområdena. För att klara av detta måste man ibland se till att göra det tillräckligt attraktivt för folk att stanna kvar, eller t o m flytta in, och då kan subventionerade transporter vara en del i detta.

Jag ser inget fel i det och är väldigt glad att vi i Sverige använder oss av detta tillvägagångssätt att fortfarande låta folket av egen fri vilja flytta (ut eller in) eller stanna kvar till skillnad från många andra länder där man helt enkelt tvingar folk att flytta.

Sedan är det också så att om man bor i ett land med 10 miljoner människor så kommer det att finnas en hel del olika behov och intresseområden att försöka tillgodose och det innebär ju så klart att en del av skattepengarna kommer gå till sådant som jag inte har det minsta intresse av eller som jag kanske tycker är helt fel. Men det är ju också därför som vi har en demokrati där vi har diverse olika kanaler att göra oss hörda i och regelbundna val.
Om man inte beskattade de som bor "ocentralt" kanske de skulle ha råd att finansiera sin transport på eget vis. Att först slå undan deras ekonomiska ben för att staten sedan bestämmer hur de spenderas bäst och sedan hävda att det är tack vare statens subventioner folk har råd att flyga köper jag inte.

Japp, och idag är det överhuvudtaget ingen diskussion om momsen, fullständigt normaliserat och accepterat.

Momsen skulle väl dessutom vara temporär?

Till slut accepterar man säkerligen skatten och även om den höjs, precis som med bensinen, vissa måste köra så man får dra in på annat, vissa har turen att kan dra in på dekadens för att kunna ta sig till jobbet medan andra måste göra större uppoffringar, så blir det på ett sätt med flygskatten också men i större skala och för företag istället för enskilda individer som jag inte tror påverkas jättemycket av en sådan prishöjning.

Momsen skulle väl dessutom vara temporär?

Till slut accepterar man säkerligen skatten och även om den höjs, precis som med bensinen, vissa måste köra så man får dra in på annat, vissa har turen att kan dra in på dekadens för att kunna ta sig till jobbet medan andra måste göra större uppoffringar, så blir det på ett sätt med flygskatten också men i större skala och för företag istället för enskilda individer som jag inte tror påverkas jättemycket av en sådan prishöjning.
Jag vägrar acceptera överhetens orättvisa behag, oavsett tiden sedan de implementerade straffet. Hoppas att fler och fler håller med mig i framtiden.

Skulle vara spännande att höra vilket parti den tänker rösta som vill avskaffa momsen. :)
Själv är jag så blå jag kan bli men skattefobi har jag inte för jag anser att en stor del av ett fungerande samhälle måste finansieras av skatteintäkter. Den som tycker annorlunda lever inte i verkligheten. Ingen regering kommer någonsin sänka svenska skatter till nivåer i paritet med tex USA.

Denna tråd är just nu 100% politisk och borde rimligen avslutas.

Toppen