Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Vilken sökmotor visar upp alternativ med utresa från Stockholm till t ex Thailand som inte ger en rutt med 400:- flygskatt?
Antagligen någon rutt som har stopover (över 24 timmar) på vägen dit.

T ex svenska flygskatten för resan Stockholm-Istanbul (stopover)-Bangkok-Istanbul (layover)-Stockholm blir 60 SEK, inte 400 SEK.

Screenshot20180530 01 TK.png

Några färre avgångar från Arlanda per vecka gör inte att tre miljarder asiater reser mindre i sin region.

Just, här kan man snacka om klimatkompensering

Asia Pacific is likely to have 3.5 billion passengers by 2036, adding more than double the forecast for North America and Europe combined,
according to estimates by the International Air Transport Association.

Travel demand in China is expected to add 3 billion more passengers by 2040, representing 21 percent of the projected global passenger traffic growth.

New York's JFK Booted Out of World's Top 20 Busiest Airports - Bloomberg

India overhauls aviation rules to boost air travel | Reuters
“We need more airlines, more aircrafts serving our Indian skies, so if more airlines want to come to India they are welcome,” aviation minister Ashok Gajapathi Raju told reporters.

Passenger numbers on domestic flights jumped 21 percent in 2015 to more than 80 million.
The government aims to increase that number to 300 million by 2022.

Jag förstår inte detta klagande på några hundralappar i skatt. Att överhuvudtaget kunna tänka på det extrabesvär det innebär att ta sig via Åland för att slippa några hundralappar i skatt verkar ju verklighetsfrämmande. Jag utgår från att det är skrivet med ironi. Bensinpriset har ju på senare tid gått upp så det motsvarar ett betydligt större belopp för den som använder bil och där klagas det inte lika mycket. Där drabbas verkligen de som har det sämst ställt.

Det är allvarligt menat. Det handlar självklart inte om några hundralappar personligen då jag dessutom gladeligen spenderar stora belopp på resor i premium kabiner. Det handlar om en solidaritets- och protesthandling eftersom ett litet extremistparti genom politiska beslut gång på gång sänker Sveriges konkurrenskraft och försämrar glesbygdens förutsättningar genom sämre kommunikationer. En bransch med små marginaler där fler och fler tjänster flaggas ut. Eventuella flygskatter måste beslutas gemensamt i EU.

Det är allvarligt menat. Det handlar självklart inte om några hundralappar personligen då jag dessutom gladeligen spenderar stora belopp på resor i premium kabiner. Det handlar om en solidaritets- och protesthandling eftersom ett litet extremistparti genom politiska beslut gång på gång sänker Sveriges konkurrenskraft och försämrar glesbygdens förutsättningar genom sämre kommunikationer. En bransch med små marginaler där fler och fler tjänster flaggas ut. Eventuella flygskatter måste beslutas gemensamt i EU.
Helt korrekt.

Har svårt att se att någon kan försvara det hela med att "det är ju inte så mycket pengar" .

Fast det argumentet hörs iof vid alla skattehöjningar......

Helt korrekt.

Har svårt att se att någon kan försvara det hela med att "det är ju inte så mycket pengar" .

Fast det argumentet hörs iof vid alla skattehöjningar......

Jag försvarar inte direkt flygskatten och håller med om att det kommer från ett litet extremistparti som fått alldeles för mycket makt. Det jag reagerar mot är att det är en sådan stor reaktion på något som inte kostar oss resenärer eller företag särskilt mycket. Jag tror inte heller att det har de konsekvener ni försöker måla upp, utan det har ingen påverkan alls på Sveriges konkurrenskraft. Men det är min åsikt och ni har era, så är det bara. Jag avslutar härmed mina inlägg i denna fråga.

Jag har börjat att åka båt över till Finland för att sedan flyga till Asien med finnair.
Även om det kostar mer, vill helt enkelt inte ge Sverige mer av mina skattepengar oavsett om det kostar mer eller inte.
Med lite knep och knåp kostar resan till Finland nästan gratis

Varför inte mellanlandningar på linjen till Åbo? De kan prova med de avgångar som flygs av ATR-72. Jeg vet iof inte beläggningen idag så det är rena spekulationer detta men lite kul det också att ägna sig åt ibland.
Nextjets Ålandslinje var väl faktiskt Åbolinjen med en mellanlandning i Mariehamn, om jag inte är helt fel ute.

Jag har börjat att åka båt över till Finland för att sedan flyga till Asien med finnair.
Även om det kostar mer, vill helt enkelt inte ge Sverige mer av mina skattepengar oavsett om det kostar mer eller inte.
Eftersom det kostar mer kan man inte säga att det är dumsnålt, då känns det bara som dumt?!

Största problemet är att regeringen inte klart talat om att det är för att stärka statskassan och utföra signalpolitik som detta införts. Inte för att förbättra miljön eller minska flygandet. Några färre avgångar från Arlanda per vecka gör inte att tre miljarder asiater reser mindre i sin region. Vill man få effekt är det snarare bil, lastbil och fabriksutsläpp man ska fokusera på, samt minskad fortplantning.
Fast det där är ju ett grymt dåligt argument. Varför skall vi sopsortera när flera hundra miljoner människor bara slänger allt skräp i naturen? Det ena ger inte det andra, och man måste börja någonstans. Gällande fortplantning så visar väl alla gängse modeller att vi nått peaken nu.

Nej jag förstår dig. Väntar dock fortfarande på att någon ska förklara vilken kund i Norrlands inland, som flyger ToR för 6k/v som plötsligt ändrar sitt resemönster för att resorna nu kostar 6120kr. Här fallerar alla försök att aplicera modeller skapade för att förklara mekanismen bakom utbud och efterfrågan i perfekta marknadsekonomier. I det långa loppet kan det rimligen ha en viss effekt men det är knappast anledningen till varför Nextjet kursar just nu.

Om vi pratar osubventionerade sträckor med låga marknadspriser och hög konkurrens, då har vi en helt annan och mer markant effekt av flygskatten eftersom den då utgör en större del av priset och prissättningen aktörerna emellan blir avgörande.
Mekanismen lär fortfarande fungera alldeles utmärkt, men den resenären har förmodligen fortfarande efterfrågan att även betala 6120kr om den betalade 6kkr innan. Vad som förmodligen tar större hit är billiga flyg för nöjesresor. Kommer dessa 120kr göra mig att inte längre vilja genomföra den här resan - ja eller nej.

Toppen