Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Har tjänat in och fått två 2-4-1 vouchers i pappersformat men bara en syns på SAS hemsida. Är sugen att boka bonusresa (med SAS) nu i helgen. Tror ni personal på SAS eurobonus kan se den om de får referensnumret eller är det bara att vänta på att Tallin öppnar på måndag?
Om jag kommer ihåg rätt så visar sas sida att du har Amex voucher att tillgå, inte hur många. När du bokat första för 2 pers lär du se att erbjudandet finns kvar. Vill du få allt på samma bokning måste du göra det via Tallinn.

Tack för svar. Jag provade att boka 4 resenärer på samma bokning och då fick jag bara fran en voucher.
Om nu bokningen ändå ligger nere stora delar av helgen så får jag vänta på att Tallin öppnar.

Tack för svar. Jag provade att boka 4 resenärer på samma bokning och då fick jag bara fran en voucher.
Om nu bokningen ändå ligger nere stora delar av helgen så får jag vänta på att Tallin öppnar.
Ja, du får bara fram en voucher åt gången, dvs du måste göra två bokningar för att nyttja 2 vouchers om du inte ringer in.
Du hade kunnat testa boka för 2 personer och sen göra ett nytt test med 2 personer till, då hade du sett om du har 1 eller 2 vouchers aktiverade. Sen är det bara att avboka den första provbokningen (kostar inget, voucher, poäng och pengar kommer tillbaka).

Nybliven medlem och relativt ny amexkund som lockades till kortet med detta erbjudande.

Fick förra året en voucher som alltså går ut i dec 2018, och fick förra månaden en till voucher och började därför planera för resa , MEN det finns ju för tusan inga flygbiljetter!!!

Vi vill ju åka över höst eller sportlov till florida men det är ju tvärkört, finns inte en enda flygbiljett så här 6-10 mån innan planerad resa i okt/ nov eller feb till Miami. Jag ringde kundtjänst och det bästa de kunde hitta var till chigago men med flyg därifrån och extra hotellnatt kan jag lika väl köpa biljetter till miami istället.

Tittade därför på att åka någonannanstans för denna vocher i år , men det finns ju inga biljetter alls till platser man vill åka till under hela året. Pratade med några andra som har kortet och de sa alla att så här illa är det , och därför överväger de alla att sluta med kortet, och jag känner likadant.

Vad är det för poäng att locka med flygbiljetter när det enda man kan få är bottenskrapet?

Att flyga med star alliance bolagen var ju i stort lika dyrt som att köpa biljetterna själva .

Så hur gör ni andra som är nöjda?, hur får man tag i biljetterna på de attraktiva resmålen och tiderna, när släpps de och vad tusan ska man göra om det inte finns biljetter.?
Att bara flyga till en plats man inte vill till och betala boende där ser jag lixom ingen poäng med .

Du verkar helt ha missat hur det här fungerar.

Vad är det för poäng att locka med flygbiljetter när det enda man kan få är bottenskrapet?
Om du kallar Lufthansa, ANA, och Etihad Förstaklass för "bottenskrapet" så tar jag gärna det.

Att flyga med star alliance bolagen var ju i stort lika dyrt som att köpa biljetterna själva .
Nej, det resor jag gjort sista åren skulle ha kostat uppåt 100k/person om jag köpt dem. Det kostar inte en award.

Så hur gör ni andra som är nöjda?, hur får man tag i biljetterna på de attraktiva resmålen och tiderna, när släpps de och vad tusan ska man göra om det inte finns biljetter.?
Låt mig gissa, du har letat platser i ekonomi? Det är det sämsta värde man kan få ut av poäng.

Det finns ett par saker man ska tänka på (och som framgår tydligt i massor av trådar här):
1) Var flexibel.
2) Var ute i god tid och boka något som du kan leva med och hoppas på att kunna boka om till något bättre senare.
3) Boka alltid så bra kabin som möjligt, dvs sikta på att inte flyga annat än förstaklass.

Nybliven medlem och relativt ny amexkund som lockades till kortet med detta erbjudande.

Fick förra året en voucher som alltså går ut i dec 2018, och fick förra månaden en till voucher och började därför planera för resa , MEN det finns ju för tusan inga flygbiljetter!!!

Vi vill ju åka över höst eller sportlov till florida men det är ju tvärkört, finns inte en enda flygbiljett så här 6-10 mån innan planerad resa i okt/ nov eller feb till Miami. Jag ringde kundtjänst och det bästa de kunde hitta var till chigago men med flyg därifrån och extra hotellnatt kan jag lika väl köpa biljetter till miami istället.

Tittade därför på att åka någonannanstans för denna vocher i år , men det finns ju inga biljetter alls till platser man vill åka till under hela året. Pratade med några andra som har kortet och de sa alla att så här illa är det , och därför överväger de alla att sluta med kortet, och jag känner likadant.

Att bara flyga till en plats man inte vill till och betala boende där ser jag lixom ingen poäng med .
Om man vill resa över loven så måste man boka dessa biljetter precis när de släpps (om de ens släpps några biljetter). Du kan jämföra det lite med en mellandagsrea, är du inte där och står i kö precis när de öppnar får du bara möjlighet att köpa det ingen annan ville ha.

Det låter lite som @agehall säger att du tittat på ekonomi-biljetter, då stämmer det att du lika gärna kan köpa biljetterna då priset är "likvärdigt". När du ska boka med poängen så brukar grundtipset vara att ska det vara värt det ska ni boka minst business class på flygen. Man måste dessutom vara lite flexibel, för att komma till Miami över påsk kanske du måste flyga med Lufthansa via Tyskland eller liknande.

SAS släpper oftast 2 platser i business och 4 platser i economy per flight som award (kan släppas mer närmre avresa). Dessa platser släpps som regel 330 dagar i förväg. Letar du då 329 dagar i förväg är risken stor att någon annan redan bokat platserna dagen innan då det säkert är några hundra personer som är ute efter exakt samma biljetter som du är ute efter.

Nu framgår det inte vart du vill åka och hur många ni är, men säg att ni är 2 personer så skulle ni kunna ta en semester till Bangkok enligt följande. Alla sökningar är gjorda för 2 personer i dessa exempel och det finns plats i business.
I exemplet nedan så åker du med andra ord 2 personer i Business från Stockholm till Bangkok, med vouchern betalar ni totalt 70k poäng/person (bry dig inte om vad som står i bilderna, det är kostnaden för de som reser med United poäng) och ca 3000 kronor/person i skatter och avgifter.
upload_2018-5-25_15-29-36.png

Hemresa 2 veckor senare
upload_2018-5-25_15-30-43.png

Du verkar helt ha missat hur det här fungerar.

Om du kallar Lufthansa, ANA, och Etihad Förstaklass för "bottenskrapet" så tar jag gärna det.

Nej, det resor jag gjort sista åren skulle ha kostat uppåt 100k/person om jag köpt dem. Det kostar inte en award.

Låt mig gissa, du har letat platser i ekonomi? Det är det sämsta värde man kan få ut av poäng.

Det finns ett par saker man ska tänka på (och som framgår tydligt i massor av trådar här):
1) Var flexibel.
2) Var ute i god tid och boka något som du kan leva med och hoppas på att kunna boka om till något bättre senare.
3) Boka alltid så bra kabin som möjligt, dvs sikta på att inte flyga annat än förstaklass.

Det är inte flygbolagen jag kollar bottenskrap utan just att flyga på en tidpunkt då ingen annan vill det

Vad har du gjort för resor som skulle kostat 100 k per person ?

1. vi har ju räknat med att vara flexibel men när det inte ens 7-10 mån innan finns en enda avgång till dit vi vill på flera månader , tja då är det inte lätt att vara flexibel.

2. detta förstår jag inte, vad vinner man på det, att få något överhuvudtaget?

3. flyger med barn, så förstaklass för 4 pers , det räcker aldrig poängen till.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen