Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jag tyckte det var relevant i båda trådarna, här som kommentar kring flygskatten och i den andra som svar på var man läst om vart BRA skippade Karlstad. Lättja gjorde att jag körde copy/paste på mitt inlägg.

Dagens utspel i SvD.
”Flyget alldeles för billigt – skatten bör fördubblas” | SvD

"Flygskatten är nu införd och har redan visat att den får effekt. Transportstyrelsens tidigare vårprognos över flygtrafiken pekade på en ökning med 5 procent. Nu är prognosen justerad till 2,6 och Transportstyrelsen menar att orsaken bakom denna justering är just flygskatten. Det är en stor seger för oss gröna. Men det är fortfarande en ökning. Därför menar vi att det redan nu är läge att peka med hela handen om vad vi vill göra med skatten efter valet. I kontrast till Alliansens klimatvidriga ambitioner att slopa skatten bör Miljöpartiet gå till val på att fördubbla den."

Och om de fakitskt vill styra bolagen mot att driva ett miljöarbete, så borde de ha en form av skatt som styr bolagen mot att driva ett miljöarbete...

Att ta bort vinstmarginaler bereder inte mer plats i budgeten för bolagen att satsa pengar på miljöarbete... Så här är det nu, se på dieseldebatten, först säger man "Köp!" för att man jagar CO2, sen upptäcker man att tillverkarna meckat med resultaten och vill förbjuda. Kunden får "vara besviken på att leverantören ljugit för dem" och sen bryr man sig inte, varför inte istället tvinga leverantörerna att utan kostnad för kunden bygga om så den håller vad de lovat?

Åter till flygets miljöpåverkan så upplever jag inte att det är det man vill lösa utan det är endast symboliska insatser och eftersom det anses lyxigt och fräsigt att flyga så ger man sig på det. Man säger att man förstår att flygandet är viktigt och kommer att öka, men man visar fullständig likgiltighet inför att hjälpa flygbranschen att nå målen genom att t.ex. premiera allt som bidrar till mindre utsläpp, oavsett om det är nya plan, biobränsle, elflyg eller en flygande matta.

Dagens utspel i SvD.
”Flyget alldeles för billigt – skatten bör fördubblas” | SvD

"Flygskatten är nu införd och har redan visat att den får effekt. Transportstyrelsens tidigare vårprognos över flygtrafiken pekade på en ökning med 5 procent. Nu är prognosen justerad till 2,6 och Transportstyrelsen menar att orsaken bakom denna justering är just flygskatten. Det är en stor seger för oss gröna. Men det är fortfarande en ökning. Därför menar vi att det redan nu är läge att peka med hela handen om vad vi vill göra med skatten efter valet. I kontrast till Alliansens klimatvidriga ambitioner att slopa skatten bör Miljöpartiet gå till val på att fördubbla den."

En seger för ALLA vore väl om utsläppen minskade globalt sett.
En seger för Miljöpartiet är om antalet flygresor minskar i Sverige.

En seger för ALLA vore väl om utsläppen minskade globalt sett.
En seger för Miljöpartiet är om antalet flygresor minskar i Sverige.

Det är helt korrekt. Men några saker som gör att flera av politikerna inte har mitt förtroende:

- Ett tidigare språkrör pendlade (med flyg) till Helsingfors eftersom hennes dåvarande man verkade där (Maria W)
- Språkröret för Grön Ungdom (eller hennes kille) flygpendlar Sverige <--> England eftersom hennes kille bor där (Hanna L)
Grön ungdoms Hanna Lidström om flygkritiken: "Inte perfekt" | Klimat | Expressen
- Flera riksdagsledamöter flygpendlar eftersom tågförbindelserna inte är bra nog eller kräver byten.
- ...och det finns dussintals exempel på där förespråkare för minskat flyg inte lever som de själva lär

Men de talar gärna om för oss andra att vi skall träffa kunder via telefonkonferens eller ta tåget till dem. Och givetvis är det inte viktigt att andra kommer hem till familjen och hinner träffa barnen innan de somnar, utan helst skall man ta ett nattåg hem.

Nu har jag personligen nästan bara utlandsresor, så tåget är inget alternativ för mig. Men det som stör mig är att man ger uttryck för att politikernas resor är så viktiga medan de flesta andra flygresor är "onödiga" och bör undvikas/minimeras. Jag tror att många som reser i tjänsten (och deras kunder och arbetsgivare) inte ser resorna som onödiga. Vilket jag också tycker bevisas av reaktionerna på Nextjets konkurs.

Och givetvis är det inte viktigt att andra kommer hem till familjen och hinner träffa barnen innan de somnar, utan helst skall man ta ett nattåg hem.

Sen är väl inte tåg helt utan miljöpåverkan heller, även om det nästan framstår som att miljön blir bättre av att åka tåg...

Sen är väl inte tåg helt utan miljöpåverkan heller, även om det nästan framstår som att miljön blir bättre av att åka tåg...
Olika typer av föroreningar kanske men vad gäller växthusgaser så är flyget utan tvekan den största miljöboven av de båda. Det går inte ens att jämföra. Läste någonstans att flyget släpper ut 74000 gånger mer koldioxid än tåget. Med det sagt så kan man ju inte åka tåg överallt men om man vill bidra till att bromsa utsläppen så kanske man ska välja tåget på kortare resor. Speciellt där flyget inte innebär någon egentlig tidsvinst pga transfertider, flygplatstidsåtgång mm.

Toppen