Senaste nytt

Försenat flyg (tvingad att resa hela vägen?)

SAS skriver detta själva i sitt 261/04-häfte: https://www.flysas.com/upload/Global/Travel Info/SAS_1709-000_8.pdf
På sida 8 står följande:

Om förseningen uppgår till minst 5 timmar och du själv beslutar dig för att inte resa erbjuder vi dig återbetalning inom 7 dagar av biljettpriset för de delar av resan som inte fullföljts. Vi ersätter även kostnaderna för de delar av resan som fullföljts men inte längre har något syfte utifrån din ursprungliga resplan. Vi kan även i vissa fall ersätta en returflygning till den första avreseorten vid tidigast möjliga tillfälle.

Då är frågan om man orkar bråka om sista skrivelsen där "I vissa fall ersätta en returflygning".
Återbetalning av hela resan hjälper inte då en ny biljett kostar bra mycket mer än vad hela resan kostade.

Då är frågan om man orkar bråka om sista skrivelsen där "I vissa fall ersätta en returflygning".
Den engelska texten stämmer bättre överens med lagtexten:
We provide reimbursement within seven days of the full cost of the ticket for the part or parts of the journey not made. We also reim- burse you for the part or parts of your journey already made that no longer serve any purpose in relation to your original travel plan. When relevant, we can also provide reimbursement for a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity.

Jag hade orkat bråka, eftersom min bedömning är att det är vattentätt (så vattentätt det nu kan bli i juridiken...)

I lagtexten står det inte "i vissa fall" utan "i relevanta fall". Och när det gäller konsumenträttigheter så är det konsumenten som bestämmer om det är relevant att få åka hem igen, inte något flygbolag.

• Gilla
Reactions: Gus
EU261/2004 täcker detta. Du vill avbryta din resa då den nu saknar sitt syfte och SAS är då skyldiga att återbörda sig till din utgångspunkt.

Den engelska texten stämmer bättre överens med lagtexten:
We provide reimbursement within seven days of the full cost of the ticket for the part or parts of the journey not made. We also reim- burse you for the part or parts of your journey already made that no longer serve any purpose in relation to your original travel plan. When relevant, we can also provide reimbursement for a return flight to the first point of departure at the earliest opportunity.

Jag hade orkat bråka, eftersom min bedömning är att det är vattentätt (så vattentätt det nu kan bli i juridiken...)

I lagtexten står det inte "i vissa fall" utan "i relevanta fall". Och när det gäller konsumenträttigheter så är det konsumenten som bestämmer om det är relevant att få åka hem igen, inte något flygbolag.

EU261/2004 täcker detta. Du vill avbryta din resa då den nu saknar sitt syfte och SAS är då skyldiga att återbörda sig till din utgångspunkt.

Då är frågan om ni kan hjälpa mig här.
Nu har jag prata med dem 3 gånger.

-Första personen vägrade titta på andra lösningar.
-Andra personen var väldigt hjälpsam men efter många försök att hitta lösningar så sa hon att tyvärr måste jag åka till Stockholm men de bokade ändå ARN-CPH så jag kunde åka tidigare tillbaka från ARN (då jag nu bokat upp möten i CPH på morgonen).
-Tredje personen när jag nu hävdade denna skrivelse som Jakob tog fram säger att det kanske går men det måste vara personalen på plats som gör denna ändring och nu i efterhand kan det vara svårt.

Tips på fortsättning?

Har du EBG eller högre skulle jag ringa guldnummret, tror att du hamnar i Tallin kolla med dem och be att få tala med en någon som är chef.
Jag hade ett problem som enligt Sveg inte gick att fixa, ringde efter 20.00 hamnade i Tallin efter 10 minuter var saken ordnad.

• Gilla
Reactions: Gus
Har du EBG eller högre skulle jag ringa guldnummret, tror att du hamnar i Tallin kolla med dem och be att få tala med en någon som är chef.
Jag hade ett problem som enligt Sveg inte gick att ordna, ringde efter 20.00 hamnade i Tallin efter 10 minuter var saken ordnad.

Det har jag. Kommer jag dock inte direkt till denna när jag slår in mitt Eurobonus nummer? Har använt nummer 0770 727 123

Nu pratade jag med dem 4e gången och han verkar säker på att det går att lösa när folk på HQ är tillbaka. Detta ska gå även om jag inte påbörjat resan på Arlanda så jag får väl lita på honom helt enkelt.

Som vanligt levererar BC! Stort tack för hjälpen igår!
Vaknade imorse och hade en ny biljett utfärdad av SAS direkt från CPH istället.
Extra tack till @Jakob Österberg som lyckades ge mig lite ammunition.

I det stora hela ok bemötande från SAS ändå som var trevliga rakt igenom med undantag på första personen som var raka motsatsen. I slutet på samtalet tyckte jag mig höra honom muttra "Jag vill bara lägga på" innan han satte mig på hold för 4e gången utan att förvarna ordentligt.

Toppen