Senaste nytt

22h försening

Fjalar

Medlem
Bokade en tor resa med SAS, ARN-AGP och tilltänkt avgång för hemresan Malaga-Stockholm var den 2:a maj klockan 11:40 - 15:50. När vi anlände till flygplatsen så sköts flighten upp i flera omgångar och slutligen meddelade det att den var uppskjuten till 09:00 den 3 maj. Fick hotellnatt av SAS för att sedan anlända till Stockholm drygt 22h sent. (SAS (SK) #1584 ✈ 02-May-2018 ✈ AGP / LEMG - ARN / ESSA ✈ FlightAware

Den förklaring vi fick på plats var att det var en brandlarmsindikator som inte fungerade. De lyckades heller inte få fram några reservdelar med kort varsel vilket påverkade avgången.

Jag sökte ersättning enligt EU förordningen och trodde väl att detta inte skulle vara några problem. Men fick nedan svar av SAS:

"Tack för er förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK1584 blev emellertid försenad till följd av fågelstridsreparation, vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall
."

Är det rimligt efter en 22h försening att det inte fanns något som de kunde göra för att lösa eller påskynda detta?

• Gilla
Reactions: Gus
Vad är en "fågelstridsreparation"??

Även om jag inte med säkerhet vet exakt vad det är så har jag svårt att tro att det är extraordinärt, så det är nog bara att förklara för SAS att om de inte ger med sig så är nästa steg Allämnna reklamationsnämnden.

Förmodligen inte - men svårt att svara på givet given data. Däremot kan man ju anta att krocken med fåglarna skedde på inkommande flight och då kan ju EU-förordningen ibland vara tillämpbar på avgående flight. Men ställ gärna frågan i EU 261/2004-tråden.

Lustig översättning för övrigt. Fågelstridsreparation måste vara något nytt :)

Om nu motorn träffats av en fågel är det ju inte otänkbart att en brandlarmsindikator i motorn skulle ha skadats och kan ha varit svår att reparera. Att indikatorn var trasig och att man inte hade nya reservdelar på plats borde man dock ganska snabbt ha kunna konstatera utan att skjuta upp flighten flera gånger, kan jag tycka.

Huruvida det är giltig anledning eller inte, jag förstår att ett flygplan består av massor av olika komponenter och det är svårt/omöjligt att ha alla reservdelar i lager överallt. Att flygplan och framför allt dess motorer träffas av fåglar, det händer varje dag, därför känns kanske just komponenter till motorerna som något som oftare finns/borde finnas på plats. När Malaga sedan skall bli/är en av SAS nya baser känns det närmast svagt att inte ha reservdelar där. Jag hade nog försökt ett varv till med dem.

Jag hörde ett rykte att nån rökte i kärran på vägen ner så nått brandlarm och/eller sprinkler utlöst. Men i grund och botten är det ointressant om det var rökning eller fågelstrid, eftersom händelsen var på en tidigare flight. EU261 är tydlig med att händelser på tidigare flighter ej är relevanta.

Jag hörde ett rykte att nån rökte i kärran på vägen ner så nått brandlarm och/eller sprinkler utlöst. Men i grund och botten är det ointressant om det var rökning eller fågelstrid, eftersom händelsen var på en tidigare flight. EU261 är tydlig med att händelser på tidigare flighter ej är relevanta.
Det verkar inte vara självklart enligt tidigare fall.

Om en tidigare flight påverkades av Force majeure och sedan din flight är försenad eller inställd, EU261/2004 ger dig inte alltid rätt till ersättning.
Flightright skrev:
No compensation

In general, air passengers are not entitled to compensation for bad weather conditions if the following types of bad weather occur:
  • Ash cloud: This sort of natural catastrophe is described as a case of “force majeure". Air traffic is restricted and flight bans have to be imposed. The ash cloud impedes visibility for the pilots and ash particles can also affect the sensors in altitude and speed measuring devices.
  • Bad weather: If the weather is exceptionally bad, flights are often grounded or have to take off later. Extreme weather conditions like snow, storms, sleet and fog release the airlines from their obligation to pay compensation.
  • Thunderstorms: The District Court (Landgericht) of Darmstadt ruled that there is also no entitlement to compensation if a previous flight had to make an emergency landing due to a thunderstorm, meaning that the following flight was delayed or cancelled as a result.(District Court of Darmstadt, judgment of 6 November 2013 – 7 S 208/12)
  • Headwind: Generally, air passengers are not entitled to compensation in cases of extreme headwind.
  • Lightning strike: If the previous flight was hit by lightning, meaning that the next flight is delayed or cancelled, then passengers are in most cases not entitled to compensation.
Bad flight weather? Your right for compensation | Flightright

Själv fick jag avslag till ersättning när min SAS flight Hong Kong till Stockholm ställdes in pga flighten till Hong Kong (flyget före min flight) ställdes in pga väderförhållande.

Man använder antingen fågelkollision eller bird strike beroende på språk. Tycker att det låter som någon som haft båda begrepp i huvudet och sedan blandat ihop.

I vilket fall, fågelkollision är inte något som flygbolaget kan göra något åt annat än att köpa plan som kan landa efter en sådan incident. Därav är det en extraordinär omständighet även om det nog inte borde vara det i formell mening. Detta kan jämföras med väder som medför att plan varken kan starta eller landa.

Jag kan dock för mitt liv inte komma på en fågelkollision som endast leder till att en brandlarmsindikator inte fungerar. Det bör helt enkelt inte vara möjligt. Detta då kablar ska vara dragna på ett sådant sätt generellt att de inte påverkas av en fågelkollision. Dessutom borde fågelkollision i motorn vars ända effekt är utslagen brandlarmsindikator vara minst sagt sällsyntoch osannolikt. Således skulle jag fråga om dessa hänger ihop. Om så inte är fallet varför ni inte fick den informationen tidigare.

Med det sagt, har planer behövt repareras pga fågelkollision har ni nog inte mycket att hämta, förutom ersättning för hotell etc då.

Okej, tack för all info! Försöker en omgång till och ser hur de ställer sig till detta, men som ni sagt ovan verkar det svårt...

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen