Senaste nytt

Söker: Eurobonusresa till sol & bad i Sydostasien i juli

Ja, Bali är blötast Dec-Mar och inte ens då är det speciellt farligt. Var där över nyår 2016 och visst, det regnade då och då men det var långt ifrån någon monsun. Inga problem tyckte vi. Jag har varit där i Aug också och det var heller inga problem.

OK, då låter ändå Bali som ett bra alternativ. Kanske går att kombinera med exv Conrad. Hur lätt är det att ta sig runt på Bali? Har du tips på boende, villor eller lyxresorts som är värda att kolla in?

Tar dig runt på ön gör du med hyrd chaufför. Vi använde oss av Rio Bali Tours Tror vi betalade 50-60 USD för en hel dag med en privat minibuss och engelskspråkig chaufför. Ser på hemsidan att det verkar vara priset idag också. Vi nyttjade dem i tre dagar för att resa runt på ön. Hade en mycket trevlig chaufför som heter Desna. Väldigt service minded och stod tom i kö åt oss när vi besökte Uluvatu. Glöm gruppresor och dyl., kör på privat. Det är helt klart värt pengarna och som du ser är det inga pengar att tala om för 10 h för en hel familj.

Gällande hotell så kan du söka på följande områden om du vill ha hög standard (urvalet är för stort för att lista ett specifikt urval):

1. Nusa Dua (där Conrad ligger) (Strand)
2. Jimbaran (Strand)
3. Ubud (Djungel)
4. Seminyak (Strand, party, nära stad)

Själv har jag bott på Sofitel Nusa Dua som ligger en bit söder om Conrad men vid samma strand. Vi gillade det skarpt. Det ligger ett bälte med bra hotell längs en strandpromenad söderut från Conrad. Jag var och tittade på hur Conrad låg och kan säga att Sofitel ligger mycket bättre, framförallt mer privat än Conrad. Hur det är att bo där finns det en massa trådar om här på BC så någon annan får svara på det.

Har en bokad utresa ARN-CPH-PVG i business med SAS, ankommer till PVG den 4 juli kl 10:55, som det går att bygga vidare på.

Hade dumpat den och försökt få tag i ARN-BKK-DPS med open jaw Denpasar(DPS,Bali) och Bangkok som du önskar. Kollade upp flyg och det första i Juli jag hittar ARN-BKK-DPS med 2 st platser i I-klass (Eurobonus award, business class) är lördagen den 21:a Juli och hem från BKK lördagen den 4:e Augusti. Upplägget blir alltså följande:

1. Lördag 21 Jul: TG 961 ARN-BKK 14:30-05:50
2. Tisdag 24 Jul: TG 431 BKK-DPS 09:35-14:55 (separat bokning)
3. Fredag 03 Aug: SQ 943 DPS-SIN 13:05-15:45
4. Fredag 03 Aug: SQ 982 SIN-BKK 17:30-19:00
5. Lördag 04 Aug: TG 960 BKK-ARN 01:10-07:00

SQ 982 flygs dessutom av Singapore Airlines splitternya 787-10 så du får testa den också. Anledningen att det blir via SIN hem är att jag kunde inte finna några biljetter direkt DPS-BKK på passande datum. De kanske släpper fler senare så då kan du boka om. Du bokar alltså ARN-BKK-open jaw-DPS-SIN-BKK-ARN.

Se så, på telefonen och boka nu. Jag lovar att det inte är svårt att övertyga din partner att det är en bra idé. 2 nätter i Bangkok och 10 på Bali.

Ja, Bali är blötast Dec-Mar och inte ens då är det speciellt farligt. Var där över nyår 2016 och visst, det regnade då och då men det var långt ifrån någon monsun. Inga problem tyckte vi. Jag har varit där i Aug också och det var heller inga problem.

Tar dig runt på ön gör du med hyrd chaufför. Vi använde oss av Rio Bali Tours Tror vi betalade 50-60 USD för en hel dag med en privat minibuss och engelskspråkig chaufför. Ser på hemsidan att det verkar vara priset idag också. Vi nyttjade dem i tre dagar för att resa runt på ön. Hade en mycket trevlig chaufför som heter Desna. Väldigt service minded och stod tom i kö åt oss när vi besökte Uluvatu. Glöm gruppresor och dyl., kör på privat. Det är helt klart värt pengarna och som du ser är det inga pengar att tala om för 10 h för en hel familj.

Gällande hotell så kan du söka på följande områden om du vill ha hög standard (urvalet är för stort för att lista ett specifikt urval):

1. Nusa Dua (där Conrad ligger) (Strand)
2. Jimbaran (Strand)
3. Ubud (Djungel)
4. Seminyak (Strand, party, nära stad)

Själv har jag bott på Sofitel Nusa Dua som ligger en bit söder om Conrad men vid samma strand. Vi gillade det skarpt. Det ligger ett bälte med bra hotell längs en strandpromenad söderut från Conrad. Jag var och tittade på hur Conrad låg och kan säga att Sofitel ligger mycket bättre, framförallt mer privat än Conrad. Hur det är att bo där finns det en massa trådar om här på BC så någon annan får svara på det.

Grymt, stort tack för tipsen! Precis vad jag var ute efter. Då låter det som Nusa Dua och Jimbaran blir ställena jag får kolla efter hotell.

Hade dumpat den och försökt få tag i ARN-BKK-DPS med open jaw Denpasar(DPS,Bali) och Bangkok som du önskar. Kollade upp flyg och det första i Juli jag hittar ARN-BKK-DPS med 2 st platser i I-klass (Eurobonus award, business class) är lördagen den 21:a Juli och hem från BKK lördagen den 4:e Augusti. Upplägget blir alltså följande:

SQ 982 flygs dessutom av Singapore Airlines splitternya 787-10 så du får testa den också. Anledningen att det blir via SIN hem är att jag kunde inte finna några biljetter direkt DPS-BKK på passande datum. De kanske släpper fler senare så då kan du boka om. Du bokar alltså ARN-BKK-open jaw-DPS-SIN-BKK-ARN.

Se så, på telefonen och boka nu. Jag lovar att det inte är svårt att övertyga din partner att det är en bra idé. 2 nätter i Bangkok och 10 på Bali.
Strålande, stort tack för hjälpen! Funderar på att om den skulle gå att kombinera med att använda två vouchers för att slippa betala en separat bokning och passa på att få några nätter i Singapore också. Har två vouchers som går ut 31/10 2018 och som ändå behöver brännas. Tänker mig något sånt här:
1. 21/7 ARN-BKK (voucher 1)
2. 24/7 BKK-DPS (voucher 2)
3. 3/8 DPS-SIN (voucher 2)
4. 5/8 SIN-BKK (voucher 1)
5. 6/8 BKK-ARN (voucher 1)

Kan tycka att detta inte alls är optimalt för dit du vill.
Dels för att du ändå måst blanda in andra star alliance och då betalar den kostnaden.
Sedan skriver du ju att kort restid och få byten är prio vilket ännu mer gör den rutten kass.
Dessutom är transit i Kina mer krångligt än många andra. Kolla på CPH-SIN i first, eller ARN-MUC och sedan thai i first etc.
kanske ARN-FRA/MUC och sedan till hongkong.
Tack för input. Har bokat av den nu :)

Har nu bokat följande:
2. Lördag 22 Jul: SQ 973 BKK-SIN 09:40-13:05

Ska fundera ett varv på om vi löser SIN-DPS med revenuebiljett eller om jag ska använda en till voucher. Stort tack för hjälpen alla!

Nu blir nästa steg att boka upp lite boende och se vad totalkostnaden landar på.

Toppen