Ja, Bali är blötast Dec-Mar och inte ens då är det speciellt farligt. Var där över nyår 2016 och visst, det regnade då och då men det var långt ifrån någon monsun. Inga problem tyckte vi. Jag har varit där i Aug också och det var heller inga problem.
Tar dig runt på ön gör du med hyrd chaufför. Vi använde oss av
Rio Bali Tours Tror vi betalade 50-60 USD för en hel dag med en privat minibuss och engelskspråkig chaufför. Ser på hemsidan att det verkar vara priset idag också. Vi nyttjade dem i tre dagar för att resa runt på ön. Hade en mycket trevlig chaufför som heter Desna. Väldigt service minded och stod tom i kö åt oss när vi besökte Uluvatu. Glöm gruppresor och dyl., kör på privat. Det är helt klart värt pengarna och som du ser är det inga pengar att tala om för 10 h för en hel familj.
Gällande hotell så kan du söka på följande områden om du vill ha hög standard (urvalet är för stort för att lista ett specifikt urval):
1. Nusa Dua (där Conrad ligger) (Strand)
2. Jimbaran (Strand)
3. Ubud (Djungel)
4. Seminyak (Strand, party, nära stad)
Själv har jag bott på Sofitel Nusa Dua som ligger en bit söder om Conrad men vid samma strand. Vi gillade det skarpt. Det ligger ett bälte med bra hotell längs en strandpromenad söderut från Conrad. Jag var och tittade på hur Conrad låg och kan säga att Sofitel ligger mycket bättre, framförallt mer privat än Conrad. Hur det är att bo där finns det en massa trådar om här på BC så någon annan får svara på det.