Senaste nytt

Ändrad hemrutt Miami-Arlanda, rätt att få hemresan återbetald (SAS)

denaxe

Medlem
Hej,
Första inläggen här och hoppas jag postar rätt...
Fick igår ett meddelande från SAS att dom ändrat våran rutt vad gäller hemresan. Våran bokning såg ut så här från början; Utresa ARN-Miami (MIA), hemresa Miami (MIA)-ARN dvs direktflyg. Nu har dom ändrat hemresan så vi flyger via Oslo, dvs en mellanlandning med 45min layover. Lagom kul när man reser med små barn. Betalade dessutom ganska mycket mer pengar för att få direktflyg.
Eftersom man, enligt deras regler, har rätt till återbetalning så är det bästa alternativet att avboka hemresan med SAS och boka en ny hemresa med Norwegian en dag tidigare från Fort Lauderdale (FLL). Ringde SAS men det gick inte, man kan inte avboka endast ena resa om man flyger från USA!?! Stämmer detta verkligen? Jag kan avboka hela resan och få alla pengar tillbaka men det är inget alternativ då direktflyg t/r närliggande datum med SAS eller Norwegian skulle kosta 10.000:- extra pga att resorna den perioden blivit dyrare. Vi flyger jul/nyår. Har dom rätt att neka återbetalning på endast hemresan?
Tacksam för hjälp!
/Dennis

Ja det stämmer, boka enkelresor är helt andra priser än att boka tur och retur, brukar vara väldigt dyrt.
De har mig veterligen rätt att neka detta, det du har rätt till är att avboka resan, ändra till annan dag som passar dig bättre eller annan rutt.
Allt detta är reglerat i 261/2004 med vad du har för rättigheter.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut här men det skulle inte förvåna mig just med USA. De (och då pratar vi USA och inte sas kundtjänst) har en massa special regler för både det ena och det andra...

Men om du inte gjort det ännu så är det alltid värt att ringa en gång till och prata med någon annan i kundtjänst - om de säger samma sak så är det troligare att det är en regel. Om det inte är en faktisk regel så kan du få ett helt annat besked i andra försöket.

Är det inte bättre att försöka ändra så du får lite mera tid i Oslo mellan flygen? SAS har mängder med avgångar mellan Oslo och Stockholm varje dag.

Ja det stämmer, boka enkelresor är helt andra priser än att boka tur och retur, brukar vara väldigt dyrt.
De har mig veterligen rätt att neka detta, det du har rätt till är att avboka resan, ändra till annan dag som passar dig bättre eller annan rutt.
Allt detta är reglerat i 261/2004 med vad du har för rättigheter.

Ja, bokar man bara en enkelbiljett via SAS så är det väldigt dyrt. Nu bokade jag t/r och när man bokar står det tex ARN-MIA 5000:- MIA-ARN 4000:-, totalt 9000:-. Om dom sedan ändra rutt på min hemresa tycker jag man borde få tillbaka dom 4000:- som den rutten kostade vi bokningstillfället. Men det kanske inte funkar så...

Ja, bokar man bara en enkelbiljett via SAS så är det väldigt dyrt. Nu bokade jag t/r och när man bokar står det tex ARN-MIA 5000:- MIA-ARN 4000:-, totalt 9000:-. Om dom sedan ändra rutt på min hemresa tycker jag man borde få tillbaka dom 4000:- som den rutten kostade vi bokningstillfället. Men det kanske inte funkar så...
Det är inte så det fungerar tyvärr. Ändrar du din bokning så får du ny fare basis utifrån din ändring, och i detta fall blir det då en enkelbiljett.
Men du har som sagt fler alternativ, förläng/förkorta semestern för att få direktflight till Stockholm på hemresan också, eller boka med längre stopp i Oslo om du känner att det blir jobbigt med 45 minuter. Du ska ju även kunna få det ombokat till MIA/FLL-EWR-ARN om du hellre vill det, här lär de dock protestera men du bör kunna argumentera för din sak att det inte är aktuellt med ett byte på morgonen efter nattflygning med barnen. Finns väl risk att de nekar detta ändå, men fråga kan man alltid.

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut här men det skulle inte förvåna mig just med USA. De (och då pratar vi USA och inte sas kundtjänst) har en massa special regler för både det ena och det andra...

Men om du inte gjort det ännu så är det alltid värt att ringa en gång till och prata med någon annan i kundtjänst - om de säger samma sak så är det troligare att det är en regel. Om det inte är en faktisk regel så kan du få ett helt annat besked i andra försöket.
Skall ringa nu under dagtid, ville kolla här också så man får lite mer kött på benet. Den person jag pratade med igår kväll (då inga "chefer" fanns på plats) hade noll befogenheter. Tex så skulle det kosta mig pengar att boka sittplats på den tillagda rutten OSLO-ARN, han kunde inte ens fixa så det blev gratis...

Är det inte bättre att försöka ändra så du får lite mera tid i Oslo mellan flygen? SAS har mängder med avgångar mellan Oslo och Stockholm varje dag.
Bästa i den här ev situationen är att boka så man får lite mer tid. Skall göra detta när alla andra alternativ är avskrivna.

• Gilla
Reactions: Gus
Bästa i den här ev situationen är att boka så man får lite mer tid. Skall göra detta när alla andra alternativ är avskrivna.

Nu är jag inte småbarnsförälder och kan inte bedöma besväret av extra stress pga en kort anslutning i Oslo, men jag skulle personligen rekommendera att inte boka om anslutningen.
* Med största sannolikhet kommer flyget till Oslo att komma fram så att ni hinner med er anslutning. I detta fall så är det ju skönt att få komma hem så tidigt som möjligt och slippa sitta extra länge på Gardemoen.
* Om ni trots allt skulle missa den anslutning ni nu är bokade på så har SAS som sagt var många flighter OSL-ARN, så troligtvis kan ni få plats på nästa flight till Stockholm (och då alltså komma fram samtidigt som om du nu bokar om till senare flight). Skulle det mot all förmodan dra ut på tiden så att ni får vänta lite längre i Oslo så kan ni då inkassera EU-kompensation som täcker upp en hyfsad del av era flygkostnader och blir ett bra startbidrag till er nästa semester.

* Om ni trots allt skulle missa den anslutning ni nu är bokade på så har SAS som sagt var många flighter OSL-ARN, så troligtvis kan ni få plats på nästa flight till Stockholm (och då alltså komma fram samtidigt som om du nu bokar om till senare flight). Skulle det mot all förmodan dra ut på tiden så att ni får vänta lite längre i Oslo så kan ni då inkassera EU-kompensation som täcker upp en hyfsad del av era flygkostnader och blir ett bra startbidrag till er nästa semester.

EC261/04 ersättning utgår väl bara om de blir mer än 3 timmar sen. Eller ?
Ofta har ju SAS avgång var eller varannan timme så i så fall skulle OP väl inte få ersättning.

EC261/04 ersättning utgår väl bara om de blir mer än 3 timmar sen. Eller ?
Ofta har ju SAS avgång var eller varannan timme så i så fall skulle OP väl inte få ersättning.

Precis. Därför jag skrev "Skulle det mot all förmodan dra ut på tiden så att ni får vänta lite längre i Oslo". Dvs, om det nu skulle bli en längre försening på flighten från Miami eller om det av någon anledning är en eller fler avgångar från Oslo som är fullbokade. Min poäng var ju iaf att en proaktiv ombokning med största sannolikhet gör att de kommer hem senare och dessutom minskar chansen till kompensation om det blir förseningar.

• Gilla
Reactions: obs
Toppen