Senaste nytt

SAS intra-Europa i business class

Jag har sett business class menyn för München-Manchester-München. Det är en ganska ordinär "snack" som serveras på sträckan så jag tror faktiskt att Aeroflots tre rätters vinner. SQ har dessutom bara två val av mat på sträckan, Aeroflot har tre val av huvudrätt inom Europa.

Servicen och koordineringen ombord tycker jag Aeroflot sköter precis lika bra som SQ, men SQ vinner förstås på stolskomforten på B77W (även om Aeroflot faktiskt har riktiga business class stolar, inte bara blockerat mittsäte).

Jag har sett business class menyn för München-Manchester-München. Det är en ganska ordinär "snack" som serveras på sträckan så jag tror faktiskt att Aeroflots tre rätters vinner. SQ har dessutom bara två val av mat på sträckan, Aeroflot har tre val av huvudrätt inom Europa.

Servicen och koordineringen ombord tycker jag Aeroflot sköter precis lika bra som SQ, men SQ vinner förstås på stolskomforten på B77W (även om Aeroflot faktiskt har riktiga business class stolar, inte bara blockerat mittsäte).

Låt mig säga så här, om du hade möjligheten att flyga samma sträcka med Singapore Airlines B77W eller Aeroflot intra EU (vet inte vilka plan Aeroflot kör intra EU). Tiderna var i princip desamma och priset likaså. Vilket bolag skulle du välja? :)

Låt mig säga så här, om du hade möjligheten att flyga samma sträcka med Singapore Airlines B77W eller Aeroflot intra EU (vet inte vilka plan Aeroflot kör intra EU). Tiderna var i princip desamma och priset likaså. Vilket bolag skulle du välja? :)
SQ för komfort och SU för mat och dryck. SQs B77W slår förstås SUs A319/A320, konstigt annars. SU har å andra sidan riktigt bra mat och SQs C-class meny MUC-MAN-MUC var inte alls något speciellt, en enkel "refreshment" med allt på en bricka.

Det är inte ett självklart val, SUs intra-Europa stol är absolut bra nog för att överleva en flygning på två timmar till förmån för en bättre måltid, och ja, jag har flugit flera gånger med både SQ C och SU C.

Intressant :) på långflygningar väger ju naturligtvis komforten tyngst. Men jag förstår ditt resonemang på korta hopp.

Tror att för de flesta så går det emot att gå ombord på SU. Jag har själv inte "vågat" det ännu och mitt företag säger att vi inte ska åka med dom.

Intressant :) på långflygningar väger ju naturligtvis komforten tyngst. Men jag förstår ditt resonemang på korta hopp.
Som jag skrev tidigare, om man tittar på komfort, service, mat och dryck sammantaget tycker jag Aeroflot har den bästa business class produkten i Europa. Alla dessa fyra delar gör de bra och faktiskt bättre än de flesta. Jag har gjort några flygningar i SU C nu och känner att jag dessutom vågar tillägga att det är en konsekvent produkt, jag har aldrig varit missnöjd eller upplevt några stora variationer mellan flygningarna.

Tror att för de flesta så går det emot att gå ombord på SU. Jag har själv inte "vågat" det ännu och mitt företag säger att vi inte ska åka med dom.
Alla får bilda sig sin egen uppfattning, inte min roll att påverka. Frågan som alltid finns är hur det fungerar när det inte fungerar, dvs när något går snett. Det vet jag inte i detta fall.

Känns som att snubben fått det hela om bakfoten lite? GOT-CPH har överhuvudtaget ingen businesskabin, och economy extra är som namnet antyder just ekonomiklass med lite piff. Jag tror aldrig att jag suttit på någon intrascand-flygning med SAS där man har haft ett skynke mellan Y och M (har däremot hänt ett par gånger att Y också lagts framför skynket tillsammans med C på europeiska flygningar), och jag har väldigt svårt att tänka mig att något dylikt heller skulle finnas i produktbeskrivningen/rutinerna. Detta oavsett om muppen som beskrivs i bloggen hade C-klass på sin biljett eller inte.

Känns som att snubben fått det hela om bakfoten lite? GOT-CPH har överhuvudtaget ingen businesskabin, och economy extra är som namnet antyder just ekonomiklass med lite piff. Jag tror aldrig att jag suttit på någon intrascand-flygning med SAS där man har haft ett skynke mellan Y och M (har däremot hänt ett par gånger att Y också lagts framför skynket tillsammans med C på europeiska flygningar), och jag har väldigt svårt att tänka mig att något dylikt heller skulle finnas i produktbeskrivningen/rutinerna. Detta oavsett om muppen som beskrivs i bloggen hade C-klass på sin biljett eller inte.

Blogg diskutören har ju en viss poäng, som vi själva diskuterat.(att Sas inte sköter gardinen så bra på linjer med C heller..) Dock är ju GOT-CPH en usel jämförelse som inte har C (och med 30 min flygtid...har aldrig sett någon toakö.

Till saken kanske hör att denna passagerare köpt en svindyr business biljett mellan t.ex NRT-GOT och då förväntar man sig kanske inte att bli inklämd i ekonomi med lite piff på en av sträckorna!!

Till saken kanske hör att denna passagerare köpt en svindyr business biljett mellan t.ex NRT-GOT och då förväntar man sig kanske inte att bli inklämd i ekonomi med lite piff på en av sträckorna!!

Lite "piff" från senaste turen CPH-GOT.

Augusti 2012 108.jpg

Vad han än förväntar sig ändrar inte på det faktum att produktbeskrivningen är klar och tydlig gällande vilken service man får på anslutande sträckor med en viss bokningsklass på biljetten*. SAS har ingen C-kabin inrikes och inom Skandinavien (som om något bolag överhuvudtaget någonsin skulle få för sig att ha det på sträckan GOT-CPH), och en gaphals som inte fattat vilka villkor som gäller för biljetten hittar ingen sympati hos mig.

* I det här fallet genom en simpel bild som tydligt visar att det substantiva som skiljer mellan Y+ och C inom Skandinavien är loungeaccess och mera Eurobonuspoäng. Och jag gissar på att det inte var bristen på dessa två herren ifråga klagade på. Att kräva det man betalat för är inte mer än rätt. Så är dock inte fallet här.

Last edited:
Toppen