Senaste nytt

Ny direktbuss airside från terminal 4 till terminal 2 och 5 på Arlanda

Nu har jag tittat runt lite på relaterade trådar, men jag hittar ingen tydlig och enkel guide till följande scenario:

Du ska flyga inrikes från T4. Du vill besöka Gold-loungen och Pontus-loungen i T5 innan din flight.
* Vad behöver du för att komma in i T5? Pass? Boardingkort?
* Vad behöver du för att komma in i Gold-loungen? Utrikesbiljett?
* Hur tar du dig till lämpligen till T5? Måste du till T4 först?

Tacksam för svar!

Nu har jag tittat runt lite på relaterade trådar, men jag hittar ingen tydlig och enkel guide till följande scenario:

Du ska flyga inrikes från T4. Du vill besöka Gold-loungen och Pontus-loungen i T5 innan din flight.
1 Vad behöver du för att komma in i T5? Pass? Boardingkort?
2 Vad behöver du för att komma in i Gold-loungen? Utrikesbiljett?
3 Hur tar du dig till lämpligen till T5? Måste du till T4 först?
Så här har jag fattat det. Blir nog strax rättad om jag har fel.

1. Boardingkort. Ditt inrikes från T4 fungerar. Pass borde inte behövas då man kan flyga från T5 med exempelvis nationellt ID-kort. Skulle dock inte bli förvånad om någon efterfrågar pass.

2. Guldkort inom Star Aliance och ett aktuellt boardingkort. Ditt inrikes från T4 ska fungera.

3. Beror på varifrån du kommer ;) men du behöver ej gå till T4 först.

Så här har jag fattat det. Blir nog strax rättad om jag har fel.

1. Boardingkort. Ditt inrikes från T4 fungerar. Pass borde inte behövas då man kan flyga från T5 med exempelvis nationellt ID-kort. Skulle dock inte bli förvånad om någon efterfrågar pass.

2. Guldkort inom Star Aliance och ett aktuellt boardingkort. Ditt inrikes från T4 ska fungera.

3. Beror på varifrån du kommer ;) men du behöver ej gå till T4 först.

Så har jag också fattat det. Jag sätter ihop en task force (bestående av mig och sambon) som testar på fredag.

1 du behöver inte pass, ingen kommer fråga efter det. Ditt boarding pass från T4 räcker.

2 Guldkort från *A plus boarding pass från T4 räcker för att komma in i Guld loungen.

3 du kan gå direkt till T5

Precis.
1 busschauffören kollar aldrig boarding pass eller nada, det är bara att hoppa på
2 använd gärna e-gate så du slipper frågor från värdinnan typ "ditt flyg går från T4, varför vill du komma hit?" även om de aldrig heller nekat mig inträde
3 bussen går att ta från T2 eller T4 lika bra till T5, MEN MEN obs det går inte att åka buss från T5 till T4 (har försökt, gick inte pga tullregler)

När jag testade detta promenerade jag från Pontus-loungen, ned till bagagebanden, ut, upp för åkbandet som leder till Sky City, genom den centrala delen av Sky City och till T4 Fast Track. Det tar ju inte särskilt lång tid.

När jag testade detta promenerade jag från Pontus-loungen, ned till bagagebanden, ut, upp för åkbandet som leder till Sky City, genom den centrala delen av Sky City och till T4 Fast Track. Det tar ju inte särskilt lång tid.
Jag gjorde samma, tog straight under 10 minuter från Pontus till gate, var ingen kö i säkerhetskontrollen när jag testade.

Toppen