’Tvånget’ bestod av tillgänglighet och passandet av tider.
Min subjektiva bedömning är att man har slutat att ha kunden i fokus, man ses mer som ett ’nödvändigt ont (Hänvisar till exempel från mina förra inlägg).
Denna resan bara fortsatte det:
- Kommer på några dagar innan att Swiss har öppnat en ny First-lounge i ZRH och tänker spontant att det hade varit trevligt att testa den. Sagt o gjort. Ringer till Svenska Swiss-numret för att se om min C-biljett kan uppgraderas till F. Kommer efter lite surr fram till ett call-center på Fiji (!!). Snackar med en man som säger att deras datorer är nere och ber mig återkomma. Ringer en timme senare och får då vänta i ca 15 min men dom kan inte lösa detta årende, dom får mitt nummer och ber att få ringa upp senare. 24h senare ringer jag tillbaks då dom inte ringt tillbaks som lovat. Hamnar hos en annan man på Fiji som säger att det absolut inte finns några anteckningar om mitt ärende och kollar igen. Återkommer och säger att det går inte att lösa. Efter några frågor ger jag upp då jag aldrig får veta varför. Spårar upp det Schweiziska numret och hamnar på ett call-center i Tjeckien. Förklarar mitt ärende och efter en lååång väntan återkommer damen och säger att det ska kosta ca €7200 att uppgradera ena benet av resan. Jag frågor om detta verkligen stämmer då det låter alldeles för mycket. Hon ska kolla, tar mitt nummer och ska återkomma. Ingen återkommer. Där tappade dom mig som ’F-kund’.
- Några dagar senare ska jag iväg, planet är försenat redan i CPH. Jag har bara 60min att byta i ZRH så det börjar bli lite jobbigt. Då jag har dålig koll på ZRH och ska byta terminal, frågar jag personalen ombord innan vi ska landa om det blir problem när vi är nere på 40-45 min. En av dom bara svarar ’ibland hinner man, ibland inte’. Slut på den konversationen.
- Går ombord på ZRH-SIN. Ser (enligt ovan) hur personalen med stor möda och koncentration står och häller tillbaka slattarna i champagne-flaskan. Efter det att ’lampan släckts’ tar jag på öronpropparna, ögonbindel och filt, lägger sätet tillbaka och försöker sova då klockan är över midnatt. Blir raskt väckt en liten stund senare där dom säger att dom ska servera middag, varpå jag sarkastiskt svarar med att ’ser det ut som jag vill ha middag?’. Somnar om lätt irriterad.
- Är vaken då frukosten ska serveras och blir tillfrågad vad jag vill ha att dricka. Vill ha mousserande vin, men blir tillsagd att ’dom inte har någon öppnad flaska’. Svarar med ett leende att jag kan hjälpa till att öppna en. Svaret jag får är iatt vagnen bara rullar vidare, dvs inget kaffe, te, juice eller ens vatten erbjuds. Efter frukosten är uppäten kommer ett glas med mouserande vin med en smäll på mitt bord.
Alla bolag presterar ibland bra, ibland dåligt och oftast mittemellan, Swiss presterar konsekvent dåligt. Dom har tappat kundfokus. Vidare fakta är att om jag betalar över trettiotusen för en C-klass biljett förväntar jag mig ett bra kundbemötande, absolut inte så dåligt som dom i mina ögon konsekvent levererar.
Swiss verkar ha stora kostnadsproblem och vet inte hur man ska hantera dom, man försöker satsa sig ur dom med hårdvara (tex ny F-lounge) och outsourcing (Fiji), men det är inte där det brister utan det är återigen på kundbemötandet. Det är jag som kund som betalar deras löner, men man har missat det. Man glömmer mjukvaran.
Jag ska åka F-klass med LH tillbaks, där vet man åtminstone vad man får...