Senaste nytt

Rimlig kompensation för helt otroligt strul av SAS

Hej

Var med om en smått otroligt händelse med SAS förra veckan, skrev till deras customer care och berättade om händelsen och fick till svar att eftersom jag var en så viktig kund för dem hade de satt in x summa EB poäng. Är nyfiken på vad ni skulle anse är rimlig kompensation innan jag berättar vad jag fick.

Skulle flyga hem från GOT till ARN med SK162 16:15. Flighten ställs in och jag bokas om till SK164 avgång kl 17:45 men förseningar ledde till avgång 18:30. När jag ska boarda så lyser det rött och gate crew förklarar att jag redan är boardad i deras system. De kontaktar flight crew och frågar om någon sitter i mitt säte. Efter att boardingen är klar rapporterar flight crew att ja, givetvis sitter det en man i mitt säte och med mitt namn(!) (inte såå vanligt namn så misstänker att flight crew inte bemödade sig med att fråga karln utan bara tittade på sin ipad). Gate crew ser bara en person med mitt namn i systemet och ber flight crew kolla ID på mannen ombord. Medan vi väntar ber gate crew mig att bekräfta att jag har ett incheckat bagage vilket jag inte har, otroligt märkligt tycker dom eftersom det finns ett incheckat bagage på min bokning. Efter en stund frågar jag gate crew om deras begäran om ID koll på mannen ombord verkligen gick fram för jag ser att planet gjort en push back. Vips så har planet lyft med en för SAS okänd man ombord med ett incheckat bagage. Inte helt kosher ur ett säkerhetsperspektiv kanske?

För att försöka göra en lång historia kort... det tar såklart rätt lång tid för SAS att lista ut vad som hänt och till slut visar det sig att något gått fel i incheckningen och man har gett en annan person mitt boardingkort. Innan man listat ut detta kunde man inte boka mig på nästa flight eftersom jag i deras system redan landat på ARN. Jag missar alltså SK166 (som knappt har 50% beläggning) och blir till slut bokad på SK170 med avgång 20.10 men som också den är försenad. Jag spenderar alltså hela eftermiddagen och kvällen på Landvetter medan plan efter plan lyfter mot ARN.
 

Canadien

Medlem
Först av allt så ska du ju få ersättning i cash enligt EU 261/2004 för förseningen. Ovanpå det tycker jag en rimlig gest av några poäng kan vara på sin plats, säg 2,000p. Det enda SAS är skyldiga att göra är att följa EU-reglerna, vilket borde ge 250 Euro om jag minns rätt för en typ-1-flight. Allt utöver det är goodwill.

250 Euro kan du köpa 12,500 eurobonuspoäng för, så totalt då 14,500p med goodwill:en.
 

Jönsson

Medlem
Förseningsersättning såklart. Men jag skulle nog förvänta lite mer i goodwill. Motsvarande ett par bonusersor på sträckan. Det är ett så pass allvarligt ärende, med med bristande säkerhet och allt. En försening kan irritera men detta skulle göra mig rasande och utan tvekan påverka mitt val av flygbolag.

PS. Ditt namn är inte helt ovanligt. Finns en amerikansk kille med samma namn som har en egen tv-serie. ;)
 

ekf

Medlem
Inte för att jag tror att jag har rätt, men det borde ju vara ersättning för den ursprungliga förseningen och ersättning för involontary denied boarding... plus goodwill
 

Mimer

Medlem
En liknande händelse har hänt mig, skulle flyga till Los Angeles med BA från Stockholm via London. Allt går bra i Stockholm likaså i London men väl ombord på planet så sitter någon på min plats. BA har på något sätt checkat in två personer på samma säte.

Det vart kort sagt en stort hallå på personalen, de tog minst sagt allvarligt på situationen. Både jag och den andra passageraren fick igen visa pass igen och passagerarlistor gicks igenom, passagerare räknades och så vidare. Till sist togs dock beslutet att vi båda hörde hemma på fligthen och att vi båda skulle få följa med. Jag var dock den som i slutändan som "gynnades" då det blev ett byte av klass ombord vilket var en oväntad bonus, jag begärde aldrig en annan kompensation utan var nöjd som det var (kanske lite överraskad av situationen).

Hur som helst, mot slutet av resan ville BA ha mitt boardingkort och jag lovades en förklaring hur detta kunde ske. Så småningom kom den om än med anledningen "technical flaw".

Det är dock lite intressant hur detta kan ske med tanke på just säkerheten. Men visst inget system är väl "bulletproof".
 

TasselT

Medlem
En liknande händelse har hänt mig, skulle flyga till Los Angeles med BA från Stockholm via London. Allt går bra i Stockholm likaså i London men väl ombord på planet så sitter någon på min plats. BA har på något sätt checkat in två personer på samma säte.

Det vart kort sagt en stort hallå på personalen, de tog minst sagt allvarligt på situationen. Både jag och den andra passageraren fick igen visa pass igen och passagerarlistor gicks igenom, passagerare räknades och så vidare. Till sist togs dock beslutet att vi båda hörde hemma på fligthen och att vi båda skulle få följa med. Jag var dock den som i slutändan som "gynnades" då det blev ett byte av klass ombord vilket var en oväntad bonus, jag begärde aldrig en annan kompensation utan var nöjd som det var (kanske lite överraskad av situationen).

Hur som helst, mot slutet av resan ville BA ha mitt boardingkort och jag lovades en förklaring hur detta kunde ske. Så småningom kom den om än med anledningen "technical flaw".

Det är dock lite intressant hur detta kan ske med tanke på just säkerheten. Men visst inget system är väl "bulletproof".
En liknande sak har hänt mig på SAS, men det är säkert 15 år sedan.
Jag hade valt 3F som vanligt och på lappen som printades ut vid boarding stod också 3F.
En stund efter att jag satt mig kom på 3F en kille och påstod att jag satt på hans plats varvid jag visade upp min lapp med "3F" varvid han visade sin lapp där det också stod "3F".
Något förvånade jämförde vi våra lappar och bortsett från våra namn var dom i princip identiska: Samma flight, samma datum, samma plats.
Vi visade upp våra lappar för pursern ombord (dansk) som tittade på dom en kort stund innan han snabbt löste problemet med att den andre killen fick sätta sig var han ville. "Computer error" var hans enda kommentar och planet var ju ändå inte fullt...

/ TT
 

Pho

Medlem
Jag var dock den som i slutändan som "gynnades" då det blev ett byte av klass ombord vilket var en oväntad bonus, jag begärde aldrig en annan kompensation utan var nöjd som det var (kanske lite överraskad av situationen).

Tycker du att det fanns något som du borde fått kompensation för?
 
Toppen