American Express Guld

Hejsan

Har i tanken att skaffa mig ett American express guld kort och tänkte höra vad ni på forumet har för erfarenhet av just detta kort och om ni anser det vara bra samt om ni märkt några nackdelar med detta?

Tänkte också höra när jag flyger åker jag till 90% med emirates till Thailand framförallt, och tänkte höra om ni vet något kreditkort som kan passa bra till just emirates. American express i utlandet har ju tillexempel samarbete med emirates där man kan föra över bonus poäng från American express till emirates skywards poäng.

Med vänliga hälsningar

Mattias

Ska du dra riktigt stor nytta av ett kreditkort så behöver du lägga om till t.ex. Thai eller Singapore Airlines som är med i Star Alliance. Då kan du skaffa ett Sas-brandat Amex och få bra med poäng per spenderad krona. Att växla Membership rewardspoäng till flygresor blir sällan en bra kurs.

I vilken cabin flyger du oftast Emirates?

Lauda 777 skrev:Ska du dra riktigt stor nytta av ett kreditkort så behöver du lägga om till t.ex. Thai eller Singapore Airlines som är med i Star Alliance. Då kan du skaffa ett Sas-brandat Amex och få bra med poäng per spenderad krona. Att växla Membership rewardspoäng till flygresor blir sällan en bra kurs.I vilken cabin flyger du oftast Emirates?Klicka för att utvidga...
Flyger oftast business klass med emirates. Har redan rätt mycket poäng där så vill helst inte byta flygbolag och är även väldigt nöjd med dem.

Frågan är vad du vill få ut av dina poäng som du kommer att tjäna med kortet?

Det kan vara så att ett Platinum kan vara lönsamt också om du hyr bil ofta och behöver lite hotell-status samt ofta passerar Arlanda och ser ett värde i att ta något att äta och dricka gratis på Pontus in the Air (Amex lounge).

Det kan även vara så att Lufthansas kort är ett bra alternativ om du har hög spend på kortet. Just nu får du 25k i signupbonus om du skaffar det kortet och spenderar 40k innan sista augusti. Kortet kostar 99 kronor i månaden och man får 25p/100kr för allt man spenderar. Detta kan vid hög spend ge möjlighet att flyga lite Lufthansa eller Singapore Airlines i First.

Om du kommer att skaffa ett amex, glöm inte att se till att bli värvad av en vän så får du en bättre signup bonus samt att din vän får motsvarande bonus. Om du inte känner någon som har ett Amex så finns det nog många på forumet som ställer upp och värvar, finns en specifik tråd om detta i Kreditkortsdelen av forumet.

Mattias Janström skrev:HejsanHar i tanken att skaffa mig ett American express guld kort och tänkte höra vad ni på forumet har för erfarenhet av just detta kort och om ni anser det vara bra samt om ni märkt några nackdelar med detta?Tänkte också höra när jag flyger åker jag till 90% med emirates till Thailand framförallt, och tänkte höra om ni vet något kreditkort som kan passa bra till just emirates. American express i utlandet har ju tillexempel samarbete med emirates där man kan föra över bonus poäng från American express till emirates skywards poäng.Med vänliga hälsningarMattiasKlicka för att utvidga...

Kört Guld i många år nu, och har inget att anmärka på.

Försäkringsdelen när något hänt har fungerat bra den också.

Ev. hoppar jag på Platinum 3 månader free of charges, så får jag se om jag har någon som helst nytta av extra förmånerna.

palmen skrev:Frågan är vad du vill få ut av dina poäng som du kommer att tjäna med kortet?Det kan vara så att ett Platinum kan vara lönsamt också om du hyr bil ofta och behöver lite hotell-status samt ofta passerar Arlanda och ser ett värde i att ta något att äta och dricka gratis på Pontus in the Air (Amex lounge).Det kan även vara så att Lufthansas kort är ett bra alternativ om du har hög spend på kortet. Just nu får du 25k i signupbonus om du skaffar det kortet och spenderar 40k innan sista augusti. Kortet kostar 99 kronor i månaden och man får 25p/100kr för allt man spenderar. Detta kan vid hög spend ge möjlighet att flyga lite Lufthansa eller Singapore Airlines i First.Om du kommer att skaffa ett amex, glöm inte att se till att bli värvad av en vän så får du en bättre signup bonus samt att din vän får motsvarande bonus. Om du inte känner någon som har ett Amex så finns det nog många på forumet som ställer upp och värvar, finns en specifik tråd om detta i Kreditkortsdelen av forumet.Klicka för att utvidga...
Jag flyger främst ifrån Köpenhamn, hyr aldrig bil utomlands och hotell bokar jag oftast för en dag bara då min flickvän har lägenhet i Bangkok. Hur är annars American express utomlands ? Fungerar det bra inte höga avgifter osv ?

Amex fungerar väldigt bra i USA, har inte blivit nekad på något ställe ännu som tar kort.

Tror valutapåslaget är på strax under 2% som är likvärdigt med andra kort (en del har lägre valutapåslag men istället en sämre växlingskurs).

För "finare" restauranger, hotell, resor mm så fungerar Amex bra på de flesta ställen. Hur väl det i övrigt fungerar i Thailand har jag ingen aning om.

palmen skrev:Amex fungerar väldigt bra i USA, har inte blivit nekad på något ställe ännu som tar kort.Tror valutapåslaget är på strax under 2% som är likvärdigt med andra kort (en del har lägre valutapåslag men istället en sämre växlingskurs).För "finare" restauranger, hotell, resor mm så fungerar Amex bra på de flesta ställen. Hur väl det i övrigt fungerar i Thailand har jag ingen aning om.Klicka för att utvidga...
Okej, vad answer ni om amex rewardshop ? Är den bra krävs det extremt mycket shopping för att få tbx något i bonus tex.

Samt om jag bokar flyg på emirates hemsida gäller även då amex reseförsäkring eller det är endast om man bokar på deras egna resesida?

palmen skrev:Amex fungerar väldigt bra i USA, har inte blivit nekad på något ställe ännu som tar kort.Tror valutapåslaget är på strax under 2% som är likvärdigt med andra kort (en del har lägre valutapåslag men istället en sämre växlingskurs).För "finare" restauranger, hotell, resor mm så fungerar Amex bra på de flesta ställen. Hur väl det i övrigt fungerar i Thailand har jag ingen aning om.Klicka för att utvidga...
När jag läser på americanexpress vilkor står det följande

American Express på resan

Avgiften för kontantuttag är 4% av uttagsbeloppet för Gold Card (dock lägst 25 kr). Vid betalningar utomlands i annan valuta debiteras 2% i valutaväxlingsavgift.
Låter inte 4% väldigt högt jämfört med andra ?

Mattias Janström skrev:När jag läser på americanexpress vilkor står det följandeAmerican Express på resanAvgiften för kontantuttag är 4% av uttagsbeloppet för Gold Card (dock lägst 25 kr). Vid betalningar utomlands i annan valuta debiteras 2% i valutaväxlingsavgift.Låter inte 4% väldigt högt jämfört med andra ?Klicka för att utvidga...
Amex är inte ett kort man ska ta ut pengar på förutom i extrema nödfall, det bör du ha ett bankkort till eller liknande.

Tar man ut pengar med sitt Amex så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare på vad man sysslar med. Det här är ett betal-/kreditkort inte ett ”kontantkort”. Vilket också avgiftsstrukturen återspeglar.

Berglund skrev:Tar man ut pengar med sitt Amex så tycker jag att man ska ta sig en rejäl funderare på vad man sysslar med. Det här är ett betal-/kreditkort inte ett ”kontantkort”. Vilket också avgiftsstrukturen återspeglar.Klicka för att utvidga...
Ah okej förstår, men hur är det med att betala med det i utlandet då? På tex restauranger nattklubbar butiker osv?

Mattias Janström skrev:Är framförallt Thailand det gäller vart i Thailand är lite olika men oftast Bangkok PhuketKlicka för att utvidga...
det är aldrig bra att bara ha ett kort. Amex fungerar bra på alla lite bättre hotell och restauranger men käkar du på nån lokal krog kan du tvingas till cash eller MC/Visa.

Man bör alltid ha minst ett MC/Visa som backup när man har Amex.

Det jag gillar med Amex Guld är den breda reseförsäkringen. Speciellt om man reser utanför Europa.

När det gäller poängen så tycker jag inte att de räcker till mycket.

Canadien skrev:det är aldrig bra att bara ha ett kort. Amex fungerar bra på alla lite bättre hotell och restauranger men käkar du på nån lokal krog kan du tvingas till cash eller MC/Visa.Man bör alltid ha minst ett MC/Visa som backup när man har Amex.Klicka för att utvidga...
Ah jag har ju ett vanligt Swedbank kort också som jag isåfall skulle använda. Men att tex boka flyg på emirates med sitt American express är det bra eller ?

Back