Senaste nytt

Söker: Köpenhamn/Stockholm till Las Vegas i maj 2018

jisis

Medlem
Ska eventuellt åka till Vegas för en konferens 8-10 maj. Kan lägga till någon dag innan och efter beroende på hur det ser ut. Har över 200k EB poäng men är lite osäker om det ska nyttjas eller om jag ska passa på att försöka samla en massa poäng istället när jag åker själv. Jag har även en Amex 2-4-1. Jag är idag EBS.

Jag har aldrig åkt First så det skulle också kunna vara ett alternativ.

Jag har letat lite via ITA Matrix men vill höra lite om det finns några bra tips.
Om vi delar upp det i MR och bonusresa.

MR: Tips på hur jag kunde samla så mycket poäng som möjligt på en sån här resa

Poäng: Vilka vettiga alternativ finns på layovers i F eller C?

• Varifrån vill du börja din resa? Bor närmast Ronneby vilket gör att jag kan nå Stockholm ganska lätt. Annars är det Köpenhamn.
  • Var är din destination? Las Vegas
  • När vill/behöver du resa ut? 5-7 maj
  • När vill/behöver du komma hem? Kväll 10 eller 11 maj
  • Hur länge vill du vara borta? 4-6 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? Se ovan
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person) 12000kr eller poäng
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Eventuellt

Jag har aldrig åkt First så det skulle också kunna vara ett alternativ.
Poäng: Vilka vettiga alternativ finns på layovers i F eller C?
I first så har du egentligen två alternativ: United (som inte är något att hänga i granen) och Lufthansa (som bara kan bokas 14 dagar innan).
Om du ska boka som poäng så kan du göra uppehåll under resan på maximalt 24 timmar, dvs layover. (Det brukar råda viss förvirring kring detta, så vill vara tydlig). Om du ska boka som bonusresa så kan du i normalfallet ha 4 leg åt varje håll, så om du utgår från Stockholm eller Köpenhamn så kan du ju i princip ha en layover nästan varsomhelst i antingen Europa eller USA.

Ska du köpa en resa så brukar det bli betydligt billigare om du stannar natten mellan lördag och söndag. Antar att om det är fråga om en betald biljett att du avser ekonomi/premium ekonomi med tanke på budgeten?

Något som håller sig inom budget och som ger en hyfsat slabba poäng till Eurobonus är exempelvis nedanstående. Då kan du också lägga bud på uppgradering till business på SAS-flygen (och tjäna poäng för business om du blir uppgraderad)
Namnlöst.jpeg

Ska du köpa en resa så brukar det bli betydligt billigare om du stannar natten mellan lördag och söndag. Antar att om det är fråga om en betald biljett att du avser ekonomi/premium ekonomi med tanke på budgeten?[/QUOTE skrev:
Ok, det blir nog lite för många dagar från lördag men jag ska kolla på det.
Jag tänkte nog mest premium ekonomi och sen kanske uppgradera. Men om det blir så pass högre poängintjäning så kan en biljett i business kanske bara aktuellt. Men över 20k kr är mycket pengar bara för poäng.

Ska vi på samma konferens på Venetian?

Jag valde att boka tur och retur till Los Angeles och löser transport till och från Vegas på egen hand. Mycket billigare att flyga till LA än Vegas. Köpa tur och retur LAX-LAS kostar typ 1000-1500 kronor. Jag valde Virgin First för 136$ på LAX-LAS och kommer köra bil åt andra hållet.

Bra alternativ!
Hittar inte vart jag kan se hur många poäng man får för liknande resa. Är det bara att gå på tabellerna?
Poängtabeller | SAS
Klicka på "Tjäna poäng med SAS"
Undantaget är code share-flygningar som i exemplet ovan. Där tjänar man poäng för det bolag som faktiskt flyger, och det är alltid lite vanskligt att veta hur bokningsklassen mappas över från SAS till United. Gissningsvis får du 100 % av flugna miles, avrundat uppåt till närmaste 100-tal.
EuroBonus-partner – United Airlines | SAS

Rutten går att optimera ytterligare för poängintjäning för några hundra kronor mer, tex genom att flyga till Köpenhamn med byte till Stockholm osv.

Exemplet ovan borde ge 4000 + 2300 + 1600 + 5000 = 12 900 poäng. Ytterligare 1500 poäng om du flyger via exempelvis Köpenhamn eller Oslo på ut- och hemvägen.

Ska vi på samma konferens på Venetian?

Jag valde att boka tur och retur till Los Angeles och löser transport till och från Vegas på egen hand. Mycket billigare att flyga till LA än Vegas. Köpa tur och retur LAX-LAS kostar typ 1000-1500 kronor. Jag valde Virgin First för 136$ på LAX-LAS och kommer köra bil åt andra hållet.

Nej, det tror jag inte. Mandalay Bay har jag för mig jag ska till :)

Kollade lite på både LA och San Francisco. Tyckte inte det skiljde så mycket i pengar men får kika igen.

Nej, det tror jag inte. Mandalay Bay har jag för mig jag ska till :)

Kollade lite på både LA och San Francisco. Tyckte inte det skiljde så mycket i pengar men får kika igen.
För min del kostade det 4500 kronor med SAS direkt till LA, skulle jag åka till Las Vegas antingen via LAX med SAS eller via LHR med British Airways låg priserna på 8-9000 kronor för vettiga flygtider (dvs inte 15h stopp och övernattning i London mm).
OK, då lär det inte vara samma konferens även om min varit på Mandalay Bay 2 senaste åren som den varit i Vegas. Ett tips är att bo i pyramiden (Luxor), det är typ lika långt att gå från den till convention center som att gå från Mandalay bay till convention center, man sparar bara någon minut på att bo på Mandalay Bay och det brukar vara ungefär det dubbla priset.

För min del kostade det 4500 kronor med SAS direkt till LA, skulle jag åka till Las Vegas antingen via LAX med SAS eller via LHR med British Airways låg priserna på 8-9000 kronor för vettiga flygtider (dvs inte 15h stopp och övernattning i London mm).
OK, då lär det inte vara samma konferens även om min varit på Mandalay Bay 2 senaste åren som den varit i Vegas. Ett tips är att bo i pyramiden (Luxor), det är typ lika långt att gå från den till convention center som att gå från Mandalay bay till convention center, man sparar bara någon minut på att bo på Mandalay Bay och det brukar vara ungefär det dubbla priset.

Coolt, tack för tipset.

På sas.se hittar jag för 5000kr i GO och 9000kr i Plus. ARN-LAX.
Motsvarande ARN-LAS är 7400kr och 14000.

Många olika kombinationer blir det att kolla. ARN blir ett extra flyg för mig också.

Toppen