Senaste nytt

Ersättning vid sjukdom på resa med poäng

Najk

Medlem
Hej!

Jag var i USA förra veckan med familjen och var sjuk ett par dagar. Tyvärr uppsökte jag inte läkaren första dagen, men har ett läkarintyg och det var 3 dagar som jag skulle vila enligt intyget.

Jag var i kontakt med försäkringsbolag (hemförsäkring) och enligt dem var jag berättigad till ersättning för reseavbrott, den del av resan som jag var sjuk.

Jag frågade handläggaren hur det blir då större delen av resan är betald med poäng, hur de ersätter det? Handläggaren var med på att det bör vara samma sak då ersättningen är till för att kompensera för att resan ej har kunnat utnyttjas och poängen gått förlorade istället för pengar. Däremot är ju frågan hur man värderar poäng?

Är det någon som har någon erfarenhet kring detta? Tänkte att det kanske är lättare om jag bif ett förslag än att de ska klura ut själva?

Det jag betalat med poäng är
Flygbiljetter 11592kr + 220 000 Eurobonuspoäng inkl 2st 2-4-1
Hotell Köpenhamn 20 000 Choicepoäng
Hotell Miami 50 000 Hiltonpoäng
Hotell Orlando 250 000 Hiltonpoäng

//Najk

• Gilla
Reactions: Gus
Jag frågade handläggaren hur det blir då större delen av resan är betald med poäng, hur de ersätter det? Handläggaren var med på att det bör vara samma sak då ersättningen är till för att kompensera för att resan ej har kunnat utnyttjas och poängen gått förlorade istället för pengar. Däremot är ju frågan hur man värderar poäng?

Är det någon som har någon erfarenhet kring detta? Tänkte att det kanske är lättare om jag bif ett förslag än att de ska klura ut själva?
@Mikeswede och @Golfkillen har erfarenhet. Läs mer om detta i en annan tråd.

Får man ersättning för poäng från försäkringsbolaget vid avbeställning av bonusresan? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag hade möjligtvis redovisat poängkostnaden såsom du gjort men också bifogat en kostnadsberäkning för vad en ny, motsvarande resa skulle kosta att boka i reda pengar. DVS de ersätter dig helt enkelt för kostnaden av en ny, motsvarande resa som bokas och betalas som vanligt.

Hej!

Jag var i USA förra veckan med familjen och var sjuk ett par dagar. Tyvärr uppsökte jag inte läkaren första dagen, men har ett läkarintyg och det var 3 dagar som jag skulle vila enligt intyget.

Jag var i kontakt med försäkringsbolag (hemförsäkring) och enligt dem var jag berättigad till ersättning för reseavbrott, den del av resan som jag var sjuk.

Det jag betalat med poäng är
Flygbiljetter 11592kr + 220 000 Eurobonuspoäng inkl 2st 2-4-1
Hotell Köpenhamn 20 000 Choicepoäng
Hotell Miami 50 000 Hiltonpoäng
Hotell Orlando 250 000 Hiltonpoäng

//Najk
Väldigt intressant! Håll oss uppdaterade! :)

@Najk tack för du påminde mig, jag hade ett tag för vana att ta skärmskott på "motsvarande cashbokning" på mina rutter ska börja med det igen.
Hoppas det löser sig för dig

Jag har skickat in underlag och redovisat vad jag betalat i pengar och poäng.
Sedan har jag kompletterat kalkylen med vad det kostar att köpa poängen där det applicerbart men även att boka en ny motsvarande resa om 3 månader.

Återkommer med svar :)

Oj, fick svar på 35 min!
Jag är väldigt nöjd med det måste jag säga. Hade inte tänkt ansöka om någon ersättning, men med facit i hand så blev det en generös ersättning. De ersatte 1000kr/person (vi är 4 i familjen) från den dagen då jag hade läkarintyg till den dagen jag kom hem dvs 4 dagar.

Hej Najk,

Jag har tittat i våra instruktioner i skadehandboken gällande hur bonuspoäng värderas och där står det: ”Om resan bekostats med bonuspoäng så värderas resan till vad motsvarande resa kostat utan bonuspoäng”.

Det innebär att ni kommer att få ersättning med maxbeloppet som är 1 000 kr/försäkrad och dag.

16 000 kr kommer att utbetalas inom några dagar till ditt bankkonto.

MVH
xxx
Skadereglerare

@jumbooze @Gus

Motsvarande kostnad.. Innefattar det alltså i princip en flexibel first eller business biljett om det är det man betalt med poäng? Det blir onekligen snabbt mycket pengar.. Men eb biljetter är ju fritt av och ombokninga..

Motsvarande kostnad.. Innefattar det alltså i princip en flexibel first eller business biljett om det är det man betalt med poäng? Det blir onekligen snabbt mycket pengar.. Men eb biljetter är ju fritt av och ombokninga..

Därav maxersättning på 1000kr/pers och dag.
Men att jag även fick ersättning för fru och barn som hade det bra vid poolen när jag tyckte synd om mig själv var oväntat.

Toppen