Ja, hade gärna åkt SAS men då inte USA eller Kina är på min reskarta med jobb utan endast sydostasien och mellanöstern så är det svårt. Taipei gick dock att lösa någorlunda med SAS till PVG men sen china airlines vidare. Detta blev också dyrt, även i eco.
Möjligheter till upgrade med poäng (fixed cost) samt intjäning av miles är betydligt bättre på qatar.
Kan i princip göra upgrade på var 3:e longhaul för miles intjänade i eco travel medan på SAS det tar ca 5 legs.
Sedan då jag ofta får ta star alliance för SAS är för dyrt eller för dåliga connections så tappar man 25% guldbonus och dessutom på partners går bara Y,B uppgradera vilka är dyra också.
Så just nu är jag lite av en snyltare hos SAS EBD flögs till 90% in på partners.
Detta år har jag i princip bara flugit shorthaul med Star, vilke gör att jagär mil ifrån nytt EBD.
Det qatar gör bra (som
@pep påpekat) är att seatblock är inga problem, görs alltid om inte fullt plan. Även i emergency exit row.
Man får välja mat innan servering börjar, alltid recognition oavsett klass, ofta en drink direkt efter take-off innan officiell servering börjar etc.
I luften slår de (i eco och biz) de flesta på fingrarna. På marken suger de.
SAS är helt klart lika bra skulle jag säga i luften på business, men långt efter i eco.
Så gällande upgrade som EBD, jag har tyvärr inte haft en enda SAS longhaul under mina 11mån som EBD....