Senaste nytt

Amex vägrar leverera ett ersättningskort inom rimlig tid vid stöld

Själv har jag blivit av med ett MasterCard på resa, de kunde bara leverera till folkbokföringsadressen och det tog minst en vecka (Var ett par år sedan så minns inte det exakta antalet dagar). Hjälpte ju sådär mycket att få hem ett kort när man är ute och reser. Så det finns alltid de som är sämre! :)
VISA och MasterCard är ofta inte direkt avtalspartner utan någon bank eller finansinstitut som utfärdar VISA / MasterCard kort med deras namn.
Därför det är inte så konstigt att man inte kan få ersättningskortet utomlands och de skickar endast till folkbokföringsadress.
Annars hade massor av bedragare t ex i Nigeria eller Malaysia begärt ersättningskort lokalt. ;)

VISA och MasterCard är ofta inte direkt avtalspartner utan någon bank eller finansinstitut som utfärdar VISA / MasterCard kort med deras namn.
Därför det är inte så konstigt att man inte kan få ersättningskortet utomlands och de skickar endast till folkbokföringsadress.
Annars hade massor av bedragare t ex i Nigeria eller Malaysia begärt ersättningskort lokalt. ;)

Det borde gå att komma runt med bank-id eller liknande.

Det borde gå att komma runt med bank-id eller liknande.
Ja, jag tycker det också. Det är 2018, borde inte vara rocket science för dem att lista ut att jag faktiskt är jag (Även om det var 2016 när jag blev av med kortet).
Ersättningskortet av affiliated VISA / MasterCard kort kan skickas från den banken / det finansinstitutet i Sverige så det lär ta en eller ett par veckor innan man får kortet utomlands beroende på var man befinner sig.
Om man råkar att stanna i samma ort flera veckor (t ex semester), kan det vara bra men om man förflyttar sig jämnt och man inte vet när kortet kommer, blir det svårt att ta emot kortet utomlands.

Om det är American Express eget kort (inte affiliated), har jag hört att man kan vända sig till lokalt Amex kontor för att få ersättningskort på plats.

Ersättningskortet av affiliated VISA / MasterCard kort kan skickas från den banken / det finansinstitutet i Sverige så det lär ta en eller ett par veckor innan man får kortet utomlands beroende på var man befinner sig.
Om man råkar att stanna i samma ort flera veckor (t ex semester), kan det vara bra men om man förflyttar sig jämnt och man inte vet när kortet kommer, blir det svårt att ta emot kortet utomlands.

Om det är American Express eget kort (inte affiliated), har jag hört att man kan vända sig till lokalt Amex kontor för att få ersättningskort på plats.

Fedex/UPS/Whatever kan ju buda saker var som helst på en eller ett par dagar så tycker nog inte att det bör vara en så stor utmaning för en större svensk bank att ordna fram en säker leverans. Vet inte hur lång tid det tar att prägla ett kort dock.

Vet inte hur lång tid det tar att prägla ett kort dock.
Det är det som tar längst tid tror jag.
När jag beställde ersättningskort (för SAS MasterCard) i Sverige tog det en vecka.

Fedex/UPS/Whatever kan ju buda saker var som helst på en eller ett par dagar
Det beror helt enkelt på var man befinner sig.
Det går inte att leverera saker inom ett par dagar från Sverige på många platser i världen.

Toppen