Senaste nytt

First first reseoptimering

Firetee

Medlem
Hej,

Jag har tänkt mig köra en "first first" till hösten/julen, och har egentligen inga speciella krav öht. Har kollat en del på awards.nu (tidigare, nu blir det uniteds sida). Har kollat på lite olika resor med SIN, CGT, BKK, HGK, HND, NRT, KUL via FRA. Blir dock inte riktigt klok på det, hur kan man resa mellan dessa utan att det räknas som backtracking? Vilka städer/flyg är bäst?

Nån som har tips på flyg eller optimerad sökmetod? Med uniteds sida eller annan sida.

Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
Var är din destination? spelar ingen roll, förslagsvis Asien
När vill/behöver du resa ut? höst-vinter (inget speciellt datum, extremt öppen)
När vill/behöver du komma hem? spelar ingen roll
Hur länge vill du vara borta? spelar ingen roll
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
I vilken kabinklass? First class så långt det går
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
Vad är din budget? (per person) tillräcklig
Vad är det viktigaste för dig? First class och gärna fct
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Frankfurt för fct

Tack :)

Jag skulle rekommendera en open jaw resa:
Köpenhamn->Zurich, SAS eller Swiss
Zurich->Frankfurt, Swiss eller Lufthansa
Frankfurt->Tokyo, Lufthansa förstaklass (viktigt! Samma dag som ovanstående flight)
Tokyo->Singapore, ANA förstaklass
Stanna några dagar i Singapore
Singapore->Jakarta, Singapore Airlines förstaklass
Jakarta->Bangkok, Thai
Bangkok->Seoul, Thai förstaklass
Seoul->Frankfurt, Asiana förstaklass
Separat biljett: Frankfurt->Köpenhamn

Har i övrigt inte så mycket tips, det gäller bara att söka (United och ANA Tool funkade för mig) och hitta rätt datum. Tänk på att Lufthansa inte släpper förstaklassawards till Eurobonus förrän 14 dagar innan avresa. Så fram tills 14 dagar innan avgång för du nöja dig med att ha businessclass mellan Frankfurt och Tokyo i din bokning, men sedan gäller det att hålla koll på om de släpper awards i förstaklass och i så fall slänga sig på telefonen och ringa och ändra bokningen.

Last edited:
Frankfurt->Tokyo, Lufthansa förstaklass (viktigt! Samma dag som ovanstående flight)
Jakarta->Bangkok, Thai

Har i övrigt inte så mycket tips, det gäller bara att söka (United och ANA Tool funkade för mig) och hitta rätt datum. Tänk på att Lufthansa inte släpper förstaklassawards till Eurobonus förrän 14 dagar innan avresa. Så fram tills 14 dagar innan avgång för du nöja dig med att ha businessclass mellan Frankfurt och Tokyo i din bokning, men sedan gäller det att hålla koll på om de släpper awards i förstaklass och i så fall slänga sig på telefonen och ringa och ändra bokningen.
ANA flyger inte längre 777 med F till Singapore utan endast 787 utan.

Jakarta->Bangkok, Thai

Tack så mycket, Swiss kan man inte flyga med award tror jag? Varför åka via Zurich?

Tack så mycket, Swiss kan man inte flyga med award tror jag? Varför åka via Zurich?
jo business går.
Flyger du swiss samma dag som LH first så har du även access i First class lounge i Zurich även om din first flight är från Frankfurt.
Så i förslaget kan du då testa både Swiss första klass lounge och sedan LH¨s första klass terminal/lounge i Frankfurt också

ANA flyger inte längre 777 med F till Singapore utan endast 787 utan.
Dina reser brukar ju vara riktigt optimerade :p Skulle du rekommendera något i stil med det du bokade senast, typ:
dag 1 ARN - FRA LH805 C 18.40-20.45
dag 2 FRA - HND ANA204 F 11.30-06.55
dag 4 HND - BKK TG661 F 0.20 - 05.25
dag 4 BKK - HKT TG926 C 09.35-10.55
Paus
dag 1 HKT - HND TG 660 F 14.50-22.30
dag 2 HND - FRA ANA223 F 11.20- 15.40
dag 2 FRA - ARN SK638 Y 17.30-19.35
Hur lätt är det att få det att klaffa? Tycker inte det är så lätt men kanske letar för dåligt :)

Toppen