Senaste nytt

Tre dagar med hyrbil San Francisco -> Los Angeles. Tips på "avstickare"?

fcx

Medlem
Jag råkade boka en hyrbil på Avis-kampanjen, men behöver tips på hur man bäst ska utnyttja den...

Grundförutsättningen är att det är en envägshyra i maj. Bilen hämtas lördag 13:00 i San Francisco och återlämnas tisdag 13:00 i Los Angeles. Jag har några dagar innan dess i San Francisco och efter hyran några dagar i Los Angeles, så det finns ingen som helst anledning att tillbringa tid i de städerna när jag har hyrbil.

Jag räknar med att ta tre hotellnätter på olika ställen längs vägen. Jag åker ensam, så vill nog köra max 50 mil per dag.

Vart ska jag åka, och hur ska jag köra? Alla tips är välkomna.

Jag skulle börja med att köra mot Napa/Sonoma County och ta en natt där och kanske något besök på vingårdar.

Dagen efter kör du ner mot Santa Cruz/Capitola och Monterey/Carmel. Monterey är en personlig favorit för egen del, inte bara pga öl det är en trevlig stad också. Här ifrån kan man göra turer ut i bukten för att se valar, späckhuggare och annat om det är säsong.

Om HWY1 är öppet då skulle jag välja det alternativet och köra söderut. Jag åkte sträckan ner mot Paso Robles då vi svängde av och åkte norrut igen. Har med andra ord ingen erfarenhet efter detta var du ska bo eller stanna. Kanske köra ner till Solvang och bo där en natt innan du tar dig vidare dagen efter till LA för att lämna hyrbilen.

Här finns det oändligt många förslag. Har kört i det nämnda området åtskilliga gånger i alla möjliga riktningar och det är personliga åsikter som styr...

Är du benägen att köra lite bil föreslår jag följande:
1. Kör från SFO till Reno, NV. Kör motsotsols runt Lake Tahoe på väg dit.
2. Kör från Reno till Las Vegas. Här finns det MYCKET av ingenting. Njutbart! Lägg till Dantes Peak, Death Valley, i navigatorn.
3. Kör från LV till Los Angeles. Bo kanske på Queen Mary, Long Beach.

Vips. Ungefär 150 mil.

Sonoma/Napa och lite vingårdar, kanske Moet’s Chandon, de har byggt ett litet slott på en kulle där man kan prova mousserande av hyfsad kvalitet.
Eller så åker du ned via Monterey, San Luis Obispo och Hearst castle.

• Gilla
Reactions: fcx
Körde själv via Monterey & Solvang, en reflektion, om du kör själv så är HWY 1 fin men den är rätt lång ( i slutet tyckte jag att det var lååångt att köra )...
Solvang är en turist trap men det finns lite vinprovning

Körde själv via Monterey & Solvang, en reflektion, om du kör själv så är HWY 1 fin men den är rätt lång ( i slutet tyckte jag att det var lååångt att köra )...
Solvang är en turist trap men det finns lite vinprovning
Nä, åk hellre till Santa Ynez.

Jag skulle börja med att köra mot Napa/Sonoma County och ta en natt där och kanske något besök på vingårdar.

Dagen efter kör du ner mot Santa Cruz/Capitola och Monterey/Carmel. Monterey är en personlig favorit för egen del, inte bara pga öl det är en trevlig stad också. Här ifrån kan man göra turer ut i bukten för att se valar, späckhuggare och annat om det är säsong.

Håller med om Monterey, akvariet är ett utav mina favvo-ställen (ritat av en bekant så jag är nog delvis partisk!). Det är några år sedan jag var där senast men du hittar info här:

Monterey Bay Aquarium – Official Site

Om Highway 1 är öppen så är det ingen tvekan, kör den från San Fransisco till Ventura som är en av världens finaste vägar att köra. Sträckan Ventura – Los Angeles är inte fullt lika spännande, där kan du lika gärna välja 101:an. Den tar tid att köra dock, tar du hela sträckan så räkna med 12-14 timmar, fundera på en övernattning någonstans om du kör själv.

Några roliga stopp på vägen… Akvariet i Monterrey är redan nämnt, men det är jättebra. Carmel kan vara roligt att stanna bara för att Clint Eastwood en gång var borgmästare där. Den gamla hippieområdet Big Sur har fantastisk natur och utsikter. Du kan också ta ett kort stopp och titta till sjöelefanterna nära San Simeon. Även Hearst Castle precis utanför San Simeon kan vara intressant, excentrisk mångmiljonär får för sig att bygga eget slott genom att köpa delar av slott från Europa.

Längre söderut… En avstickare till Solvang kan kanske locka men jag tycker ärligt att staden är ganska ointressant, är nog mer intressant för amerikaner än européer. Törs du dricka lite alkohol och köra så besök antingen en eller flera vingårdar i Santa Ynez dalen, Koehler, Firestone och Fess Parker är alla trevliga men det finns ett tjugotal andra. Vill minnas att några erbjuder övernattning. Föredrar du öl kan du besöka Firestone-bryggeriet precis utanför Buellton.Förutom öl så har de även pretzels med deras hemlagade senap som specialite.

Santa Barbera är en rätt sömnig stad, vill minnas att de har den högsta medelåldern i USA där. Men ett besök ute på piren är trevligt, är du hungrig så är Shellfish Company och Moby Dick båda ok, har du tur får du ett fönsterbord där du kan se sälar leka utanför i vattnet.

Strax utanför Santa Barbara hittar du jätteoutleten Camarillo, där det är fyndläge på framför allt kläder och skor men även mycket annat.

Närmare Los Angeles kör gärna någon av tvärlederna Highway 23 eller Highway 27 mellan 101:an och 1:an. Igen storslagen natur och kurvor där du möter dig själv. 23:an är mer öde, 27:an har en del restauranger och annat.

Gillar Santa Cruz och Monterey. Väldigt sköna städer, lite "laid back" stämning. Om du sover över i Monterey finns det en del bra pub/brewery om öl är din grej. Spelar du golf så måste du åka förbi Pebbles Beach utmed 17 Mile Drive mellan Monterey och Carmel. Även om man inte gillar golf så är det mycket fin natur ändå att titta på. Tar du Highway 1 ner sedan kan man ta ett stopp på Big Sur Coast Gallery för lite kultur. Tänk bara på att kolla om HW 1 är öppen. Har varit stängt vissa sträckor pga ras.
Hearts Castle är ganska intressant men det tar en bra del av dagen om man ska kolla på det.
Hade inte lagt tid på Solvang. Tyckte inte det var nåt att ha för 20 år sedan i alla fall och det lär inte blivit bättre...
Vill du handla billigt så ligger det ett gigantiskt outlet i Camarillo mellan Santa Barbara och LA.

Toppen