Senaste nytt

Norwegian öppnar linjer från Karlstad och Umeå till Alicante

chazzie

Medlem
Jo, lätt att genomskåda för oss som är insatta i frågan. För många andra blinkar det rött bara de ser rubriken.

De flesta skulle jag säga, det är därför det är så effektivt att skriva diverse artiklar som är ren lögn eller grovt förvridna och sprida på diverse sociala medier, många läser bara överskriften och triggas. Källkritik och kritiskt tänkande är inget vi sysslar med i större skala längre, förmodligen är det lättare att lura och förvirra folk nu än under 30- och 40-talen...
 

Agö

Medlem
De flesta skulle jag säga, det är därför det är så effektivt att skriva diverse artiklar som är ren lögn eller grovt förvridna och sprida på diverse sociala medier, många läser bara överskriften och triggas. Källkritik och kritiskt tänkande är inget vi sysslar med i större skala längre, förmodligen är det lättare att lura och förvirra folk nu än under 30- och 40-talen...
Yes, men någon har ju sannolikt genomskådat den första bluffen, se inlägget från @fcx ovan. Tittar man på kommentarerna till denna artikel så är det ju också ett gäng flygnördar som påpekar de felaktiga uppgifterna (medan andra köper detta rakt av...).
 

mha321

Medlem
Yes, men någon har ju sannolikt genomskådat den första bluffen, se inlägget från @fcx ovan. Tittar man på kommentarerna till denna artikel så är det ju också ett gäng flygnördar som påpekar de felaktiga uppgifterna (medan andra köper detta rakt av...).
Sedan ska man nog betänka att varken Karlstad airport eller flygtorget är att betrakta som opartiska i frågan, utan båda de artiklarna får nog ses som partsinlagor. Att detta sedan ses som oberoende artiklar av många är däremot ett problem...

(vf artikeln får väl anses vara oberoende däremot, men den handlade ju inte om samma sak)
 

Agö

Medlem
Sedan ska man nog betänka att varken Karlstad airport eller flygtorget är att betrakta som opartiska i frågan, utan båda de artiklarna får nog ses som partsinlagor. Att detta sedan ses som oberoende artiklar av många är däremot ett problem...

(vf artikeln får väl anses vara oberoende däremot, men den handlade ju inte om samma sak)
Det är något tragiskt med en flygplats som lever på en sommarlinje till Alicante. Där kan man snacka om resursslöseri.
 

fcx

Medlem
Det är något tragiskt med en flygplats som lever på en sommarlinje till Alicante. Där kan man snacka om resursslöseri.

Nåja, 1360 landningar (och gissningsvis lika många starter) för trafikflyg under 2017 enligt officiella statistiken. Det är ungefär samma nivå som Kiruna.

upload_2018-1-16_20-34-7.png


(sen har Kiruna tre gånger så många passagerare visserligen)
 

Valley

Medlem
Ja jösses vilket hårt slag för oss.
Lägger allt min röst på att det finns betydligt mer lönsamma linjer för Norwegian att köra. Eller varför inte vara lite konspiratorisk och tro att flygplatsen som sådan vill sänka sina subventioner för Norwegian. Så ser man detta med flygskatten som ypperligt tillfälle att få något att skylla på.

Inte fan att någon skulle banga en biljett för att den råkar kosta 80,- extra.
Eller har Norwegian fått för sig att om man kör till någon annan flygplats, vilka råkar ligga på 25-30 mil avstånd, så är det klart mycket bättre än att betala 80,- extra.
Ligger allt ett par hundar gravade här.
 

fcx

Medlem
Ja jösses vilket hårt slag för oss.
Lägger allt min röst på att det finns betydligt mer lönsamma linjer för Norwegian att köra. Eller varför inte vara lite konspiratorisk och tro att flygplatsen som sådan vill sänka sina subventioner för Norwegian. Så ser man detta med flygskatten som ypperligt tillfälle att få något att skylla på.

Inte fan att någon skulle banga en biljett för att den råkar kosta 80,- extra.
Eller har Norwegian fått för sig att om man kör till någon annan flygplats, vilka råkar ligga på 25-30 mil avstånd, så är det klart mycket bättre än att betala 80,- extra.
Ligger allt ett par hundar gravade här.

60 kronor är det :)
 

AABack2ARN

Medlem
Tyvärr finns det nog en del som skulle banga 60:- extra per biljett men gladeligen köra bil en bra sträcka för att få en billigare biljett.

Och är man 5 medlemmar i familjen kan mycket väl 300:- vara det som får bägaren att tippa åt fel håll och man låter bli att resa. Att samma familj sedan köper 2 stora öl och 3 läsk för flygplatsen tillsammans med mackor och godis är en annan sak. Men de utgifterna hamnar nog på ett annat konto... ;)
 

fcx

Medlem
Tyvärr finns det nog en del som skulle banga 60:- extra per biljett men gladeligen köra bil en bra sträcka för att få en billigare biljett.

Och är man 5 medlemmar i familjen kan mycket väl 300:- vara det som får bägaren att tippa åt fel håll och man låter bli att resa. Att samma familj sedan köper 2 stora öl och 3 läsk för flygplatsen tillsammans med mackor och godis är en annan sak. Men de utgifterna hamnar nog på ett annat konto... ;)

Hade just den diskussionen med en vän. Tidiga morgonflyget kostar 400 kr mindre än förmiddagsflyget, men då måste man ta en taxi till flygplatsen för 421 kr mer än vad flygbussen kostar...
 
Toppen