Senaste nytt

Norwegian öppnar linjer från Karlstad och Umeå till Alicante

Agö

Medlem
Nu ligger ju Spanien i den lägsta kategorin så 60kr (eller blev det 80kr?) per biljett handlar det ju om. Ca 4% på din biljett för 2000kr.

Jag vet inte var de fått summan 560kr ifrån som det skrivs om från flygplatsen i artikeln som länkas av @Agö . Där pratar man ju dessutom ToR men skatten gäller ju bara avresa från Sverige. Känns lite skumt...
Haha, ja. En mängd felaktigheter och spel för galleriet som sagt.
 

fcx

Medlem
En (lite) elak tanke:

Att fylla ett plan till och från Karlstad varje tisdag med passagerare som bara köper en flygstol måste vara svårt. För att få snurr på affärerna måste man nog antingen själva sälja det som en paketresa med hotell, eller sälja en stor andel av flygstolarna till ett charterbolag/resebyrå. Om någon av dessa förmodade samarbetspartners i ett senare skede faller från så kanske man hellre lägger ner linjen, än att flyga med halvtomma plan?

En ännu elakare tanke är att linjen varit igång i exakt fem år, vilket råkar vara den tidsgräns som nya linjer får rabatter av Swedavia. Nu är det ju inte Kommunen, och inte Swedavia, som driver flygplatsen i Karlstad, men det är inte omöjligt att de använder samma rabattstege?

Om Norwegian tror att 60 kronor och 560 kronor är samma sak så kanske det är läge att sälja aktierna?
 

fcx

Medlem
Nästa observation.

Artikeln som @Agö länkade till är nu kraftigt redigerad. Uttalandena från Norwegian är bortklippta, liksom summan 560 kr. Internet glömmer dock aldrig, originalartikeln såg ut så här:

Norwegians Alicantelinje försvinner
De senaste tre månader har varit en nagelbitare för såväl personalen på Karlstad Airport som återkommande Alicanteresenärer. Alla har väntat på ett besked inför 2018 och idag kom det, dessvärre blev det negativt.

Norwegian skulle gärna vilja fortsätta satsa på och utveckla linjenätet till och från Karlstad, men med en flygskatt blir det dessvärre för kostsamt för oss att upprätthålla linjen Karlstad–Alicante, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson informationschef på Norwegian.

Den nya flygskatten införs 1 april i år och innebär att flygbolagens kostnader per enkelresa höjs med flera hundra kronor beroende på resans längd. För Alicante medför skatten en extra kostnad på 560 kronor tur och retur.

Det blir väldigt dyrt för en familj. Vi kan inte heller föra över beloppet på resenärerna, det är en stor apparat, fortsätter Charlotte Holmbergh Jacobsson.

För personalen på Karlstad Airport, som jobbat mycket hårt för linjen, är beskedet väldigt tråkigt.

Detta är en oerhört populär linje och vi vet att många värmlänningar har hus nere i Alicanteområdet och flyger ofta. Vi har verkligen lagt ner mycket arbete på att Norwegian ska fortsätta flyga men flygskatten kan vi inte råda över. Vi hoppas att det bara blir en paus och att trafiken kan återupptas 2019, säger Hans Wennerholm VD på Karlstad Airport.

Övrig trafik med Norwegian påverkas dock inte av det här beslutet.

Sträckan Karlstad–Las Palmas fortsätter. Skulle det bli någon förändring i flygskatten kommer vi självklart se över möjligheten att återuppta Alicantelinjen. Norwegian vill inget hellre än att bidra till ökad tillgänglighet i Sverige men med en flygskatt blir det dessvärre alltför dyrt att upprätthålla vissa linjer. Vi beklagar detta oerhört och förstår att Karlstadborna blir besvikna, avslutar Charlotte Holmbergh Jacobsson.


 

Hachans

Medlem
Här kommer nästa propagandaartikel.

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Flygskatten tvingar bort Norwegian från Karlstad

Otroligt att sådana undermåliga artiklar får skrivas.

Man kan tycka vad man vill om flygskatten, men jag har svårt att se att de förhållandevis små extra avgifterna skulle stoppa någon från att flyga på semester i Alicante. Nej, här ligger en hund begraven. Hade varit kul att se bokningsläget i Expertflyer om Norwegians flyg här för att veta beläggningen. Dessutom glömmer de ju bekvämt nog att nämna att deras andra linje är kvar...
 

Agö

Medlem
Man kan tycka vad man vill om flygskatten, men jag har svårt att se att de förhållandevis små extra avgifterna skulle stoppa någon från att flyga på semester i Alicante. Nej, här ligger en hund begraven. Hade varit kul att se bokningsläget i Expertflyer om Norwegians flyg här för att veta beläggningen. Dessutom glömmer de ju bekvämt nog att nämna att deras andra linje är kvar...
DY har väl singlat slant bland de minst lönsamma linjerna och bestämt sig för att göra en fin poäng av detta i syfte att skapa debatt. lokal- och riksmedia hakar på med diverse faktafel osv. Flygtorget publicerar 250 kronor i skatt för "utrikes resor". Dessutom ska statskassan tjäna pengar eftersom värmlänningarna nu åker på dubbel flygskatt (vilket är korrekt om de kör separata bokningar, annars fel) när de åker via Stockholm.

Tyvärr är denna typ av propaganda inte särskilt hjälpsam, det är så lätt att genomskåda.
 

maswan

Medlem
DY har väl singlat slant bland de minst lönsamma linjerna och bestämt sig för att göra en fin poäng av detta i syfte att skapa debatt. lokal- och riksmedia hakar på med diverse faktafel osv. Flygtorget publicerar 250 kronor i skatt för "utrikes resor". Dessutom ska statskassan tjäna pengar eftersom värmlänningarna nu åker på dubbel flygskatt (vilket är korrekt om de kör separata bokningar, annars fel) när de åker via Stockholm.

Tyvärr är denna typ av propaganda inte särskilt hjälpsam, det är så lätt att genomskåda.

Det är också samma anledning som Bras remissvar var så lätta att avfärda eftersom de tryckte hårt på anslutningar i Stockholm vs Köpenhamn och dubbla avgifter, så fick bara ett kort svar med "det är inte så skatten utformas".
 
Toppen