Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Jag har 9 segement på min resa (som börjar och slutar i Göteborg, utan inrikessegment) så det går att boka mer än 8. 5 på utresan och 4 hem

Fick blankt nej! Most reasonable routing och max 8 legs var vad de svarade mig nu när jag ringde. Och så har det varit ett par månader, sa hon.
Nå, fick i alla fall till att byta både i Tokyo och i Seoul på hemvägen, så (BKK-NRT-ICN-FRA-ARN)...
Och bra i alla fall att jag kunde utnyttja Fly Premiumrabatt på sista benet hem.

Last edited:
Vill boka en bonusbiljett CPH-FRA-BLR-MLE. Två första ben är med Lufthansa och det sista är med Air India.

När Tallinn försöker boka så funkar det inte med sista benet. Tittar dom däremot på sista benet separat fungerar det. Är det skit bakom spakarna eller är det något annat som gör att man inte kan byta mellan Lufthansa och Air India?

Är det 'Married Segments' som spökar?

Borde inte vara married segments mellan två olika bolag iallafall. Vilka flightnummer rör det sig om? Det kan ju vara MCT som spökar...

Vill boka en bonusbiljett CPH-FRA-BLR-MLE. Två första ben är med Lufthansa och det sista är med Air India.

När Tallinn försöker boka så funkar det inte med sista benet. Tittar dom däremot på sista benet separat fungerar det. Är det skit bakom spakarna eller är det något annat som gör att man inte kan byta mellan Lufthansa och Air India?

Är det 'Married Segments' som spökar?
Det har rapporterats på Flyertalk att Air India kör Married segments även på bonusresor (med United miles i detta fall).

https://www.flyertalk.com/forum/25112121-post29.html

Borde inte vara married segments mellan två olika bolag iallafall. Vilka flightnummer rör det sig om? Det kan ju vara MCT som spökar...
Jag har råkat ut för något som liknar married segments på bonusresor med olika bolag.
BKK-PVG tillgänglig i I-klass (Thai)
PVG-ZRH tillgänglig i I-klass (Swiss)

Tallinn kunde inte se någon tillgänglighet på Swiss-benet när de först hade valt Thai-benet.
Men om de började med Swiss-benet så gick det att lägga till anslutningsflyget med Thai.

Är väl inte married segments riktigt, men någon form av begränsning, kanske i Tallinns system som inte visar alla möjliga flighter.

• Gilla
Reactions: Gus
Försöker gå från LH754 (FRA-BLR) till AI265 (BLR-MLE). Hemväg AI266 (MLE-BLR) med byte till LH755 (BLR-FRA).

MCT kan det inte vara, snarare 'LCT' då det är ca 12h CT?

Blir inte klok på det? Tallinn kan se båda flighterna som award men inte tillsammans. Börjar lukta skit bakom spakarna, men ska gräva lite mer i det...

Hej!

Jag är ny här på forumet och har suttit klistrad senaste dagarna. Jag har flugit business ett par gånger men aldrig First, därför är det extra spännande nu när jag sitter och planerar min första First award resa.

Mitt mål med resan kommer att vara Bangkok och mina primära mål vad gäller flygen är att flyga med Lufthansa ut från Frankfurt och att flyga med Thai Airways ut från Bangkok sen är allt övrigt ett plus. Men jag har kikat lite och mitt mål just nu är följande:

ARN - FRA (Lufthansa Business)
FRA - HND (Lufthansa First)
HND - BKK (Thai First)

BKK - HND (Thai First)
HND - FRA (ANA First)
FRA - ARN (Lufthansa Busines)

Denna rutten borde vara godkänd som jag har förstått det? Är det någon som har några synpunkter eller förslag till förbättringar?

Jag har förstått att Lufthansa släpper sina First biljetter 14 dagar innan avgång, så det blir att boka någonting annat där först och sen försöka omboka till Lufthansa när de biljetterna släpps. Hur är det med de andra bolagen, hur lång tid innan brukar det vara lättast att få tag i First biljetter?

Hej!

Jag är ny här på forumet och har suttit klistrad senaste dagarna. Jag har flugit business ett par gånger men aldrig First, därför är det extra spännande nu när jag sitter och planerar min första First award resa.

Mitt mål med resan kommer att vara Bangkok och mina primära mål vad gäller flygen är att flyga med Lufthansa ut från Frankfurt och att flyga med Thai Airways ut från Bangkok sen är allt övrigt ett plus. Men jag har kikat lite och mitt mål just nu är följande:

ARN - FRA (Lufthansa Business)
FRA - HND (Lufthansa First)
HND - BKK (Thai First)

BKK - HND (Thai First)
HND - FRA (ANA First)
FRA - ARN (Lufthansa Busines)

Denna rutten borde vara godkänd som jag har förstått det? Är det någon som har några synpunkter eller förslag till förbättringar?

Jag har förstått att Lufthansa släpper sina First biljetter 14 dagar innan avgång, så det blir att boka någonting annat där först och sen försöka omboka till Lufthansa när de biljetterna släpps. Hur är det med de andra bolagen, hur lång tid innan brukar det vara lättast att få tag i First biljetter?
Den där rutten ska inte vara några problem utan är snarare "standard" för vad många brukar boka här.
Diskussion om när biljetter släpps är lite fel för denna tråd, men generellt kan man säga att både Thai, Asiana och ANA brukar släppa sina first ca 11 månader i förväg, sen kan det självklart tillkomma fler biljetter närmre inpå avgång också.
Vill du spetsa till det där lite extra skulle du kunna börja hemresan i Singapore och flyga Singapore-Jakarta med Singaore Airlines First, sen vidare upp till Bangkok och vidare enligt ditt förslag. Då får du in SQ First på resan också, men behöver själv ta dig mellan Bangkok och Singapore med valfrit flyg för att påbörja hemresan.

Den där rutten ska inte vara några problem utan är snarare "standard" för vad många brukar boka här.
Diskussion om när biljetter släpps är lite fel för denna tråd, men generellt kan man säga att både Thai, Asiana och ANA brukar släppa sina first ca 11 månader i förväg, sen kan det självklart tillkomma fler biljetter närmre inpå avgång också.
Vill du spetsa till det där lite extra skulle du kunna börja hemresan i Singapore och flyga Singapore-Jakarta med Singaore Airlines First, sen vidare upp till Bangkok och vidare enligt ditt förslag. Då får du in SQ First på resan också, men behöver själv ta dig mellan Bangkok och Singapore med valfrit flyg för att påbörja hemresan.

Tack för svar! Ursäktar att det hamnade i fel tråd angående när de släpper sina biljetter.

Spetsningen med Singapore Airlines låter väldigt intressant, men får jag då inte för många legs på hemresan? Singapore-Jakarta-Bangkok-Tokyo-Frankfurt-Stockholm?

Försöker gå från LH754 (FRA-BLR) till AI265 (BLR-MLE). Hemväg AI266 (MLE-BLR) med byte till LH755 (BLR-FRA).

MCT kan det inte vara, snarare 'LCT' då det är ca 12h CT?

Blir inte klok på det? Tallinn kan se båda flighterna som award men inte tillsammans. Börjar lukta skit bakom spakarna, men ska gräva lite mer i det...
Det är någon galenskap så fort Air India är inblandat. Vill minnas att prissättningen i poäng blir konstig hos våra vänner i Tallinn.

Kolla bara så att det inte är någon mellanlandning på AirIndia-flighterna. Ibland har de flighter typ BLR-MLE med stopp i TRV. Och eftersom första benet då blir inrikes är det risk att det behövs visum osv.

Toppen