Senaste nytt

Turkish Airlines Business Class till San Francisco [bildrapport]

Jonas C

Medlem
Bakgrund

Provar en lite annan typ av reserapport denna gång. En rapport där jag endast låter bilderna tala. En kort bakgrund om denna resa: Som Elite Plus på Turkish Airlines får man i början av varje medlemsår två upgrade vouchers som kan användas för att uppgradera en valfri betald Economy-biljett till Business Class. En voucher räcker till att uppgradera en utresa, respektive en hemresa och för att kunna uppgradera en hel resa med två vouchers krävs det att man bokar den kortaste möjliga anslutningen, samt att bokningsklass J finns tillgängligt på alla ben.

Att få till en biljett med J på alla ben är inte det lättaste då bokningsklassen successivt har börjat fasat ut, och tillgängligheten kraftigt har försämrats jämfört med tidigare år. Efter flera veckors sökande hittade jag en Economy Class-biljett till San Francisco som uppfyllde ovan nämnda kriterier och där bokningsklass J fanns tillgängligt på alla ben vid bokningstillfället. Biljetten bokades för cirka 6000 SEK och omedelbart efter bokning ringde jag Elite Plus hotline för att bekräfta uppgraderingen. Fem minuter senare får jag ett mail med den uppdaterade biljetten. Business Class på alla flygningar. En fantastiskt bra förmån…

IMG_4500.JPG

Tidig morgon i SAS Lounge på Arlanda. Pass och boardingkort för dagens resa. Passpolisen på Arlanda tyckte att jag var tokig som flög tre timmar österut för en resa till USA.

IMG_4503.JPG IMG_4506.JPG

Frukost på TK1791 ARN-IST. Ny Boeing 737-800 med Sky Interior och recliners i Business Class. Fullsatt flygning i Business Class. Frukosten var ingen höjdare däremot då jag aldrig har varit något större fan av Do&Co:s frukostar.

IMG_4519.JPG

Byte på Istanbul. Hann med ett kort besök i loungen för lite vätskepåfyllning innan jag rörde mig vidare mot gaten. Bussgate som vanligt.

IMG_4515.JPG IMG_4517.JPG

Seat 3K i den främre Business Class-kabinen. I sista minut satte sig en äldre farbror på gångsätet och han vägrade flytta sig till en egen rad trots att kabinen var i det närmaste tom. Jag valde därför att förflytta mig till 5K i den bakre delen av kabinen.

IMG_4525.JPG

Avgång från Istanbul. Fantastisk utsikt över motorn från 5K.

IMG_4531.JPG

Lunchserveringen inleds med ett urval av förrätter. Den fantastiska förrättsvagnen har tagits bort och ersatts med förupplagda förrätter, men det var inga problem att prova båda förrätterna på vagnen. Soppan hoppade jag dock över.

IMG_4536.JPG

Varmrätten: Steak&Salad. Två torra köttbitar och några salladsblad. En av mina sämsta varmrätter ombord på Turkish Airlines. Tur att jag tog två förrätter.

IMG_4537.JPG

Ostarna var högst mediokra och knappast värdiga att serveras i Business Class. Chokladsufflén var däremot gudomligt god.

IMG_4545.JPG

Efter en skön fem timmars tupplur vaknar jag upp över norra Kanada.

IMG_4548.JPG

Ett lättare mellanmål serveras mitt i flygningen. Smörgåsar med kyckling och vitost, samt petit fours bestående av blåbärspaj och Sachertårta.

IMG_4554.JPG

Dagens andra soluppgång.

IMG_4561.JPG IMG_4562.JPG

En lättare middag serveras innan landning. Tomat och mozzarella till förrätt, följt av vinbladsdolmar och fylld zucchini. Väldigt gott.

IMG_4568.JPG

Väldigt tomt i den bakre kabinen innan landning.

IMG_4571.JPG

Mitt rum under de kommande sju nätterna på Hilton San Francisco Financial District.

IMG_4579.JPG

Lombard Street.

IMG_4587.JPG
Painted Ladies.

IMG_4596.JPG
Alamo Square.

IMG_4620.JPG
Marina District.

IMG_4622.JPG

IMG_4625.JPG
Golden Gate bron.

IMG_4627.JPG
Crissy Field.

IMG_4640.JPG IMG_4641.JPG

Dagstur till Napa Valley där vi besökte ett antal vingårdar. The Hess Collection var den solklara favoriten.

IMG_4658.JPG IMG_4657.JPG
Vacker solnedgång vid Ocean Beach.

IMG_4661.JPG
Ett obligatoriskt besök på In'N'Out Burger. 3x3 Animal Style.

IMG_4670.JPG
Långpromenad hela vägen från hotellet till toppen av Twin Peaks. Promenerade i snitt 25 kilometer per dag under resan.

IMG_4671.JPG
Poké Bowl... Smarrigt.

IMG_4682.JPG
Dags för hemfärd. United Global First Lounge används som temporär lounge för premium-passagerare i väntan på att nya Polaris Lounge ska öppna.

IMG_4681.JPG
Dagen till ära serveras Champagne. Moët Chandon Brut.

IMG_4691.JPG
Middagen ombord på Turkish Airlines flight TK80 från San Francisco till Istanbul inleds med förrätter. Som vanligt väljer jag båda förrätterna och skippar soppan.

IMG_4693.JPG
Havsabborre till varmrätt. Makalöst god.

IMG_4695.JPG
Chokladtårta till efterrätt. Så god att jag bad om en till bit.

IMG_4721.JPG

Vaknar upp på nyårsdagen över de österrikiska alperna.

IMG_4699.JPG
Frukost. Frukttallrik följt av omelette. Som vanligt inget större fan av omeletten, men den gick att äta.

IMG_4707.JPG
Snart dags för inflygning till Istanbul. En mycket behaglig 13-timmars flygning.

IMG_4718.JPG
Vacker solnedgång innan landning.

IMG_4719.JPG
Inflygningen tar oss rakt över centrala Istanbul.

IMG_4720.JPG
Natten spenderas på WOW Airport Hotel i Istanbul. Turkish Airlines bjuder på hotellet då det inte fanns några tidigare anslutningsflyg till Stockholm.

IMG_4726.JPG
Takeoff från Istanbul påväg mot Stockholm.

IMG_4727.JPG
Frukost på TK1793 från Istanbul till Arlanda. Börjar tröttna på deras frukostar nu. Fullsatt flygning i Business Class. Många svenska familjer påväg hem från semestern.

Ankomst på Arlanda sker 15 minuter före ordinarie tidtabell. Skyndar mig ut igenom passkontroll till parkeringen på Terminal 4 där jag hoppar i en DriveNow och kör raka vägen hem till Söder. Smidigt och bara en hundralapp dyrare än tåget.

Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas

Attachments

• IMG_4621.JPG
    IMG_4621.JPG
    122,3 KB · Visningar: 400
Trevlig rapport! Hur gick du tillväga för att boka en specifik bokningsklass hos Turkish Airlines?
Det är väl bara att ringa deras service numret på hemsidan. Så gjorde jag. Har själv en biljett som skulle uppas med vouchers men det berömda miles&smiles folket gjorde fel och drog miles från mitt konto medans jag ville använda vouchers. Fortfarande fajtar med dem att återställa mina miles och applicera voucher istället så därmed kan jag inte saga att det är lyx att vara Elite plus. Jaja, jag är kungen men kan inte njuta av rikedomet ;)

Trevlig rapport!

Trevlig rapport! Hur gick du tillväga för att boka en specifik bokningsklass hos Turkish Airlines?
Economy-biljetten var billigast möjliga med kortast anslutning. För uppgraderingen dubbelkollade jag tillgängligheten av J i ExpertFlyer, samt på Turkish Airlines hemsida där J på den tiden var den billigaste bokningsklassen i Business till försäljning. Numera säljs bara K från Arlanda medan J fortfarande visas på ExpertFlyer, så det råder lite oklarheter om man kan uppgradera med vouchers trots att J inte säljs.

Som Elite Plus på Turkish Airlines får man i början av varje medlemsår två upgrade vouchers som kan användas för att uppgradera en valfri betald Economy-biljett till Business Class. En voucher räcker till att uppgradera en utresa, respektive en hemresa och för att kunna uppgradera en hel resa med två vouchers krävs det att man bokar den kortaste möjliga anslutningen, samt att bokningsklass J finns tillgängligt på alla ben.
För att klargöra lite. Kravet på bokningsklass J (award) gäller bara för en confirmed upgrade I förväg. Man kan fortfarande använda sina vouchers även vid incheckning. Då funkar de så länge det finns en ledig plats i C, oavsett bokningsklass det finns kvar. Samma regler som ovan gäller också för poäng upgrades.

Vänta lite. Är det inte I som måste finnas. J är väl revenuebiljett?

Edit: eller jag minns nog fel. Var så länge sen jag försökte göra detta. Är nog fem år sen sist. Jag har dock använt både poäng och vouchers för uppgradering vid incheckningen.

För att klargöra lite. Kravet på bokningsklass J (award) gäller bara för en confirmed upgrade I förväg. Man kan fortfarande använda sina vouchers även vid incheckning. Då funkar de så länge det finns en ledig plats i C, oavsett bokningsklass det finns kvar. Samma regler som ovan gäller också för poäng upgrades.
Det stämmer. Om man vill bekräfta i förväg ska J-finnas och då kan man även uppgradera anslutningsflyget på samma voucher. Alternativt kan man söka J separat på det långa benet och uppgradera det, men då förblir anslutningarna i Economy. På flygplatsen kan man annars göra uppgraderingen på plats i mån av plats. Ville dock inte chansa och riskera 14 timmar i Economy ;)
Vänta lite. Är det inte I som måste finnas. J är väl revenuebiljett?

Edit: eller jag minns nog fel. Var så länge sen jag försökte göra detta. Är nog fem år sen sist. Jag har dock använt både poäng och vouchers för uppgradering vid incheckningen.
J är mycket riktigt en revenue bokningsklass. Dock börjar den fasas ut från många marknader. Från Stockholm finns det inga J-fares längre, bara K (som ger 150% till EuroBonus). Har inte använt årets vouchers ännu så det återstår att se om man över huvudtaget kan uppgradera från Stockholm framöver.

Toppen