Senaste nytt

Hyra traveltab med Avis, är det värt det?

Jag brukar köra med en 4G/Wi-fi router (ICA Maxi 499kr) i kombination med Zipsim. 15-40 USD beroende på datamängd. Det går att hitta bättre pris per GB med andra varianter som beskrivits ovan, men jag tycker det är skönt att allt redan är ordnat innan man landar och att det bara är att köra igång. Sen räcker datat längre än man tror om man bara ska surfa och använda GPS/kartor. Skönt också att hela familjen kan koppla sig till pucken.
Hej! Vi letar just nu efter en router som du beskriver. Vet du vad den ni har har? Är ny på området, men stoppar man in sim-kortet i routern och det är man free to go? Hur får routern ström och hur länge lever den om den är uppladdningsbar?

Är det någon som har ett ännu bättre förslag? Vår tanke är att ta en trådlös router, köpa sim-kort på plats och släpa runt (främst till bil och använda telefon som gps).

Hej! Vi letar just nu efter en router som du beskriver. Vet du vad den ni har har? Är ny på området, men stoppar man in sim-kortet i routern och det är man free to go? Hur får routern ström och hur länge lever den om den är uppladdningsbar?

Är det någon som har ett ännu bättre förslag? Vår tanke är att ta en trådlös router, köpa sim-kort på plats och släpa runt (främst till bil och använda telefon som gps).
Det är en Huawei 55xxxx någonting. Jag har inte testat hur länge batteriet räcker, men det är flera timmar. I bilen kör jag den med den medföljande USB-kabeln så den alltid är laddad. Jag tycker det här är det bästa alternativet när man är flera som vill surfa utanför EU, men om man vill köra ZIP-sim eller något annat är en smaksak och prisfråga.
Det enda du behöver göra är att stoppa in (det olåsta) SIM-kortet och köra. Man ser på displayen vilken uppkoppling man har och hur mycket data som förbrukats och batteriets laddning. Den blir glödande varm men min har varit med ett tag nu och funkar fortfarande bra så jag antar att det är by design...

En annan variant är att ha med en gammal avdankad telefon. De ska ju vara väldigt gamla för att inte ha mobile Hotspot funktionalitet. Och samma där, hela tiden inpluggad i bilen så behöver batteriet bara räcka för kortare utflykter.

Toppen