Inställt flyg från Helsingfors

flybob

New member
Hej,



jag var bokad på AY0951 från Helsingfors till Köpenhamn kl. 07:40 den 21 januari 2018, men fick precis ett mail från Finnair om att flighten har ställts in och att de bokat om mig till AY0953 som lämnar först 12:00. Detta skapar en hel del problem då jag skall vidare från Köpenhamn.



Kan man någonstans se anledningen till en inställd flight? Är det troligt att de skulle vara villiga att boka om mig på en tidig SAS-flight alternativt Finnair till Arlanda och ersätta mig för tågbiljetten jag inte kan använda?

Jag flyger i business om det gör skillnad.



Tack på förhand!
 
flybob skrev:Hej,jag var bokad på AY0951 från Helsingfors till Köpenhamn kl. 07:40 den 21 januari 2018, men fick precis ett mail från Finnair om att flighten har ställts in och att de bokat om mig till AY0953 som lämnar först 12:00. Detta skapar en hel del problem då jag skall vidare från Köpenhamn.Kan man någonstans se anledningen till en inställd flight? Är det troligt att de skulle vara villiga att boka om mig på en tidig SAS-flight alternativt Finnair till Arlanda och ersätta mig för tågbiljetten jag inte kan använda?Jag flyger i business om det gör skillnad.Tack på förhand!Klicka för att utvidga...
Du har rätt att få pengarna tillbaka, men eftersom de upplyser dig i god tid så kan du nog inte räkna med något annat än ombokning till deras egna flighter.
 
Canadien skrev:Du har rätt att få pengarna tillbaka, men eftersom de upplyser dig i god tid så kan du nog inte räkna med något annat än ombokning till deras egna flighter.Klicka för att utvidga...


Resan är en del i en längre resa, Melbourne-Hong Kong-Helsingfors-Köpenhamn, så att be om pengarna tillbaka är inte riktigt ett alternativ.

Jag antar att jag får ringa och snacka med kundtjänst.
 
flybob skrev:Resan är en del i en längre resa, Melbourne-Hong Kong-Helsingfors-Köpenhamn, så att be om pengarna tillbaka är inte riktigt ett alternativ.Jag antar att jag får ringa och snacka med kundtjänst.Klicka för att utvidga...
Ok, det lät på din beskrivning som att HEL-CPH var en separat bokning. Är allt en resa så ska de givetvis boka om så att du kommer hela vägen. Men eftersom de upplyser i god tid så behöver de inte tillhandahålla en resa på precis samma tider.
 
Canadien skrev:Ok, det lät på din beskrivning som att HEL-CPH var en separat bokning. Är allt en resa så ska de givetvis boka om så att du kommer hela vägen. Men eftersom de upplyser i god tid så behöver de inte tillhandahålla en resa på precis samma tider.Klicka för att utvidga...
Sorry. Så att komma fram 12:40 istället för 8.15 är godtagbart?
 
flybob skrev:Sorry. Så att komma fram 12:40 istället för 8.15 är godtagbart?Klicka för att utvidga...
Det kan bara du själv svara på. Om det inte är godtagbart så har du som sagt rätt att få pengarna tillbaka. Eftersom du blivit informerad mer än 2v innan så har du inget att hämta i EU261/2004 för inställd flight.



Jag skulle dock ringt dem och sett om ngt annat alternativ finns.
 
Om jag förstår detta rätt så får du längre väntetid i Helsingfors och senare ankomst till Köpenhamn. Jag tolkar ditt inlägg som att du har en connection i Köpenhamn som du missar/riskerar att missa. Eftersom du inte beskriver denna connection mer i detalj tolkar jag det som att det är en separat bokning. Om det är så, så har Finnair ingen skyldighet att anpassa sitt erbjudande till detta.

Således ser inte jag heller att du har andra möjligheter gentemot Finnair än att acceptera eller få pengarna tillbaka eftersom de varit ute i god tid.
 
ResenärenLars skrev:Om jag förstår detta rätt så får du längre väntetid i Helsingfors och senare ankomst till Köpenhamn. Jag tolkar ditt inlägg som att du har en connection i Köpenhamn som du missar/riskerar att missa. Eftersom du inte beskriver denna connection mer i detalj tolkar jag det som att det är en separat bokning. Om det är så, så har Finnair ingen skyldighet att anpassa sitt erbjudande till detta.Således ser inte jag heller att du har andra möjligheter gentemot Finnair än att acceptera eller få pengarna tillbaka eftersom de varit ute i god tid.Klicka för att utvidga...


Ja, det är riktigt, skall vidare med tåg från Köpenhamn till Linköping som lämnar Kastrup runt 10. Antar att jag får kika om de kan boka om mig till SAS-flighten eller kanske till Stockholm.



Tack.
 
flybob skrev:Ja, det är riktigt, skall vidare med tåg från Köpenhamn till Linköping som lämnar Kastrup runt 10. Antar att jag får kika om de kan boka om mig till SAS-flighten eller kanske till Stockholm.Tack.Klicka för att utvidga...
Är de på lite flexibelt humör så borde det inte vara omöjligt att få ändra till Stockholm istället för till Köpenhamn. Däremot tror jag inte du har en chans att I det läget få ersättning för den tågbiljett du inte använder.
 
mha321 skrev:Är de på lite flexibelt humör så borde det inte vara omöjligt att få ändra till Stockholm istället för till Köpenhamn. Däremot tror jag inte du har en chans att I det läget få ersättning för den tågbiljett du inte använder.Klicka för att utvidga...


Där tror jag du har goda chanser!
 
flybob skrev:Ja, det är riktigt, skall vidare med tåg från Köpenhamn till Linköping som lämnar Kastrup runt 10. Antar att jag får kika om de kan boka om mig till SAS-flighten eller kanske till Stockholm.Tack.Klicka för att utvidga...
Så det är alltså INTE en connection det är frågan om. Eller kan man boka AY-flighter och SJ-tåg på samma biljett nu?



Hursomhelst, du har ju rätt till ombokning som passar dig eller pengarna tillbaka.
 
mha321 skrev:Är de på lite flexibelt humör så borde det inte vara omöjligt att få ändra till Stockholm istället för till Köpenhamn. Däremot tror jag inte du har en chans att I det läget få ersättning för den tågbiljett du inte använder.Klicka för att utvidga...


De var inte alls sugna på det. Enligt fare rules (ISA2AU2) så tillåter de inte rerouting på grund av att de kallar detta en försening och inte en inställd flight. Jobbets resebyrån jobbar på alternativ. Även om vi ber om att ta bort sista benet och boksr SK separat till Stockholm så bryter det mot reglerna.




agehall skrev:Så det är alltså INTE en connection det är frågan om. Eller kan man boka AY-flighter och SJ-tåg på samma biljett nu?Hursomhelst, du har ju rätt till ombokning som passar dig eller pengarna tillbaka.Klicka för att utvidga...


Nej, det är riktigt. Man får passa dig för vilka ord man använder. Separat Sj-biljett från Köpenhamn.
 
Även om det bara är en försening så är det väl i lagens mening att likställa med en inställd flight när det rör sig om så lång tid?
 
Det där kan väl knappast bara vara en försening? De har ju bytt flygnummer. Fanns den flight du blev ombokad till sedan tidigare? I så fall är det än mindre tal om försening (tycker jag). På dom igen!!!
 
agehall skrev:Även om det bara är en försening så är det väl i lagens mening att likställa med en inställd flight när det rör sig om så lång tid?Klicka för att utvidga...



AABack2ARN skrev:Det där kan väl knappast bara vara enförsening? De har ju bytt flygnummer. Fanns den flight du blev ombokad till sedan tidigare? I så fall är det än mindre tal om försening (tycker jag). På dom igen!!!Klicka för att utvidga...


Jag tyckte samma. Jag är ute och reser nu men har vett vår reseagent driva frågan. Detta är vad hon kom tillbaka med för tillfället.




In a nutshell they are telling me that they cannot reroute and cannot add another airline to their ticket because of a schedule change.... they advise that both these options break their policy. they advise that as this is not a full cancellation, rather its a delay in schedule, they are bound by their rules.As a last attempt they advised that I can contact their Helsinki team and seek a waiver ..... which would come from them anyway if anything was to happen.Im going to do this - but they said they may not respond till after Boxing Day.Im in next week - so happy to pursue this till we reach a suitable conclusion and keep you updated.Sorry this is not the desired outcome...... usually if an airline alters their schedule.... their fare rules should no longer apply and they should make changes to suit the travellers needs.....Klicka för att utvidga...


Hon brukar vara bra, så vi får se. Annars får jag försöka igen när.jag kommer hem eller bara acceptera läget och boka nytt tåg.
 
Tyvärr kan nog inte din agent EU261/2004 och det är inte de som ska driva ärendet, så det är därför du inte får resultat.
 
agehall skrev:Tyvärr kan nog inte din agent EU261/2004 och det är inte de som ska driva ärendet, så det är därför du inte får resultat.Klicka för att utvidga...
Men de uppfyller väl villkoren (a/b)?




If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); orKlicka för att utvidga...
 
agehall skrev:Nej. Finnair hävdar ju fortfarande att fare rules styr och det är inte sant. Det tyder på att din resebyrå försökt få dem att göra en "vanlig" ombokning istället för att slå lagstiftning i huvudet på dem.Se punkt 5 & 6 iAgehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...


Hsr dessvärre inget val utan företaget kräver att vi använder resebyrå. Har provat att förbipassera och fått tillsägelse.



Edit: Ber henne ta upp EU261/2004
 
Grejen är att resebyråer inte är rätt för att hantera EU261/2004-ärenden. Antingen gör du det själv eller då tar du in en advokat som representerar dig. Annars lär du aldrig komma någonvart.
 
Back
Top