1. Hur många flygningar har du gjort? : 77 stycken. All time high för mig. Av dessa utfördes 58 stycken i jobbet och 19 stycken privat. Economy/GO: 72, Economy Premium/PLUS: 4, Business: 1
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 158 180 Miles (6,4 varv runt jorden)
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Swiss, Turkish, Austrian, British airways, Thai, Lufthansa, Emirates, Singapore airlines, Susi Air, GOL, Azul, China Eastern, EVA Air, Aegan, Vietnam airlines, Hongkong airlines
4. Nya flygplatser besökta under året? : GRU, POA, PPB, CGH, VCP, SGN, SIQ (som resenär), HAN, TLV, ATH.
5. Nya flygbolag testade under året? : Susi Air, GOL, Azul, Aegan, Vietnam airlines, Hongkong airlines
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 83 hotellnätter (varav 32 stycken inom Accor) + 10-talet övernattningar då jag bott hos släktingar och vänner.
7. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Abu Dhabi Corniche. Alltid bra service, god mat och trevliga rum.
8. Sämsta hotellvistelse? : Detta beror på hur man ser på det. Om jag mäter alla utifrån samma måttstock så var ”Onix Inn Hoteis” i Teodoro Sampaio, Brasilien, det sämsta hotellet jag bott på under 2017. Men detta var ett billigt hotell där jag inte hade några särskilt höga förväntningar. Om jag istället ska utgå från mina förväntningar och priset som jag betalade så var den sämsta hotellvistelsen på Novotel Porto Alegere Airport i Brasilien.
9. Bästa reseminnet? : Alla mina resor med familjen (Hongkong, Singapore, Indonesien och New York). Det är visserligen mer omständligt, men betydligt roligare att resa med familjen.
10. Sämsta reseminnet? : När jag var tvungen att avbryta en tjänsteresa i förtid i början av året då en nära släkting låg på dödsbädden.
11. Största överraskningen? : Den fantastiska servicen på Azul i Brasilien. Det trodde jag inte om ett lågkostnadsbolag.
Att jag till slut faktiskt lyckades återkvalificera mig till EBD.
Att min hustru gick med på att flyga inrikes i Indonesien med Susi air.
12. Annat "första gången" under året? : Första gången i SAS lounge på ARN T4. Första gången bokat en Amex 2-4-1 resa.
13. Mål för 2018? : Att lyckas behålla mitt EBD samt att behålla Platinum status på Accor.
Uppföljning av mål 2017: Målet var: ”Att behålla mitt EBG samt att lyckas uppnå status i annan allians, utan status matchning. Allt inom budgeten.”
Jag satte ett blygsamt mål då jag såg att mitt resemönster skulle komma att ändras till bl a färre resor med SAS. Jag bokade därför in ett par resor till New York med barnen. Med dessa resor beräknade jag att nå EBD med några hundra poängs marginal. Jag var dock lite osäker på om det skulle räcka, så jag satte målet på att nå EBG. Det visade sig dock senare att en oväntad resa till Kina dök upp. En resa som jag dessutom lyckades få en Plusgrade uppgradering till Business på vilket ökade på poängintäkterna. Jag klarar nu EBD med 14000 poängs marginal. Jag vill dock ändå säga att det har varit ett slit att klara det. Reser man Economy class så ger Lufthansagruppen inte särskilt mycket poäng till Eurobonus. Jag flög alltså 28 flygningar mer i år än förra året och skrapar ihop ungefär samma antal poäng till Eurobonus. Av detta resonemang så förstår ni troligtvis också att jag inte lyckades kvalificera mig till någon högre status på annat flygbolag utan statusmatchning.
14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : AMEX Premium, MC Premium, 2-4-1 mfl. saker hade jag aldrig fått upp ögonen för om jag inte varit här på BC.
Bonusfrågor:
15. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
16. Bästa loungen: Av de lounger jag besökt i år så är topp tre följande lounger, utan inbördes ordning: Turkish lounge i Istanbul, EVA air lounge i Bangkok samt Singapore airlines lounge i Bangkok.
17. Sämsta loungen: Den allmänna uppfattningen här på forumet verkar vara att SAS lounge på ARN T4 är sämst. Jag är glad att jag provat den och kan härmed konstatera att det finns många betydligt sämre 3e parts lounger i bl a Kina. Jag kan inte peka ut någon särskild men det är bara att plocka någon från Hongqiao, Shenzhen etc. så är de alla sämre än SAS lounge i ARN T4.