Senaste nytt

Ditt reseår 2017

1. Hur många flygningar har du gjort? : 26
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : -
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS och United
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Milano (både LIN och MXP), Houston, Washington, Cancun, Belize City, Malmö, Berlin
  5. Nya flygbolag testade under året? : United
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 100+
  7. Bästa hotellvistelse? : Clarion Arlanda överraskar positivt varje gång.
  8. Sämsta hotellvistelse? : The Westin Washington Dulles Airport, allmänt slitet och kass restaurang
  9. Bästa reseminnet? : Lugnet i Bardolino
  10. Sämsta reseminnet? : Blev matförgiftad av en clam chowder som jag intog i en av United´s lounger i Houston vilket gjorde mina första 48 timmar i Washington till ett enda långt besök på hotellmuggen.
  11. Största överraskningen? : Washington med alla monument och museum
  12. Annat "första gången" under året? : Italien, lär bli många återbesök där.
  13. Mål för 2018? : First first, hoppas kunna boka om min resa till Santiago (via GRU) till Lufthansa First
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Fixat min första 2-4-1 voucher samt bokat open jaw bonusresa till Santiago och hem från Buenos Aires. Uppgraderade min biljett till Washington från Plus till Business med ett bud som gick igenom.
Imponerande många övernattningar på förhållandevis få flygningar, långa vistelser? Jag lyfter på hatten!

1. Hur många flygningar har du gjort? : 55
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 111577 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, SWISS, Thai Airways, Emirates, Qantas, Virgin Australia, United Airlines, Finnair, BRA
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Bangkok-Suvarnabhumis (BKK), Sydney (SYD), Auckland (AKL), Brisbane (BNE), Great Barrier Reef Airport, Hamilton Island (HTI), Cairns (CNS), Washington Dulles (IAD)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Emirates, Qantas, Virgin Australia
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 79
  7. Bästa hotellvistelse? : Delad första plats: Silver Oaks Lodge (Daintree Rainforest) och Yacht Club Villas (Hamilton Island)
  8. Sämsta hotellvistelse? : Grymt tråkig utsikt över innergård/tak i San Francisco.
  9. Bästa reseminnet? : Bonusresa med Familjen till Australien / Nya Zeeland / Thailand
  10. Sämsta reseminnet? : SSSS två resor efter varandra.
  11. Största överraskningen? : Återkvalificerade mig till Eurobonus Diamond snabbare än vanligt.
  12. Annat "första gången" under året? : Hela Familjen upplevde First Class.
  13. Mål för 2018? : Familjeresa till Japan. Behålla Eurobonus Diamond.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Jakten efter bonusresor.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Kunskapsnivån och erfarenheten som alla gladeligen delar med sig av. Alla fantastiska reserapporter.
  2. Bästa loungen: I år blir det, AMEX Centurion Lounge San Francisco, gillar "wine tasting" möjligheten och goda maten, amerikanskt, men god.
  3. Sämsta loungen: Halmstad flygplats, spartanskt är mottot här. Kunde ladda datorn i alla fall.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

1. Hur många flygningar har du gjort? : 59 (+3 som gjenstår)
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 87580
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Widerøe, Norwegian, Southwest, United, Binter Canarias, Brussel Airlines,
  4. Nya flygplatser besökta under året? : SNA (Orange county), IAD (Washington) , PDX (Portland, Or) ORD (Chicago)
  5. Nya flygbolag testade under året? : Southwest. Brussel
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? 70 på hotell + 35 i leid leilighet.
  7. Bästa hotellvistelse? : Signature at MGM - Las Vegas
  8. Sämsta hotellvistelse? : Ingen jeg er misfornøyd med, men Paradise Park på Tenerife var "minst bra"
  9. Bästa reseminnet? : Nyttår i Las Vegas
  10. Sämsta reseminnet? : Måtte avbryte (pause) opphold på Tenerife pga dødsfall i familie
  11. Största överraskningen? : Servicen jeg fikk på en Unitedflight da Kabinpersonalet så jeg hadde EBG
  12. Annat "första gången" under året? : EBD!
  13. Mål för 2018? : Fornye EBD
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : 6 turer til USA på ett år hvorav 3 utreiser og alle hjemreiser i C.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 27 st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 40359
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, British Airways, Cathay Pacific, Latam, Iberia Express, Iberia, Air Berlin, Lufthansa, Swiss
  4. Nya flygplatser besökta under året? :TXL, ZRH
  5. Nya flygbolag testade under året? :Latam, Iberia Express, Iberia, Swiss,
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? :20
  7. Bästa hotellvistelse? : Silverland Yen Hotel, Ho chi minh. Inget fancy , men trevlig, bra läge, bra pris och trevlig personal och service.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Best Western Berlin-Mitte, när hissen inte fungerade och man fick slita upp väskan 4 våningar. ;)
  9. Bästa reseminnet? : Flygningen mellan Gatwick-Hong Kong med CX business. Riktigt bra CC, plus för presenten för man fyllde år.
  10. Sämsta reseminnet? : Flyga med Iberia business intra-europa. Då allt från in-checning, loungen på MAD, flyget och servicen. De har lite och jobba på.
  11. Största överraskningen? : LATAM var riktigt trevliga och flyga med, mellan MAD-FRA. Iberia Express business, var bättre än vad jag hade räknat med.
  12. Annat "första gången" under året? :
  13. Mål för 2018? :
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : Gått upp till Guld/Sapphire hos Marco Polo/CX.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse:
  2. Bästa loungen: The Bridge business, Hong Kong.
  3. Sämsta loungen: No. 1 Gatwick south. Hemsk...

1. Hur många flygningar har du gjort? : 58 flights, varav 41 har varit utanför Australien, 26 flygplatser, 11 flygbolag, 15 länder. Mycket SQ i år.
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 159 141 Miles eller 6,39 gånger jorden runt, genomsnittlig flygtid 5 h 45 min, längsta 14 h 3 min.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : Qantas och Singapore Airlines har varit mina 2 huvudsakliga bolag, andra bolag inkluderar Korean Air, SAS, Virgin Australia, Easy Jet, Norwegian, American Airlines, REX Air,
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Mount Isa, Doomadgee, Incheon, Sapporo, HongKong
  5. Nya flygbolag testade under året? : Korean Air där jag fick hjälpa till med en medicinsk incident som belönades med 2 siden slipsar i babyblått och kanariegult med små flygplan på, känner mig inte riktigt bekväm i dem skall jag erkänna. REX air som är ett regionalt flygbolag i Queenslands outback.
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Vet ej, ca 40 skulle jag tro.
  7. Bästa hotellvistelse? : Chalet Ivy i Niseko, ett boutique hotel nära backen med moderna rum, eluppvärmd toalettring (underbar finess i vintertid), en fin Onsen och riktig brasa i baren. MacDonald Rusacks hotel i St Andrews, Väldigt golfigt hotel med utsikt över the Old Course, skön atmosfär, bra frukost men inget lyxhotell på något vis.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Antagligen ett Ibis flygplats hotel för en enkel övernattning.
  9. Bästa reseminnet? : Tokyo med äldsta dottern, istället för min dyra guidebok, gick vi helt efter en Tokyoblogg som dottern hade nosat upp. Vi fick verkligen se trendiga och udda ställen.
  10. Sämsta reseminnet? : Inget speciellt, flygandet har gått som på räls i år (ursäkta järnvägsmetaforen), inga allvarliga förseningar. SQ verkar särskilt pålitligt. Fast med Qantas i HKG blev vi försenade då den gamla 747 till Sydney brakade ihop och vårt nästan tomma flygplan till Brisbane fick ta emot Sydney resenärerna, skulle ta en timma, men innan bagaget hade identifierats (en del flyttades till Melbourne avgången) och kommit ombord så hade det gått 2,5 timmar.
  11. Största överraskningen? : Att Japan inte är så dyrt
  12. Annat "första gången" under året? : Äkta dubbelguld för första gången (bum in the seat, ingen status matchning) med Qantas och Singapore Airlines, två allianser täckta. Skidåkning i Japan
  13. Mål för 2018? : Bermuda för att hälsa på goda vänner
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : BC har genom åren varit otroligt värdefullt, jag rekade hotel i Tokyo via BC och håller alltid ett öga på Dr Miles och deals mellan Europa och Australien
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -För långt borta
  2. Bästa loungen: Qantas nya lounge i HongKong är riktigt bra, överlag har Qantas bra lounger. Alltid med Barista och efter lunch bemannad bar. Qantas nya inrikes lounge i Brisbane har egen security och direkt access in i loungen väldigt smidigt.
  3. Sämsta loungen: Singapore Airlines lounge i Perth var inte rolig, liten och utan fönster. Överlag behöver Singapore Airlines skärpa upp sina lounger, speciellt det som skall vara flaggskepps loungerna på Changi känns murriga och omoderna.

Med två inrikeslegs kvar är det ändå dags att summera 2017.
  1. Hur många flygningar har du gjort? : 174
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 111 210 (mååånga short-haul)
  3. Vilka flygbolag har du flugit? : I ordningsföljd från flest till minst flygningar;SAS, Lufthansa, United, Finnair, American, Austrian, Norweigan, Alaska, NextJet.
  4. Nya flygplatser besökta under året? : Ingen, tyvärr.
  5. Nya flygbolag testade under året? : Alaska Airlines. En väldigt trevlig upplevelse, troligen de bästa domestic-flygningarna jag gjort i USA som inte varit i First. Gott om plats, sköna stolar och väldigt bra service
  6. Antal hotellnätter/övernattningar? : Gissar på 100 +/- 10
  7. Bästa hotellvistelse? : Grand Hyatt, Seattle. Blev av någon anledning uppgraderad till Suite som statuslös. Fantastiskt trevligt hotell i en favoritstad.
  8. Sämsta hotellvistelse? : Grand Hotel de l'Empereur i Maastricht. Nollgradigt ute och gissningsvis 12 grader på rummet, ingen förståelse från personalen ”that’s normal sir”.
  9. Bästa reseminnet? : Spontanresa till New York i våras, från idé till resa ca 36 timmar.
  10. Sämsta reseminnet? : Hotellet ovan!
  11. Största överraskningen? : EBD för första gången 2016, trodde att det skulle bli svårt att förnya i år men landade på över 200 000 baspoäng.
  12. Annat "första gången" under året? : Att korsa Atlanten sex gånger på tre veckor, jetlag from hell.
  13. Mål för 2018? : Måste nästan häda och säga resa mindre.
  14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : -
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: Alla fantastiska reserapporter, man inser hur mycket man har kvar att uppleva.
  2. Bästa loungen: I avsaknad av first-upplevelse måste jag nog säga SilverKris på LHR, trivs med miljön, maten och utbudet.
  3. Sämsta loungen: Höll på att skriva ARN T4 men jag tror faktiskt Krakow Airport Business Lounge är sämre.

1. Hur många flygningar har du gjort? : 77 stycken. All time high för mig. Av dessa utfördes 58 stycken i jobbet och 19 stycken privat. Economy/GO: 72, Economy Premium/PLUS: 4, Business: 1
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? : 158 180 Miles (6,4 varv runt jorden)
3. Vilka flygbolag har du flugit? : SAS, Swiss, Turkish, Austrian, British airways, Thai, Lufthansa, Emirates, Singapore airlines, Susi Air, GOL, Azul, China Eastern, EVA Air, Aegan, Vietnam airlines, Hongkong airlines
4. Nya flygplatser besökta under året? : GRU, POA, PPB, CGH, VCP, SGN, SIQ (som resenär), HAN, TLV, ATH.
5. Nya flygbolag testade under året? : Susi Air, GOL, Azul, Aegan, Vietnam airlines, Hongkong airlines
6. Antal hotellnätter/övernattningar? : 83 hotellnätter (varav 32 stycken inom Accor) + 10-talet övernattningar då jag bott hos släktingar och vänner.
7. Bästa hotellvistelse? : Sofitel Abu Dhabi Corniche. Alltid bra service, god mat och trevliga rum.
8. Sämsta hotellvistelse? : Detta beror på hur man ser på det. Om jag mäter alla utifrån samma måttstock så var ”Onix Inn Hoteis” i Teodoro Sampaio, Brasilien, det sämsta hotellet jag bott på under 2017. Men detta var ett billigt hotell där jag inte hade några särskilt höga förväntningar. Om jag istället ska utgå från mina förväntningar och priset som jag betalade så var den sämsta hotellvistelsen på Novotel Porto Alegere Airport i Brasilien.
9. Bästa reseminnet? : Alla mina resor med familjen (Hongkong, Singapore, Indonesien och New York). Det är visserligen mer omständligt, men betydligt roligare att resa med familjen.
10. Sämsta reseminnet? : När jag var tvungen att avbryta en tjänsteresa i förtid i början av året då en nära släkting låg på dödsbädden.
11. Största överraskningen? : Den fantastiska servicen på Azul i Brasilien. Det trodde jag inte om ett lågkostnadsbolag.
Att jag till slut faktiskt lyckades återkvalificera mig till EBD.
Att min hustru gick med på att flyga inrikes i Indonesien med Susi air.
12. Annat "första gången" under året? : Första gången i SAS lounge på ARN T4. Första gången bokat en Amex 2-4-1 resa.
13. Mål för 2018? : Att lyckas behålla mitt EBD samt att behålla Platinum status på Accor.

Uppföljning av mål 2017: Målet var: ”Att behålla mitt EBG samt att lyckas uppnå status i annan allians, utan status matchning. Allt inom budgeten.”

Jag satte ett blygsamt mål då jag såg att mitt resemönster skulle komma att ändras till bl a färre resor med SAS. Jag bokade därför in ett par resor till New York med barnen. Med dessa resor beräknade jag att nå EBD med några hundra poängs marginal. Jag var dock lite osäker på om det skulle räcka, så jag satte målet på att nå EBG. Det visade sig dock senare att en oväntad resa till Kina dök upp. En resa som jag dessutom lyckades få en Plusgrade uppgradering till Business på vilket ökade på poängintäkterna. Jag klarar nu EBD med 14000 poängs marginal. Jag vill dock ändå säga att det har varit ett slit att klara det. Reser man Economy class så ger Lufthansagruppen inte särskilt mycket poäng till Eurobonus. Jag flög alltså 28 flygningar mer i år än förra året och skrapar ihop ungefär samma antal poäng till Eurobonus. Av detta resonemang så förstår ni troligtvis också att jag inte lyckades kvalificera mig till någon högre status på annat flygbolag utan statusmatchning.

14. Detta hade inte hänt utan BC under 2017? : AMEX Premium, MC Premium, 2-4-1 mfl. saker hade jag aldrig fått upp ögonen för om jag inte varit här på BC.

Bonusfrågor:
15. Bästa BusinessClass.se/dk/no-upplevelse: -
16. Bästa loungen: Av de lounger jag besökt i år så är topp tre följande lounger, utan inbördes ordning: Turkish lounge i Istanbul, EVA air lounge i Bangkok samt Singapore airlines lounge i Bangkok.
17. Sämsta loungen: Den allmänna uppfattningen här på forumet verkar vara att SAS lounge på ARN T4 är sämst. Jag är glad att jag provat den och kan härmed konstatera att det finns många betydligt sämre 3e parts lounger i bl a Kina. Jag kan inte peka ut någon särskild men det är bara att plocka någon från Hongqiao, Shenzhen etc. så är de alla sämre än SAS lounge i ARN T4.

Toppen