Senaste nytt

Lite akut hjälp First med Asiana

bankb

Medlem
Behöver snabbt råd angående en grej.

Befinner mig just nu i Seoul och ska resa hem imorgon bitti. Har betald biljett i business (U) men blev liten sugen på att prova First på vägen hem.

Det verkar finnas platser tillgängliga.

Nu till min fråga, jag skulle ju gärna få poängen för min redan betalda biljett.

Går det att lösa eller behöver jag helt enkelt vaska min nuvarande biljett om jag vill flyga First?

Vad kostar en enkel award i First från Seoul?

Vad en enkel i firstly kostar beror på vilket program du tar poängen från.
Om du inte åker på din betalda biljett får du inte poäng för den heller.

Vad en enkel i firstly kostar beror på vilket program du tar poängen från.
Om du inte åker på din betalda biljett får du inte poäng för den heller.

Eurobonus, har en 2-4-1 som jag tänkt använda.

Tänkte om man kunde köra nån fuling och försöka checka in med båda biljetterna. Men det kanske blir stökigt. Checka in med båda och sen köra en no show vid gate? Eller passera gate med två scanningar? Förstår att samtliga alternativ är i eller förbi en gråzon :) kanske passera gate med den betalda biljetten och sen gå till First kabinen med award biljetten.

Tänkte om man kunde köra nån fuling och försöka checka in med båda biljetterna. Men det kanske blir stökigt. Checka in med båda och sen köra en no show vid gate? Eller passera gate med två scanningar? Förstår att samtliga alternativ är i eller förbi en gråzon :) kanske passera gate med den betalda biljetten och sen gå till First kabinen med award biljetten.
Det där är att be om problem. Scannar du båda vid boarding kommer inte den manuella personräkningen ombord stämma. Scannar du bara det ena kommer de ropa på den som inte boardat, och sedan stryka den ur passagerarlistan.
Kolla istället om du kan uppgradera till first med cash på flygplatsen, antar att det är för sent att försöka uppgradera med eurobonuspoäng.

Det där är att be om problem. Scannar du båda vid boarding kommer inte den manuella personräkningen ombord stämma. Scannar du bara det ena kommer de ropa på den som inte boardat, och sedan stryka den ur passagerarlistan.
Kolla istället om du kan uppgradera till first med cash på flygplatsen, antar att det är för sent att försöka uppgradera med eurobonuspoäng.

Bokningsklassen är inte godkänd för uppgradering med poäng. Så det skiter sig där, samtidigt så är det dyrare med en uppgradering än en award med 2-4-1.

Ska se om jag kan boka om ursprungliga biljetten ett tag in i framtiden och nästa resa hit, så blir det en hyfsad lösning ändå.

Nej det där går inte, det är ass in seat som gäller, dvs du kan inte flyga på 2 biljetter på samma flight.
Allt sånt här trixande som du nu nämner är bara att glömma om du inte vill ha problem. Problemen lär uppstå när du checkar in då ditt pass lär scannas och då ser de att du redan är incheckad på planet. Om du ändå kommer förbi detta så måste du boarda med båda boardingkorten, annars stryks du som passagerare på det boardingcard du ej använt vid boardin. Kan inte tänka mig att någon checkin agent tillåter dig att scanna två boardingkort vid boarding.

Vill du flyga First är det nog bara bita i det sura äpplet och vaska hemresan om du inte kan uppgradera den biljetten på något sätt på flygplatsen eller ändra till annat datum.

Hur är det med lounge access i Frankfurt när man anländer med First?

Inte om du inte reser vidare med något annat bolag. Se denna sida om t ex, Lufthansa arrivals lounge.

Nu var det väl Asiana F det handlade om, och då har man aldrig tillgång till FCL/FCT, utan det är Senator-loungen som gäller. (Åtminstone vid utresa. Antar att vid ankomst med Asiana F och fortsättning i C så kanske det till och med är Business-loungen i det fall resenären inte har *G)

Toppen